Rengöra sliten lönnhals

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
joxter74
Nykomling

Rengöra sliten lönnhals

Inlägg av joxter74 »

Hej alla! Ny här på forumet. Köpte nyligen en 74 p bas med den sunkigaste lönn hals från 77, dom satt på den! 65% av klarlacken på brädan är borta, och full av gammal svett, hudavlagringar och annat äckligt skit. Står den i ett ställ i vardagsrummet, så luktar det obeskrivligt illa.. Hur får jag den någorlunda ren och behaglig? Det klibbar på fingrarna på översta banden. Har provat vatten/diskmedel och skrapa med telefonkort, hjälpte inte mycket. Rengöra är nog inget större problem, men torka ut trät är nog ofrånkomligt skulle jag tro.. Vad ska jag efterbehandla med? Hört att folk använder citronolja, men vart köper man det? ICA hadde iaf inte nån.
Fender Precision -74/Epiphone Thunderbird IV -98
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Hej och välkommen ända hit.

Hur du än gör med trät så gör du nog klokt i att vara försiktig. Inte skrapa, slipa eller hålla på utan att ha snackat med någon som har bra koll på trä...

BBQV, MALA, Unicorn är några du kan vända dig till.

Citronolja finns i musikaffärer.

Det där med hur den luktar vettefan hur du ska bli av med. Mina basar rostar innan de hinner börja stinka. Hehe
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Janne

Inlägg av Janne »

Citronolja kan tydligen få olackad lönnhals att spricka, annars är ju det suveränt för att få bort handsvett. Tror man ska använda apelsinolja till lönn? http://www.wellness-shop.se/find_apelsinolja.html
Och oljan är alltså inte till för efterbehandling, utan den är helt enkelt ett rengöringsmedel.
Användarvisningsbild
Inavladbonnby
Medlem

Inlägg av Inavladbonnby »

Babyservetter all the way! Har hittils inte stött på något problem som inte ordnas med en babyservett och lite omsorgsfullt gnuggande..;)
"Rock n´Roll Or The Gutter"
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Är lacken borta, så kanske slipa och lacka om?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

kanske kan vara nåt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nMAebNsk ... re=g-all-u[/youtube]

den nissen verkar definitivt veta vad han pysslar med iaf...
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
joxter74
Nykomling

Inlägg av joxter74 »

@Inavladbonnby Det där med babyservetter l ät intressant. Nu har jag ju inga egna ungar och så. Förklara gärna mer om dom? Apoteket eller vart hittar man dom? Dom är inte som våtservetter antar jag?
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Jo våtservetter och babyservetter är ju i princip samma sak, finns på ICA och apoteket, de flesta affärer. Kleenex kallas dom väl också
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

xfredrikx skrev:Jo våtservetter och babyservetter är ju i princip samma sak, finns på ICA och apoteket, de flesta affärer. Kleenex kallas dom väl också
App app app, Kleenex är ett registrerat varumärke och namnet får bara användas för våtservetter av just varumärket Kleenex. Övriga måste kallas "våtservetter av annat märke med liknande funktion och utseende som Kleenex". Rätt ska vara rätt.

:roll: :wink:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Janne skrev:Citronolja kan tydligen få olackad lönnhals att spricka, annars är ju det suveränt för att få bort handsvett. Tror man ska använda apelsinolja till lönn? http://www.wellness-shop.se/find_apelsinolja.html
Och oljan är alltså inte till för efterbehandling, utan den är helt enkelt ett rengöringsmedel.
Apelsinolja har samma rengörande förmåga som citronolja men är inte lika frätande. Funkar guldfisk på lönn och återfuktar samtidigt. Fett löser fett. Det är därför man använder olja. Diskmedel innehåller också mycket fett men olja är betydligt bättre på trä.
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

:D
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Med risk för att bli skrattad åt, skulle typ olivolja/rapsolja eller annan matolja funka för att rengöra också?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

xfredrikx skrev:Med risk för att bli skrattad åt, skulle typ olivolja/rapsolja eller annan matolja funka för att rengöra också?
Har dålig koll på hur olivolja och rapsolja uppför sig på trä men det är syran i oljan som rengör och olika oljor har olika egenskaper. Linfröolja vet jag av erfarenhet har skyddande egenskaper mer än rengörande. Detsamma gäller dom flesta mineraloljor. Riktigt bra citronolja tillverkas av skalet på citroner och utvinns inte ur saften från frukten, vilket många tror. Dålig citronolja kan innehålla vafaan som helst och kan i dom värsta fall vara en smaksatt petroliumprodukt. Så det kan vara en idé att köpa bra prylar och inte plocka på sig vad som helst som det står citronolja på i butiken. Oljans egenskaper kan skilja sig mycket åt beroende på hur den är tänkt att användas och hur den tillverkats.
Användarvisningsbild
Inavladbonnby
Medlem

Inlägg av Inavladbonnby »

joxter74 skrev:@Inavladbonnby Det där med babyservetter l ät intressant. Nu har jag ju inga egna ungar och så. Förklara gärna mer om dom? Apoteket eller vart hittar man dom? Dom är inte som våtservetter antar jag?
K.ungh's babyservetter använder jag och dom funkar överlägset. Vet dock inte om dom finns där du befinner dig, och någon skillnad vet jag inte om? :)
"Rock n´Roll Or The Gutter"
Användarvisningsbild
joxter74
Nykomling

Re: Rengöra sliten lönnhals

Inlägg av joxter74 »

Okej, jag får tacka för era svar. Nu har jag lite att gå på.
allan
Medlem+

Inlägg av allan »

Använd balsamterpentin. Innehåller terpener, som är bra just för att det inte torkar ut trät. Blir rent. Luktar konstnärsatelje!

Vill du ha slitet utseende så mätta och polera trärena områden med linolja eller tungolja. Eller WASP. En mkt bra polymeriserad linolja som torkar fort, inte stinker lacknafta(alltså inte behöver blandas med lacknafta/terpentin) och som blir blank om du polerar den ordentligt Polera in oljan med typ "gröna sidan" på en vanlig kökssvamp. Köp inte dyra utspädda "Fretboard-oils".

Har testat lite vattenbaserade Polyuretanlacker och de är väldigt lätta att arbeta med. Torkar på en timme och flyter ut mkt tjusigt. Två strykningar på min allparthals räckte alldeles utmärkt. Med lite tålamod och en bra pensel skulle jag nog själv våga måla om en lönnhals. Jobbet ligger nog i att få den riktigt trären. Mkt slip o pill. Länge.....
Användarvisningsbild
joxter74
Nykomling

Inlägg av joxter74 »

Rengjorde med babytrasor, funkade skit bra (gått runt här och gnuggat på allt möjligt) min Marshall blev som ny! Men nån tomte förståsejpåar gitarr guru har legt på nån geggig lack över brädan utan att göra ren den först! (suck..) Det här geggiga skiten fick liv nu när jag gjorde den ren. Nu klibbar det när jag spelar, känns riktigt skumt. Men, jag får helt enkelt spela bort skiten!! För nån som undrade förut, jag tänker inte lacka om den, eller nått. För mej är inte en hals eller Fender gitarr vintage eller så fast den är 35 år gammal. Det är fortfarande en CBS-Fender! På 90-talet pissade man inte ens på dessa. Men denna fungerar ook. Nu menar jag inte att dissa alla CBS 70s Fender gitarrer, det finns många bra åxå. Min -74/-77a är riktigt trevlig. Värsta med den är att den väger ett 1/2 ton. Axeln och nacken mår inte bra efter ett par timmars spelande. 73-79 var ingen bra tid för Fender, så var det bara. Men jag älskar Fender. Alltid gjort. Bara lite reflektioner. Jocke
Skriv svar