Skorrjustering?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Reiba
Medlem

Skorrjustering?

Inlägg av Reiba »

Hejsan.

Jag har nyligen införskaffat mig en ny bas, en Ibanez Btb705Dx-Tkf, och jag har det problemet att B,E, och A strängarna skorrar. Jag vill gärna testa lite själv över hur jag ska få bort skorrandet men annars kan jag lämna in den till butiken där jag köpte den.

Var någonstans skall man börja? Ska jag börja med att justera dragstången eller börja med att höja/sänka stallet i och med att D och G strängen inte skorrar alls? :S?
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++

Re: Skorrjustering?

Inlägg av Hagström »

Jag brukar börja med att kolla hur mycket eller lite böj det är på halsen, efter att jag justerat det så jag vill ha det går jag på stallet.

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Användarvisningsbild
Reiba
Medlem

Inlägg av Reiba »

Hmm tja, jag vet inte riktigt om jag vågar det för jag upptäckte att basen hade dubbla dragstänger :/
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++

Inlägg av Hagström »

Denna sidan tycker jag är bra:

http://www.gnu.se/gordetsjalv/justering.html

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+

Inlägg av Utte »

Håll ner första och sista band på halsen på B-strängen. Är det något mellanrum mellan strängen och banden mitt på halsen när du gör det? Hur stort mellanrum?
Användarvisningsbild
Reiba
Medlem

Inlägg av Reiba »

Utte skrev:Håll ner första och sista band på halsen på B-strängen. Är det något mellanrum mellan strängen och banden mitt på halsen när du gör det? Hur stort mellanrum?
Det fanns knappt något mellanrum där så jag höjde B-strängen 4 varv i stallet vilket gav ett mellanrum mellan 0,3-0,5 mm typ men det kändes fel att höja så mycket.
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

En höjning vid stallet kan inte ge mer mellanrum när du trycker ned första och sista band så då har du nog missuppfattat vad som menas :)

Guiden som länkades är mycket bra så läs igenom den så blir det nog tydligare.
Användarvisningsbild
Reiba
Medlem

Inlägg av Reiba »

Jag har mer försökt följa denna guiden http://www.jerzydrozdbasses.com/akcndfr ... ver100.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; Men jag vet ej om jag vågar riktigt göra ändringar i dragstången då det är två stycken, eller det kanske inte spelar någon roll alls :S? bara de dras lika mycket =)
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+

Inlägg av Lowlife »

Justera likt på båda dragstängerna om du inte VILL ha en lätt vridning av halsen för att VERKLIGEN optimera böjningen på både bas- och diskantsida på halsen. Slacka strängarna medan du justerar så minskar du belastningen på dragstångsgängan och justera max ett kvarts varv i taget. Det går säkert bra.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Skriv svar