Hjälp mig felsöka min topp!
- Punkster
- Medlem+++
Hjälp mig felsöka min topp!
Har en Gallien-Krueger Fusion 550. En sån där hybridsak med rör i försteget.
Den har funkat klockrent fram tills alldeles nyligen, då den då och då börjat bete sig lite konstigt. Den ger ifrån sig "elpuffar". Det liksom sprakar och "poppar", det låter ut i högtalarna, ganska högt dessutom. Ungefär som det kan låta när en kabel är glapp. Det förändrar också ljudet toppen ger ifrån sig. Det snor en hel massa tryck och volym, ungefär som om man hade dragit av en massa lågmid och sänkt mastervolymen. Stänger man av strömmen, väntar några sekunder och sedan sätter på den igen så brukar det oftast funka igen, men inte alltid. Det händer inte alltid när man spelar, men lite då och då. Tillräckligt för att det ska vara högst irriterande.
Jag har provat toppen i olika lådor, provat att byta alla sladdar både in och ut ur toppen. Provat att koppla bort pedalbordet. Prova olika in/utgångar. Provat både kanalerna. Felet kvarstår. Jag har ingen som helst aning om vad det kan vara. Spontant trodde jag det var något som var glapp, men jag har felsökt och testat allt jag kan komma på. Så nu behöver jag hjälp.
Vad tror ni här på forat?
Den har funkat klockrent fram tills alldeles nyligen, då den då och då börjat bete sig lite konstigt. Den ger ifrån sig "elpuffar". Det liksom sprakar och "poppar", det låter ut i högtalarna, ganska högt dessutom. Ungefär som det kan låta när en kabel är glapp. Det förändrar också ljudet toppen ger ifrån sig. Det snor en hel massa tryck och volym, ungefär som om man hade dragit av en massa lågmid och sänkt mastervolymen. Stänger man av strömmen, väntar några sekunder och sedan sätter på den igen så brukar det oftast funka igen, men inte alltid. Det händer inte alltid när man spelar, men lite då och då. Tillräckligt för att det ska vara högst irriterande.
Jag har provat toppen i olika lådor, provat att byta alla sladdar både in och ut ur toppen. Provat att koppla bort pedalbordet. Prova olika in/utgångar. Provat både kanalerna. Felet kvarstår. Jag har ingen som helst aning om vad det kan vara. Spontant trodde jag det var något som var glapp, men jag har felsökt och testat allt jag kan komma på. Så nu behöver jag hjälp.
Vad tror ni här på forat?
/Linus
- Phear
- Medlem+
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Brukar det inte vara slutrör som blir mikrofoniska? Däremot lär det ju vara nånting med rören (röret?) Byt.nu
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Punkster
- Medlem+++
- Phear
- Medlem+
Brukar så gott som alltid stå på rören vad det är för modell. Läs & klottra ner det här i tråden så kan vi säga vad du ska köpa, om d e rörbyte som krävs. Själva bytet i sig är inte svårt iaf om det är "förstegsrör".
1: Ryck bort det gamla
2: dra en strumpa över handen (för att undvika fingerflott som kan åldra röret i förtid)
3: montera det nya, det går inte att montera fel.
4: måla ögon på strumpan & lek Lillstrumpa & Syster Yster ett tag.
5: slå igång stärkaren & lira om det inte kommer några missljud
=)
1: Ryck bort det gamla
2: dra en strumpa över handen (för att undvika fingerflott som kan åldra röret i förtid)
3: montera det nya, det går inte att montera fel.
4: måla ögon på strumpan & lek Lillstrumpa & Syster Yster ett tag.
5: slå igång stärkaren & lira om det inte kommer några missljud
=)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
- Punkster
- Medlem+++
Ålrajt, jag hade fått för mig massa grejer om att matcha rör, ställa in bias och massa grejer. Fast det kanske bara gäller slutstegsrör? I det här fallet finns det bara förstegsrör.
Enligt GK:s hemsida ska det vara tre stycken 12AX7-rör i försteget. Om det bara är att plocka ur dom gamla och sätta i dom nya ska jag väl klara det. Bara jag kommer på hur man ska ta sig in i toppen på lämpligast sätt.
En annan tanke jag har ang. rören är hur länge de förväntas leva. Toppen är ca 5 år gammal och detta borde vara originalrören. Jag har hört nånstans att förstegsrör klarar sig mycket längre än slutstegsrör. Kan 5 år vara en rimlig livstid för ett rör i en topp som används "lagom" mycket?
Enligt GK:s hemsida ska det vara tre stycken 12AX7-rör i försteget. Om det bara är att plocka ur dom gamla och sätta i dom nya ska jag väl klara det. Bara jag kommer på hur man ska ta sig in i toppen på lämpligast sätt.
En annan tanke jag har ang. rören är hur länge de förväntas leva. Toppen är ca 5 år gammal och detta borde vara originalrören. Jag har hört nånstans att förstegsrör klarar sig mycket längre än slutstegsrör. Kan 5 år vara en rimlig livstid för ett rör i en topp som används "lagom" mycket?
/Linus
- Punkster
- Medlem+++
Hittade detta i GK:s ägarmanual:
Do Not Open the Amplifier Enclosure: There
are no user-serviceable parts inside this product.
Opening the amplifi er enclosure may present a shock
hazard. Modifi cation to the product will void your
warranty. If liquid enters the unit, or any metal
object such as a paper clip accidentally falls inside
the enclosure, disconnect the unit from the AC power
source immediately and consult an authorized service
station.
Cleaning & Maintenance: Clean only with dry cloth.
Never use benzene, thinner, alcohol, or other volatile
cleaning agents. Do not use abrasive cleaners, as they
may damage the fi nish of metal parts. Avoid spraying
insecticides near the unit. No other maintenance
should be necessary.
Mao anser GK att ett rörbyte inte behövs. Eller?
Här är btw produktsidan. Toppen verkar inte vara gjord för att man ska komma åt och byta rören på ett smidigt sätt utan en hög grad av isärmontering...
http://www.gallien-krueger.com/products_fusion.html
Do Not Open the Amplifier Enclosure: There
are no user-serviceable parts inside this product.
Opening the amplifi er enclosure may present a shock
hazard. Modifi cation to the product will void your
warranty. If liquid enters the unit, or any metal
object such as a paper clip accidentally falls inside
the enclosure, disconnect the unit from the AC power
source immediately and consult an authorized service
station.
Cleaning & Maintenance: Clean only with dry cloth.
Never use benzene, thinner, alcohol, or other volatile
cleaning agents. Do not use abrasive cleaners, as they
may damage the fi nish of metal parts. Avoid spraying
insecticides near the unit. No other maintenance
should be necessary.
Mao anser GK att ett rörbyte inte behövs. Eller?
Här är btw produktsidan. Toppen verkar inte vara gjord för att man ska komma åt och byta rören på ett smidigt sätt utan en hög grad av isärmontering...
http://www.gallien-krueger.com/products_fusion.html
/Linus
- ferm
- Medlem++
Rör har alltid varit ganska dåliga, så att ett rör pajar efter 5 år är inte så konstigt. Att GK skriver som de gör har nog mer med amerikansk stämningstradition att göra än något annat.
Men om du inte sen koltåldern lärt dig att plocka isär och sätta ihop tekniska apparater så kanske du borde leta reda på någon som har vanan inne.
Men om du inte sen koltåldern lärt dig att plocka isär och sätta ihop tekniska apparater så kanske du borde leta reda på någon som har vanan inne.
För många basar är inte nog
- Phear
- Medlem+
Tror inte det ska vara några större problem att komma åt rören, det borde bara vara att ta bort locket... Varningstexten är ju mest för att tillverkaren ska slippa bli stämd... Skaffa såna där gula gummihandskar med lång krage som "kärringar" använder när dom inte vill bli skitiga om händerna... Då slipper du få stötar (bara du har hanskarna på händerna så klart
)

Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
- Punkster
- Medlem+++
Okey, jag ska kolla hur det ser ut på nästa rep.
Men rören är alltså det mest troliga? Jag har inte missat nåt annat väldigt uppenbart?
Edit: Kom på att jag upplevt att toppen blir varmare den senaste tiden också. Det märks när repan är trång och man står precis bredvid den =) Kan det ha något med saken att göra?
Men rören är alltså det mest troliga? Jag har inte missat nåt annat väldigt uppenbart?
Edit: Kom på att jag upplevt att toppen blir varmare den senaste tiden också. Det märks när repan är trång och man står precis bredvid den =) Kan det ha något med saken att göra?
/Linus
- Punkster
- Medlem+++
Ålrajt, jag har Hiryoshima hade en date igår kväll, då vi bland annat kikade på min topp.
Efter att ha kämpat med att få loss skruvarna till topp-plåten så kunde vi börja med att konstatera att fläkten funkade. Vi provade sedan att byta ut 2 av 3 av GK:s förstegsrör mot bättre begagnade Electro Harmonix-rör som Hiryoshima hade. Vi jämförde de gamla mot de nya, och kunde iaf inte se någon skillnad på dom. Men vi ingen av oss är några rörexperter direkt, kan man se på ett rör att det är slut?
Bytet gjorde iaf att lite "uppstartsknaster" som alltid hade funnits där innan försvann, och ljudkaraktären blev lite annorlunda. Rundare, krämigare och mer gain imo. Enda missödet var att en av "rörhattarna" var svår att få tillbaka efter bytet, och nu sitter fast på ett högst tveksamt sätt.
Om det hade nån effekt på "pop-ljuden" kunde vi inte kolla just då, men det lär jag väl märka på nästa rep.
Osså lite bilder, såklart.

Efter att ha kämpat med att få loss skruvarna till topp-plåten så kunde vi börja med att konstatera att fläkten funkade. Vi provade sedan att byta ut 2 av 3 av GK:s förstegsrör mot bättre begagnade Electro Harmonix-rör som Hiryoshima hade. Vi jämförde de gamla mot de nya, och kunde iaf inte se någon skillnad på dom. Men vi ingen av oss är några rörexperter direkt, kan man se på ett rör att det är slut?
Bytet gjorde iaf att lite "uppstartsknaster" som alltid hade funnits där innan försvann, och ljudkaraktären blev lite annorlunda. Rundare, krämigare och mer gain imo. Enda missödet var att en av "rörhattarna" var svår att få tillbaka efter bytet, och nu sitter fast på ett högst tveksamt sätt.
Om det hade nån effekt på "pop-ljuden" kunde vi inte kolla just då, men det lär jag väl märka på nästa rep.
Osså lite bilder, såklart.

/Linus