Stora U-sonics-tråden [fd. sambeställa DarkStar]

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Matte skrev:
Mungi skrev:Jag har kollat runt lite och även jiddrat med en kille på talkbass. Det verkar faktiskt som Hagström gjorde bisonics både med polerna åt den smala kromsargssidan och med polerna mot den bredare sidan (som Darkstar).

Personligen tycker det ändå vore bättre med polerna mot den smalare sidan av den anledning jr lyfte fram tidigare - att man då kan vända på mickarna för att förflytta polerna neråt eller uppåt. När polerna är mot den bredare sidan hamnar polerna i princip i mitten av micken. Då spelar det ingen roll om man vänder micken. Det blir ju en fördel som U-sonics har som inte DS har, och det kan ju aldrig vara fel.
Det är inte kromsargens bredd som kommer avgöra hur du kommer kunna placera micken utan bobbinens bredd och placering. Om man sätter den som du föreslår så kan det bli svårt att vända på micken då man får fräsa väldigt snålt i kroppen för att man inte ska riskera att micken inte täcker urfräsningen. Om den är vänd som DS så har man lite mer spelrum och rätt fräst så kan man justera mickens placeringenen del utan att det finns risk för att hålet kommer synas. Alltså kan man med enkelhet flytta polerna flera cm och på så sätt ha ganska stor skillnad i position och ljud.
Kika på den genomskurna bilden och fundera på hur när kanten bobbinen kommer om man placerar den mot den smala kromsargen. Då du måste räkna med mickjusteringens skruvar och plåtar under så finns det en risk att du inte kommer kunna justera placeringen så mycket utan att urfräsningen kommer synas i ena änden. Alltså mindre justermån vilket är tvärtemot det som ni eftersträvar.
Om vi ska "rätta" till det så får Urban och Sebastian gå tillbaka till ritbordet och göra om ritningar och 3D modeller med en annan utformning på bobbinen som är smalare så man på det sättet får möjligheten att kunna vända micken utan risker för glipor. Tycker du det är en god idé så kör på det. :wink:
Bara en tanke (den nedre genomskärningen syftar jag på. Med lite fantasi så kan du se hur nära bobbinen kommer kanten om du vänder på kromkåpan.)

DS funkar väldigt bra att vända och man kan flytta den enligt ovanstående påstående. Det har jag själv testat härom veckan när jag monterade en i min bas. Man kan lätt flytta polerna och spolen 2-3cm genom att vända och flytta micken i sidled i urfräsningen. Det gör stor skillnad för ljudet.
Jamändåså! Glipor vill ingen ha. :D Undrar bara varför Hagström har gjort mickarna på två olika sätt. Kanske dom äldre hade polerna åt den smalare sidan och sen ändrade dom pga av de problem som du pekar på. Undrar också varför dom gjorde en högre kromsarg till stallmicken. På min Coronado tycker jag stallmicken kommer för högt upp så det blir lite obekvämt att spela över den. Och det måste ju kostat en del extra att ha två olika kromdelar.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Jag kan ju bara tala för mig själv och att rita om bobbinen är inget problem för min del och det går ganska fort. Däremot så vet jag inte vilka specifikationer jag eventuellt skulle kunna justera utan att komplicera det för urban och hans arbete.
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Mungi skrev:
Matte skrev:
Mungi skrev:Jag har kollat runt lite och även jiddrat med en kille på talkbass. Det verkar faktiskt som Hagström gjorde bisonics både med polerna åt den smala kromsargssidan och med polerna mot den bredare sidan (som Darkstar).

Personligen tycker det ändå vore bättre med polerna mot den smalare sidan av den anledning jr lyfte fram tidigare - att man då kan vända på mickarna för att förflytta polerna neråt eller uppåt. När polerna är mot den bredare sidan hamnar polerna i princip i mitten av micken. Då spelar det ingen roll om man vänder micken. Det blir ju en fördel som U-sonics har som inte DS har, och det kan ju aldrig vara fel.
Det är inte kromsargens bredd som kommer avgöra hur du kommer kunna placera micken utan bobbinens bredd och placering. Om man sätter den som du föreslår så kan det bli svårt att vända på micken då man får fräsa väldigt snålt i kroppen för att man inte ska riskera att micken inte täcker urfräsningen. Om den är vänd som DS så har man lite mer spelrum och rätt fräst så kan man justera mickens placeringenen del utan att det finns risk för att hålet kommer synas. Alltså kan man med enkelhet flytta polerna flera cm och på så sätt ha ganska stor skillnad i position och ljud.
Kika på den genomskurna bilden och fundera på hur när kanten bobbinen kommer om man placerar den mot den smala kromsargen. Då du måste räkna med mickjusteringens skruvar och plåtar under så finns det en risk att du inte kommer kunna justera placeringen så mycket utan att urfräsningen kommer synas i ena änden. Alltså mindre justermån vilket är tvärtemot det som ni eftersträvar.
Om vi ska "rätta" till det så får Urban och Sebastian gå tillbaka till ritbordet och göra om ritningar och 3D modeller med en annan utformning på bobbinen som är smalare så man på det sättet får möjligheten att kunna vända micken utan risker för glipor. Tycker du det är en god idé så kör på det. :wink:
Bara en tanke (den nedre genomskärningen syftar jag på. Med lite fantasi så kan du se hur nära bobbinen kommer kanten om du vänder på kromkåpan.)

DS funkar väldigt bra att vända och man kan flytta den enligt ovanstående påstående. Det har jag själv testat härom veckan när jag monterade en i min bas. Man kan lätt flytta polerna och spolen 2-3cm genom att vända och flytta micken i sidled i urfräsningen. Det gör stor skillnad för ljudet.
Jamändåså! Glipor vill ingen ha. :D Undrar bara varför Hagström har gjort mickarna på två olika sätt. Kanske dom äldre hade polerna åt den smalare sidan och sen ändrade dom pga av de problem som du pekar på. Undrar också varför dom gjorde en högre kromsarg till stallmicken. På min Coronado tycker jag stallmicken kommer för högt upp så det blir lite obekvämt att spela över den. Och det måste ju kostat en del extra att ha två olika kromdelar.
Tror inte olika höjder är aktuellt då det måste beställas ganska många av varje höjd. Blir en del kostnader för Urban och lagerlägga allt detta. Vill man ha micken närmare så gör man en sarg mellan kropp och mick. Då kan alla köpa samma mick och välja själva hur de vill gör med den saken.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Matte skrev:Tror inte olika höjder är aktuellt då det måste beställas ganska många av varje höjd. Blir en del kostnader för Urban och lagerlägga allt detta. Vill man ha micken närmare så gör man en sarg mellan kropp och mick. Då kan alla köpa samma mick och välja själva hur de vill gör med den saken.
Ja, den högre stallmicken tycker jag är ett mysterium. Varför ödsla pengar och tid på att ta fram den? Dessutom är den till och med för hög, och eftersom polerna går att höja så borde det räcka. Vad tänkte Karl-Erik på?
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Mungi skrev: Vad tänkte Karl-Erik på?
Den dan var det böckling och en annan dag var det keso, mycket konstigt!
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Nu är det ju så att jag har skickat ritningen till en plast firma i Asien och han håller på att räkna på det så jag tror jag kör på som den ser ut nu och då åt det hållet som blir bäst och det verkar ju vara som DS?? eller hur var det? Plåten samma sak den blir den lägre så klart, samma som DS och halsmicken på BS! Fred säljer/sålde väl nån sarg till sina om man ville ha upp micken?

Hoppas plast nissen hör av sig snart, han skrev att han höll på med offert, men det var förra veckan...hur lång tid kan det ta att skriva vad det kostar!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Evilbiker skrev:
Mungi skrev: Vad tänkte Karl-Erik på?
Den dan var det böckling och en annan dag var det keso, mycket konstigt!
Ja, så är det för mig också lite allt som oftast :lol:

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Evilbiker skrev:Nu är det ju så att jag har skickat ritningen till en plast firma i Asien och han håller på att räkna på det så jag tror jag kör på som den ser ut nu och då åt det hållet som blir bäst och det verkar ju vara som DS?? eller hur var det? Plåten samma sak den blir den lägre så klart, samma som DS och halsmicken på BS! Fred säljer/sålde väl nån sarg till sina om man ville ha upp micken?

Hoppas plast nissen hör av sig snart, han skrev att han höll på med offert, men det var förra veckan...hur lång tid kan det ta att skriva vad det kostar!
Det blir perfekt!

Fred säljer sarger (mounting ring) i svart polyurethane-plast som kan användas om mickarna ska monteras på halvakustiska basar med välvda kroppar. Guild hade såna i trä till Starfire-basen.

Plastnissen har nog böckling ena dan och keso en annan. Därför tar det tid.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Just nu är det budgivning på engelska ebay på ett set DS. Redan upp i mer än 50% högre pris än ett par nya kostar (när det går att köpa). Två dagar kvar på auktionen. Undrar vad det här slutar.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 744wt_1396

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Mungi skrev:Just nu är det budgivning på engelska ebay på ett set DS. Redan upp i mer än 50% högre pris än ett par nya kostar (när det går att köpa). Två dagar kvar på auktionen. Undrar vad det här slutar.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 744wt_1396
661 dollar + frakt (ingen tull) = 4767 kr = dyrare än ny med frakt och tull! Och fortfarande en dag och 13 timmar kvar. :shock:

Det ska bli intressant att se var det landar. Undrar vad ett par bisonics skulle dra in på ebay? En sak är säker, det finns ett rejält sug på marknaden. Hoppas Urban kan knipa en stor del av den marknaden. Då blir det fest! Bild

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

Den minnesgode läsaren noterar att jag ännu inte infriat mitt löfte om insiderinformation från Hagströms egna arkiv. Tyvärr är Karl-Erik Hagström fortfarande dålig, och inte i skick / på humör att diskutera sådana trivialiteter.
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Lestrange skrev:Den minnesgode läsaren noterar att jag ännu inte infriat mitt löfte om insiderinformation från Hagströms egna arkiv. Tyvärr är Karl-Erik Hagström fortfarande dålig, och inte i skick / på humör att diskutera sådana trivialiteter.
Tråkigt att höra. Hoppas han kryar på sig.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Den här behöver U-sonics:

http://vend.se/ad.php?91267

Schysst pris faktiskt.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

Har kollat på den och är ju väldigt sugen! Hur är orginalmickarna?
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Viktorl skrev:Har kollat på den och är ju väldigt sugen! Hur är orginalmickarna?
Vet inte hur orginalmickarna låter men har läst att dom är väldigt basiga. Köpte du den?

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

Nä den missade jag, glömde totalt.
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Re: Stora U-sonics-tråden [fd. sambeställa DarkStar]

Inlägg av Viktorl »

Har det hänt något här förresten?
Har evilbiker fullt upp med Schatz kanske?
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Har skickat förfrågan på att få delar gjorda i Korea och väntar på prisuppgifter och har fått från två tillverkare, så får se vart det landar! Det är mycket pengar för mig, men ska försöka så klart! Och har fått förfrågan från många över hela världen på Talkbass också!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Evilbiker skrev:Har skickat förfrågan på att få delar gjorda i Korea och väntar på prisuppgifter och har fått från två tillverkare, så får se vart det landar! Det är mycket pengar för mig, men ska försöka så klart! Och har fått förfrågan från många över hela världen på Talkbass också!
Hur vore det om alla som garanterat vill beställa BS/DS-kloner av Evilbiker kan lägga en liten slant i handpenning. Hur många är villiga att göra det och hur mycket skulle man då kunna skrapa ihop för att kickstarta Urbans U-sonics?

Personligen lägger jag gärna en handpenning på ett set U-sonics. :D

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Mungi skrev:
Evilbiker skrev:Har skickat förfrågan på att få delar gjorda i Korea och väntar på prisuppgifter och har fått från två tillverkare, så får se vart det landar! Det är mycket pengar för mig, men ska försöka så klart! Och har fått förfrågan från många över hela världen på Talkbass också!
Hur vore det om alla som garanterat vill beställa BS/DS-kloner av Evilbiker kan lägga en liten slant i handpenning. Hur många är villiga att göra det och hur mycket skulle man då kunna skrapa ihop för att kickstarta Urbans U-sonics?

Kanske kan det vara läge att kolla in konceptet crowd funding, t.ex. via FundedByMe? Det har ju funkat bra för andra, i diverse olika branscher.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

peter_s skrev:
Mungi skrev:

Kanske kan det vara läge att kolla in konceptet crowd funding, t.ex. via FundedByMe? Det har ju funkat bra för andra, i diverse olika branscher.
Bra idé. Finns även andra som http://www.crowdculture.se" onclick="window.open(this.href);return false; som jag träffade för ett par veckor sedan, http://www.bandinfo.net/?p=595" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Allt det där är säkert bra, men en viktig grej för Evilbiker är nog att få veta lite mer om hur många beställningar han kan förvänta sig. Det är väldigt lätt att slänga ut sig på pratabas att man sjävklart vill ha en U-sonic när dom är klara, men hur många kommer sen förverkliga baspratandet i en verklig beställningen. Det är ju det som är viktigt att få veta för Urban. Han måste ju investera, inte bara en jäkla massa pengar, utan en jäkla massa tid och energi åt det här.

~ Grace Slick
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Kan man investera i bolaget? :)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

HirYoshima skrev:Kan man investera i bolaget? :)
:tummenupp:

~ Grace Slick
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Mungi skrev:
HirYoshima skrev:Kan man investera i bolaget? :)
:tummenupp:
Förutsatt att Darkstar inte säljer/är opålitlig när det gäller leveranser så finns det ju ett tomhål att fylla. Om man skulle kunna kombinera det med att tillhandahålla mickar till en bastillverkare som baserar en modell kring micken och att framhäva ljudet (kanske en hollowbody) så är det en affärsidé. Vi vet ju alla sedan tidigare att det finns ett globalt intresse för mickarna och att de kommer från Sverige från början gör inte saken sämre...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Skriv svar