Hockeykörer
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
Hockeykörer
Ponera att du sitter och ska producera ihop en låt. Så får du en idé... Du vill verkligen ha hockeykörer i refrängen på låten.
Hur gör ni när ni spelar in hockeykörer?
Har ni några tips och tricks?
Vill helst inte göra 35-40 körpålägg för egen del, utan tre-fyra och sen trycka på en magisk knapp eller så.
Vill helst inte göra 35-40 körpålägg för egen del, utan tre-fyra och sen trycka på en magisk knapp eller så.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}
- slarvid
- Medlem+
Re: Hockeykörer
vi har gjort något sånt, fast då sjöng vi hela bandet plus nåra polare samtidigt 2-3ggr, la det lite mer bakom tror jag.Tarzan08 skrev:Ponera att du sitter och ska producera ihop en låt. Så får du en idé... Du vill verkligen ha hockeykörer i refrängen på låten.
Dock kallade vi det för fotbollskör... så jag kanske är helt fel ute...
Starkare: ardbeg, springbank
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
Kärt barn har många namn... Ja, det är ju nästa tanke och idé. Att ha många röster som lägger på samtidigt, och dubba det. Fast min tanke och fundering är OM det finns ett tekniskt knep att göra det lite smidigare...slarvid skrev:vi har gjort något sånt, fast då sjöng vi hela bandet plus nåra polare samtidigt 2-3ggr, la det lite mer bakom tror jag.Tarzan08 skrev:Ponera att du sitter och ska producera ihop en låt. Så får du en idé... Du vill verkligen ha hockeykörer i refrängen på låten.
Dock kallade vi det för fotbollskör... så jag kanske är helt fel ute...
Kanske någon supersnabb delay eller nånting?
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}
- GandhiMK2
- Medlem++
Är det bara du? Då finns ingen genväg....Tarzan08 skrev:Ponera att du sitter och ska producera ihop en låt. Så får du en idé... Du vill verkligen ha hockeykörer i refrängen på låten.
Helst 2 mikar, flytta dej hela tiden mellan dubbarna, sjung med olika röster, olika uttryck och lite olika timing så ökar chansen att du får till det ...och du behöver definitivt ta en jävla massa ggr...
Sen kan du förståss kopiera ett spår och delaya och pitcha ned 8 cent osv osv i all oändlighet men det brukar käönnas mjöligt....men som sagt...flytta dej runt i rummet både i sidled och på djupet och använd en massa olika röster...alltifrån fett och basigt till nasalt osv... HA SÅ KUL....

? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
-
- Medlem
Som tidigare sagt, försök att "bredda ut" de olika tagningarna både i tid, pitch och panoreringen.
I den här videon kan du nog finna lite tips: http://youtu.be/AmAxMgw0jzo
I den här videon kan du nog finna lite tips: http://youtu.be/AmAxMgw0jzo
- Tarzan08
- Medlem++
Hahaha.... ja, kanske det.cub skrev:Alternativt så avvaktar du en liten stund till det goda med idén har gått över. Problem solved.
Ett glas öl och lite stämmor kanske är ett bättre alternativ.
Men det skulle vara jäkligt ball att veta, och att testa om man får till det.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}
Figge har sagt allt som behöver sägas. Eller som Farbro Barbro så fint uttryckte det:f-bass skrev:Är det bara du? Då finns ingen genväg....Tarzan08 skrev:Ponera att du sitter och ska producera ihop en låt. Så får du en idé... Du vill verkligen ha hockeykörer i refrängen på låten.
Helst 2 mikar, flytta dej hela tiden mellan dubbarna, sjung med olika röster, olika uttryck och lite olika timing så ökar chansen att du får till det ...och du behöver definitivt ta en jävla massa ggr...
Sen kan du förståss kopiera ett spår och delaya och pitcha ned 8 cent osv osv i all oändlighet men det brukar käönnas mjöligt....men som sagt...flytta dej runt i rummet både i sidled och på djupet och använd en massa olika röster...alltifrån fett och basigt till nasalt osv... HA SÅ KUL....
" det finns inga genvägar..."
Det finns ju iofs pluggar, t.e.x en VST som heter
"Waveshell 5.0 Ultrapitch 6-voice"
- i den kan man ställa lite olika pitch-, time- och panorering/djup-simuleringar - men det låter alltid fakeburkigt.
Kan dock duga som snabb intentionsdemo om man har bråttom o är lat.
- BBQV
- Forumvärd
- fieldflower
- Hedersmedlem