För hög stränghöjd
-
- Medlem
För hög stränghöjd
Detta blir mitt första inlägg efter 1 1/2 års smygande. Jag är mer av en forumläsare är skrivare så tack till alla er som skriver mycket och gör det kul att läsa.
Till problemet. Jag är i slutet av processen att återuppliva en gammal Ibanez(?)-rick som hittades i en container i helt och hållet bedrövligt skick. Alla delar som fattades eller behövde bytas ut är på plats och idag var det upp till bevis. Helt plötsligt fanns nya problem.
Stränghöjden på 12:e bandet är på runt 12 mm och detta med en spikrak hals och stallsadlarna i botten. Filar jag ner skårorna i sadlarna mer kommer strängarna att slå i en av mickarna (som inte går att sänka) och även när jag trycker ner strängarna mot micken är det fortfarande runt 1 cm stränghöjd på 12:e.
Förslag?
Jag hoppas att detta går att visualisera utan bilder.
/David
Till problemet. Jag är i slutet av processen att återuppliva en gammal Ibanez(?)-rick som hittades i en container i helt och hållet bedrövligt skick. Alla delar som fattades eller behövde bytas ut är på plats och idag var det upp till bevis. Helt plötsligt fanns nya problem.
Stränghöjden på 12:e bandet är på runt 12 mm och detta med en spikrak hals och stallsadlarna i botten. Filar jag ner skårorna i sadlarna mer kommer strängarna att slå i en av mickarna (som inte går att sänka) och även när jag trycker ner strängarna mot micken är det fortfarande runt 1 cm stränghöjd på 12:e.
Förslag?
Jag hoppas att detta går att visualisera utan bilder.
/David
- Utte
- Medlem+
Re: För hög stränghöjd
Jag skulle definitivt prova att schimsa, dvs lägga något mellan halsen och kroppen i halsinfästningen för att få upp halsen lite mer. Finns säkert en massa info om det här på forument om man söker lite.
Välkommen förresten!
Välkommen förresten!
-
- Medlem
[quote="Utte"]Jag skulle definitivt prova att schimsa, dvs lägga något mellan halsen och kroppen i halsinfästningen för att få upp halsen lite mer. Finns säkert en massa info om det här på forument om man söker lite.
Välkommen förresten![/quote]
Tack! Problemet är bara att halsen som på en riktig Rick är neck-through. Annars hade ju det säkert varit en lysande lösning.
Välkommen förresten![/quote]
Tack! Problemet är bara att halsen som på en riktig Rick är neck-through. Annars hade ju det säkert varit en lysande lösning.
- Lestrange
- Medlem+
Efter att ha meckat med mååååånga Rick-kopior kan jag avslöja att detta är mer regel än undantag. Halsen böjs precis där den möter kroppen, och där har trussroden ingen verkan. Ibland släpper dessutom limningen mellan halsstocken och kroppsvingarna, vilket förvärrar det hela eftersom kroppen hjälper till att staga upp. Det är helt enkelt ett konstruktionsfel, och drabbar faktiskt även originalarna ibland. Det du kan göra är att värma "knycken" på halsen, och se till att limningen mot kroppen är okej.
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
-
- Medlem
Du verkar ha slagit huvudet på spiken Lestrange. Efter ännu mer noggrann översyn ser jag att hela halsen är böjd framåt och är alltså inte i linje med kroppen. Precis som du beskriver det. Upplys mig gärna angående "knycken", vad är detta?
Om jag inte får rätt på det genom att värma (och lägga i kläm mot något för att räta ut halsen, antar jag), finns det något annat att göra? Eller är det bara att acceptera att man har en skitbas och lägga tillbaka den i containern?
Om jag inte får rätt på det genom att värma (och lägga i kläm mot något för att räta ut halsen, antar jag), finns det något annat att göra? Eller är det bara att acceptera att man har en skitbas och lägga tillbaka den i containern?
-
- Medlem++
Om så är fallet har du en snygg väggprydnad, eller så säljer du den till någon som prydnad.Niven skrev:Du verkar ha slagit huvudet på spiken Lestrange. Efter ännu mer noggrann översyn ser jag att hela halsen är böjd framåt och är alltså inte i linje med kroppen. Precis som du beskriver det. Upplys mig gärna angående "knycken", vad är detta?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
-
- Medlem
[quote="HirYoshima"]Om så är fallet har du en snygg väggprydnad, eller så säljer du den till någon som prydnad.[/quote]
Helt sant!
Helt sant!
- Lestrange
- Medlem+
Med "knycken" menar jag alltså den punkt där halsen böjer sig, dvs där greppbrädan slutar och kroppen börjar, typ. 4001/4003 är ju en populär modell, så man kan sälja basen i delar om det inte går att få bukt på halsen.Niven skrev:Du verkar ha slagit huvudet på spiken Lestrange. Efter ännu mer noggrann översyn ser jag att hela halsen är böjd framåt och är alltså inte i linje med kroppen. Precis som du beskriver det. Upplys mig gärna angående "knycken", vad är detta?
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
-
- Medlem
[quote="Lestrange"][quote="Niven"]Du verkar ha slagit huvudet på spiken Lestrange. Efter ännu mer noggrann översyn ser jag att hela halsen är böjd framåt och är alltså inte i linje med kroppen. Precis som du beskriver det. Upplys mig gärna angående "knycken", vad är detta?
Om jag inte får rätt på det genom att värma (och lägga i kläm mot något för att räta ut halsen, antar jag), finns det något annat att göra? Eller är det bara att acceptera att man har en skitbas och lägga tillbaka den i containern?[/quote]
Med "knycken" menar jag alltså den punkt där halsen böjer sig, dvs där greppbrädan slutar och kroppen börjar, typ. 4001/4003 är ju en populär modell, så man kan sälja basen i delar om det inte går att få bukt på halsen.[/quote]
Alright, då är det upp till bevis snart. Tack!
Förresten, varför blir det inte små fina boxar när jag citerar?
Om jag inte får rätt på det genom att värma (och lägga i kläm mot något för att räta ut halsen, antar jag), finns det något annat att göra? Eller är det bara att acceptera att man har en skitbas och lägga tillbaka den i containern?[/quote]
Med "knycken" menar jag alltså den punkt där halsen böjer sig, dvs där greppbrädan slutar och kroppen börjar, typ. 4001/4003 är ju en populär modell, så man kan sälja basen i delar om det inte går att få bukt på halsen.[/quote]
Alright, då är det upp till bevis snart. Tack!
Förresten, varför blir det inte små fina boxar när jag citerar?
- Smuttkungen
- Medlem+
Hur grova strängar har du nu, du kanske kan få lite lägre stränghöjd med tunnast möjliga strängar?
*Music Man Stingray 5
*GK MB2-500 *PJB 6B
*Eden WT405 *Yamaha BBT110S
*Orange Little Bass Thing
*GK MB2-500 *PJB 6B
*Eden WT405 *Yamaha BBT110S
*Orange Little Bass Thing
-
- Medlem
[quote="Smuttkungen"]Hur grova strängar har du nu, du kanske kan få lite lägre stränghöjd med tunnast möjliga strängar?[/quote]
Jag har ganska tunna flats på, som jag har förstått det så drar de mindre än rounds.
För övrigt så kan jag meddela till möjliga intresserade att basen spenderade sin natt fasttvingad i köksbordet efter att den värmdes. Nu har jag fått ner stränghöjden till 6 mm. Lite högt för min smak men helt acceptabelt. Kanske drar ner den lite till. Så det är väl bara att hoppas på att den håller sig i fin form och att det inte blir något man måste göra varje vecka.
Tack för all input!
Jag har ganska tunna flats på, som jag har förstått det så drar de mindre än rounds.
För övrigt så kan jag meddela till möjliga intresserade att basen spenderade sin natt fasttvingad i köksbordet efter att den värmdes. Nu har jag fått ner stränghöjden till 6 mm. Lite högt för min smak men helt acceptabelt. Kanske drar ner den lite till. Så det är väl bara att hoppas på att den håller sig i fin form och att det inte blir något man måste göra varje vecka.
Tack för all input!