Ögoninflamation och talböcker...
- blackparkas
- Medlem++++
Ja, AF har då aldrig hjälpt någon att få jobb.... (kanske nå´n enstaka gång)
I mitt fall, med lata ungdomar, så är det åldern 13-19 år vi snackar om.
Latoxarna nummer ett.
Att säga att den åldersgruppen visst inte är lata är som att... ja... ljuga.
Har jobbat i 3,5 år med detta och det blir bara värre och värre.
Har diskuterat detta med människor som jobbar med exakt samma sak som jag, på andra platser i Sverige. Malmö, Göteborg, SUndsvall, Falun, Luleå, Jönköping... och det är samma sak där, så det är inget som är unikt för Hälsingland som jag har hand om.
Se´n kan jag ju tillägga att jag känner till en hel hög 18-22:åringar som helst aldrig heller skulle lyfta ett finger för att tjäna egna pengar.
Svensken verkar ha det så bra i dagsläget att de inte tycker det är lönt att deras barn jobbar, de ger dem hellre pengarna själv.
I mitt fall, med lata ungdomar, så är det åldern 13-19 år vi snackar om.
Latoxarna nummer ett.
Att säga att den åldersgruppen visst inte är lata är som att... ja... ljuga.
Har jobbat i 3,5 år med detta och det blir bara värre och värre.
Har diskuterat detta med människor som jobbar med exakt samma sak som jag, på andra platser i Sverige. Malmö, Göteborg, SUndsvall, Falun, Luleå, Jönköping... och det är samma sak där, så det är inget som är unikt för Hälsingland som jag har hand om.
Se´n kan jag ju tillägga att jag känner till en hel hög 18-22:åringar som helst aldrig heller skulle lyfta ett finger för att tjäna egna pengar.
Svensken verkar ha det så bra i dagsläget att de inte tycker det är lönt att deras barn jobbar, de ger dem hellre pengarna själv.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- fieldflower
- Hedersmedlem
Nja, slöade full av morgongrus till skolan är nog mer rätt vid 19...
Mindre slö i lumpen (21) och sedan blev det jobb (22) där slöheten undan för undan jagats bort för att det är kul...
Nu för tiden är jag bara slö på fritiden. Skönt!
Men jag minns mina SDR-dagar med skrattblandad gråt...
Mindre slö i lumpen (21) och sedan blev det jobb (22) där slöheten undan för undan jagats bort för att det är kul...
Men jag minns mina SDR-dagar med skrattblandad gråt...
Medlem i PB50+
- Svensson
- Forumvärd
Jag tror att det är lite väl enkelt att koppla graden av lathet till ålder. Det beror mer på förändrade attityder och synsätt i samhället. En som på 40-talet fick jobb gick in för det och lärde sig yrket, det fanns en stolthet att tillhöra en viss yrkeskategori och bli duktig inom det. Inte alls ovanligt att man stannade på samma företag i 40-50 år till pensionen.
I min genearation som kom ut i arbetslivet på 80-talet tror jag att det sitter kvar i ryggmärgen att det är A och O att ha en tillsvidare anställning. Yrkesstolhet är något tyvärr blir blekare och blekare för varje år som går. Samma lojalitet till ett och samma företag finns inte hellet kvar i samma utsträckning.
Glinen som idag kommer ut på arbetsmarknaden tycker jag har en helt annan attityd, det räcker inte med en fast anställning och en yrkeskunskap, i alla fall inte i långa loppet. Är det inte så att det är många som "flummar runt", reser jorden runt och grejar på innan dom börjar jobba "på riktigt"? Och det är ju inte enbart negativt utan är ju en rätt sund inställning. Däremot finns det en tendens att vissa fastnar i skola/universitet/kurs-träsket och aldrig kommer vidare och det vette f-n om det är sunt...
I min genearation som kom ut i arbetslivet på 80-talet tror jag att det sitter kvar i ryggmärgen att det är A och O att ha en tillsvidare anställning. Yrkesstolhet är något tyvärr blir blekare och blekare för varje år som går. Samma lojalitet till ett och samma företag finns inte hellet kvar i samma utsträckning.
Glinen som idag kommer ut på arbetsmarknaden tycker jag har en helt annan attityd, det räcker inte med en fast anställning och en yrkeskunskap, i alla fall inte i långa loppet. Är det inte så att det är många som "flummar runt", reser jorden runt och grejar på innan dom börjar jobba "på riktigt"? Och det är ju inte enbart negativt utan är ju en rätt sund inställning. Däremot finns det en tendens att vissa fastnar i skola/universitet/kurs-träsket och aldrig kommer vidare och det vette f-n om det är sunt...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- Geddan
- VIP medlem
- Svensson
- Forumvärd
Det är exakt så jag känner, fokus på arbetet och engagemanget kommer med åren. Beror naturligtvis också på att man går vidare och utvecklas.fieldflower skrev:och sedan blev det jobb (22) där slöheten undan för undan jagats bort för att det är kul...
- Geddan
- VIP medlem
Jag tillbringar mycket av min arbetstid innanför skolans väggar,
och att påstå att det inte är ngn skilnad idag jämfört med när vi växte upp
är bara ett utfall av okunnighet.
Med detta menar jag elevers inställning, motivation, respekt för....name it!
Och att de plötsligt skulle slå på on-knappen när de går ut i arbetslivet?!
Neee.... Det kommer att bli ännu värre, skulle jag vilja säga.
och att påstå att det inte är ngn skilnad idag jämfört med när vi växte upp
är bara ett utfall av okunnighet.
Med detta menar jag elevers inställning, motivation, respekt för....name it!
Och att de plötsligt skulle slå på on-knappen när de går ut i arbetslivet?!
Neee.... Det kommer att bli ännu värre, skulle jag vilja säga.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Svensson
- Forumvärd
Och det tyckte du var skitkul? Jag har aldrig börjat så tidigt dock tidiga mornar, nätter, julaftnar och fan vet vad. Klart man har gjort sitt jobb men det jag menar är att idag kan jag t.o.m. se fram emot att komma till jobbet! Det är en känsla som jag aldrig hade när jag var i den åldern...Geddy_Lee skrev:Jag började kl.04.30 som brevbärare och hade 8 km att cykla, när jag var 17Svensson skrev:Och med handen på hjärtat så sprang man väl inte direkt full av inspiration en måndagmorgon till jobbet när man var 19...
- Geddan
- VIP medlem
Det var inte en option att känna efter.Svensson skrev:Och det tyckte du var skitkul? Jag har aldrig börjat så tidigt dock tidiga mornar, nätter, julaftnar och fan vet vad. Klart man har gjort sitt jobb men det jag menar är att idag kan jag t.o.m. se fram emot att komma till jobbet! Det är en känsla som jag aldrig hade när jag var i den åldern...Geddy_Lee skrev:Jag började kl.04.30 som brevbärare och hade 8 km att cykla, när jag var 17Svensson skrev:Och med handen på hjärtat så sprang man väl inte direkt full av inspiration en måndagmorgon till jobbet när man var 19...
Alternativet var ju att inte få några pengar.
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Svensson
- Forumvärd
Yes och det alternativet är väl det samma än idag. Skillnaden är att det är sämre A-kasse ersättning idag. De människor som går ut i arbetslivet idag är den första generationen som faktiskt har det sämre än föregående generation. Det är möjligt att det blir stopp i produktionen i Sverige när dagens 13 åringar kommer ut, har ingen uppfattninge om det, däremot ser jag inte nån speciell slö-tendens i dom 20-plusare vi tar in i företaget.Geddy_Lee skrev:Det var inte en option att känna efter.Svensson skrev:Och det tyckte du var skitkul? Jag har aldrig börjat så tidigt dock tidiga mornar, nätter, julaftnar och fan vet vad. Klart man har gjort sitt jobb men det jag menar är att idag kan jag t.o.m. se fram emot att komma till jobbet! Det är en känsla som jag aldrig hade när jag var i den åldern...Geddy_Lee skrev:Jag började kl.04.30 som brevbärare och hade 8 km att cykla, när jag var 17Svensson skrev:Och med handen på hjärtat så sprang man väl inte direkt full av inspiration en måndagmorgon till jobbet när man var 19...
Alternativet var ju att inte få några pengar.
Hmm det måste vara vår generation som missat nåt i föräldraskapet eftersom dagens ungdomar är så slöa.

- fieldflower
- Hedersmedlem
Jag brukar predika att jag sätter en ära i att vara lat även på jobbet.200071 skrev:Lathet är sunt.
Tänk så många uppfinningar som inte skulle blivit av annars. Rulltrappor, resväskor med hjul, elbasar...
MEN det betyder att försöka orka göra de underlättande åtgärderna redan från början så det går lättare sedan.
Jag har alltid tyckt att gemenskapen på jobbet har varit det roligaste, så även i början var det rätt kul att gå till jobbet ("i början" i mitt fall inföll ju först vid 22 års ålder dock). Lite som att skolan inte var kul på lektionerna men liksom kul ändå för gemenskapen.Svensson skrev:Och det tyckte du var skitkul? Jag har aldrig börjat så tidigt dock tidiga mornar, nätter, julaftnar och fan vet vad. Klart man har gjort sitt jobb men det jag menar är att idag kan jag t.o.m. se fram emot att komma till jobbet! Det är en känsla som jag aldrig hade när jag var i den åldern...
Det är först på senare år som arbetsuppgifterna i sig blivit riktigt kul, och först på senare år som lönen blivit så kul att fritiden kan spenderas lite mer som man vill (för det påverkar ju också helhetskänslan..)
Medlem i PB50+
- Geddan
- VIP medlem
Det är alla vi vuxna som missat ngt i vårat ansvar.Svensson skrev:Hmm det måste vara vår generation som missat nåt i föräldraskapet eftersom dagens ungdomar är så slöa.
Delat vuxenansvar där vi gemensamt uppfostrat och säger till och tillrättavisar barn;
så funkade detför långe sen.
Jag gör det i viss utsräckning fortfarande, men man får ju passa sig så man inte åker på stryk
.......av barnens föräldrar!!
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Geddan
- VIP medlem
Att vara lite lat på jobbet....när man sitter vid ett skrivbord....kan gå och ta en kaffe när man blir sugen
Alltid vet att kl.12 får jag lunch...osv. Det är jag också viss del av året.
Men testa mitt jobb en dag på hösten....
En gång fick jag så ont i magen en dag när jag kom hem.
Kom efter en stund på att jag inte varit och kissat på 12 timmar. Det är stress!
eller jobba som hotellstäderska ett par dagar...eller i hemtjänsten.
Tror inte att gonattsagan skulle bli så lång.
Det finns nästan inte en 20+ som kommer tillbaka till oss efter att ha jobbat som fotograf en höst.
De säger "aldrig att jag gör det där en säsong till."
Så var det inte för 10 år sedan.
Kom efter en stund på att jag inte varit och kissat på 12 timmar. Det är stress!
Det finns nästan inte en 20+ som kommer tillbaka till oss efter att ha jobbat som fotograf en höst.
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Svensson
- Forumvärd
Du, jag skulle nog också se mig om efter ett bättre alternativ om jag till en rätt låg(?) lön ska köra 12 timmars skift utan pisspaus. Det är kanske det som är skillnaden idag att det faktiskt finns fler alternativ? Jag har svårt att tro att man som 20 åring väljer att sitta hemma och uggla utan lön..Geddy_Lee skrev:Att vara lite lat på jobbet....när man sitter vid ett skrivbord....kan gå och ta en kaffe när man blir sugen
- Geddan
- VIP medlem
Det är det som blir det paradoxala i den här diskussionen.Svensson skrev:
Du, jag skulle nog också se mig om efter ett bättre alternativ om jag till en rätt låg(?) lön ska köra 12 timmars skift utan pisspaus. Det är kanske det som är skillnaden idag att det faktiskt finns fler alternativ? Jag har svårt att tro att man som 20 åring väljer att sitta hemma och uggla utan lön..
Det här hände för 15 år sedan. Då var jag 25, pikttrogen in absurdum och dumlojal.
Och givetvis ngt som skedde omedvetet.
Idag skulle givetvis vad som helst få vänta för att jag ska reglera mina kroppsfunktioner.
Hur rimmar det med reseonemanget om att mognaden och ansvarstagandet ska komma med åldern?
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Svarte_Jack
- Medlem++
En trummis som jag var bekant med förut. 23 år. Han levde på socialbidrag och valde medvetet att inte jobba. Jag tycker det är lite parasitbeteende.
http://myspace.com/steglers
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
- Svensson
- Forumvärd
Geddy_Lee skrev:Det är det som blir det paradoxala i den här diskussionen.Svensson skrev:
Du, jag skulle nog också se mig om efter ett bättre alternativ om jag till en rätt låg(?) lön ska köra 12 timmars skift utan pisspaus. Det är kanske det som är skillnaden idag att det faktiskt finns fler alternativ? Jag har svårt att tro att man som 20 åring väljer att sitta hemma och uggla utan lön..
Det här hände för 15 år sedan. Då var jag 25, pikttrogen in absurdum och dumlojal.
Och givetvis ngt som skedde omedvetet.
Idag skulle givetvis vad som helst få vänta för att jag ska reglera mina kroppsfunktioner.
Hur rimmar det med reseonemanget om att mognaden och ansvarstagandet ska komma med åldern?
Att mognaden och ansvarstagande kommer med åldern är helt och hållet en egen reflektion som stämmer på mig, har ingen aning hur det är för andra. Men återigen, jag har aldrig skitit i jobbet, självklart har man gjort det man blivit ålagd att göra.
Men det är kanske fel att koppla de till åldern, kanske mer erfarenhet och successivt ökat ansvar är mer troliga orsaker. Man kanske känner större ansvar och mer förståelse och större motivation för ett föratag efter fem år än efter 6 veckor. Det beror naturligtvis på vad det är för typ av arbete också. Jag hade nog än i dag haft jäkligt svårt att känna nån som helst motivation av att stå och sälja hamburgare på MacD t.ex.
Min gissning är att du har känt för fotografyrket från början och därmed också kämpat och varit lojal trots jobbiga perioder?
- Svensson
- Forumvärd
Oförsvarligt beteende! Jag känner till liknande fall bland äldre också, det finns fall jag känner till bland 40- och 50-talister som "kämpat sig" till sjukpension med livränta och allehanda förmåner, dom får ut mer pengar än många som arbetar.Svarte_Jack skrev:En trummis som jag var bekant med förut. 23 år. Han levde på socialbidrag och valde medvetet att inte jobba. Jag tycker det är lite parasitbeteende.
Jag påstår med en dåres envishet att det inte är en generationsfråga!
A-kasse- och sjukskrivningsreglerna var mycket generösare på 80-talet så det borde med den logiken ha varit många fler som "parasiterade" på den tiden!
*edit*
Vad det nu har med ögoninflamation och talböcker att göra...
- blackparkas
- Medlem++++
Har man jobbat med en viss åldersgrupp i sammanlagt 6-7 år (jobbade på högstadieskola innan jag började på SDR) så tycker jag mankan ha befogenhet att säga att just den åldersgruppen är lat. Se´n om de är latare än dagens 20-25:åringar egentligen, det vet jag inte, vet bara att mellan 13-19 så har majoriteten väldigt underlig inställning till att jobba och tjäna pengar.Svensson skrev:Jag tror att det är lite väl enkelt att koppla graden av lathet till ålder.
Ja, det där äår fascinerande.Är det inte så att det är många som "flummar runt", reser jorden runt och grejar på innan dom börjar jobba "på riktigt"? Och det är ju inte enbart negativt utan är ju en rätt sund inställning. Däremot finns det en tendens att vissa fastnar i skola/universitet/kurs-träsket och aldrig kommer vidare och det vette f-n om det är sunt...
Systers grannar när de bodde i sthlm var två stycke extremt välutbildade föräldrar. De hade väl gått i skola sedan de gick ut gymnasiet vilket bör varit för ca 15-20 år sedan. Och de får inga jobb i Sverige!? De flyttade till Norge nyligen.
Men det är ju absurt. Varför gå i skola så länge?
Frugans kusin har så bra betyg så att nu när han är 27 så vet han fortfarande inte vad han ska göra. Har börjat på läkarutbildning 2-3 ggr men hoppat av. Siktade på karriär som diplomat och jobbade åt UD lite grann. Se´n skulle han börja plugga igen tänkte han men efter ett halvår så visste han ändå inte om det var rätt.
Vid sidan om driver han ett företag som går bra så han har inga studieskulder.
Och nu är han i nå´n form av kris för att han inte vet vad han ska göra...
Poor you säger jag...!
Stackars människa med så bra betyg och ändå finns det ingen utbildning/jobb som duger. Ska säga åt honom att börja jobba på Statoil eller nå´t. Det duger inte att snart vara 30 år och bara tagit massa ströutbildningar som han hoppat av...
Kan också tillägga att han även reser och flummar runt...
Dags för sveriges 80-talister att ta sitt ansvar i samhället och börja jobba!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Svensson
- Forumvärd
Det finns en risk att man i sökandet på det "perfekta jobbet" går vilse. Tror det är lite jobbigt när man är 55 och välutbildad och fortfarande inte hittat "sin grej". Jag tror att den kategorin människor måste inse att det är okej när man hittat någorlunda rätt i sitt sökande. Istället för att hoppa på ännu en utbildning faktiskt ge ett yrke en chans under några år.
Det vi ser i den här underliga inställningen till arbete är kanske ett trendbrott. Dagens 13 åringar kanske inte kommer att jaga pengar och prylar när dom är 40. Alla sinnessjukt stora shopping centran kommer kanske att tvingas slå igen.
Det vi ser i den här underliga inställningen till arbete är kanske ett trendbrott. Dagens 13 åringar kanske inte kommer att jaga pengar och prylar när dom är 40. Alla sinnessjukt stora shopping centran kommer kanske att tvingas slå igen.
- mikkejohansson
- Medlem++
Det är intressant detta med yrkesstolthet med. Jag vill mena att vore det bara så att man jobbade för pengar och "bekvämlighet" så skulle väl ingen jävel bli lärare t ex? Skyhöga studielån, undermålig lön + att man får utstå skit från alla håll (föräldrar, politiker, "förstå-sig-på:are" osv)...jag är lärare för att jag faktiskt VILL nåt med mitt yrkesliv! Jag vill ge ungdomar en bild av musik som nåt stort som faktiskt kan göra skillnad o livsvärde...och att de ska ha en chans att må bra (inte bara i musiken utan överhuvudtaget liksom).
Jag är INTE lärare för att vi har sommarlov (jag lovar, vem som helst kan få ta mina betygsvåndor och utvecklingssamtal och telefonsamtal med föräldrar som skiter i sina barn mot de där veckorna...i alla fall när man är mitt uppe i det).
Tror det där blir svårare och svårare för ungdomar, då de inte får träna - eller ens se ett värde i - att göra saker som inte bara är till gagn för en själv. Man snackar mycket om hur sociala unga är idag, men det är en rätt "tom" social kunskap. Den saknar nämnligen alltför ofta EMPATI. Och inte hjälper det att många föräldrar gärna säger till sina barn att det viktiga är att just DE ska lyckas och ta sig fram, gärna på bekostnad av alla runt omkring. Trampa på liksom...
Skit, nu blev jag djup. Men jag blev berörd av snacket om yrkesstolthet och varför man vill, eller inte vill, jobba.
Och jag är inte mest bitter på ungdomar idag - nej, jag är mest bitter på de många idioterna i föräldragenerationen som sätter allting före att ge sina barn en vettig världsuppfattning.
(här skulle man ju kunna snacka religion med, men det gör jag INTE denna gången...
)
Jag är INTE lärare för att vi har sommarlov (jag lovar, vem som helst kan få ta mina betygsvåndor och utvecklingssamtal och telefonsamtal med föräldrar som skiter i sina barn mot de där veckorna...i alla fall när man är mitt uppe i det).
Tror det där blir svårare och svårare för ungdomar, då de inte får träna - eller ens se ett värde i - att göra saker som inte bara är till gagn för en själv. Man snackar mycket om hur sociala unga är idag, men det är en rätt "tom" social kunskap. Den saknar nämnligen alltför ofta EMPATI. Och inte hjälper det att många föräldrar gärna säger till sina barn att det viktiga är att just DE ska lyckas och ta sig fram, gärna på bekostnad av alla runt omkring. Trampa på liksom...
Skit, nu blev jag djup. Men jag blev berörd av snacket om yrkesstolthet och varför man vill, eller inte vill, jobba.
Och jag är inte mest bitter på ungdomar idag - nej, jag är mest bitter på de många idioterna i föräldragenerationen som sätter allting före att ge sina barn en vettig världsuppfattning.
(här skulle man ju kunna snacka religion med, men det gör jag INTE denna gången...

Fender - Pedaler - GK - TKS
- hosse
- Medlem+++
dom tar bort den klicken parasiter som finns, och det är mycket bra, men samtidigt sparkar dom undan fötterna på många av dom som har det svårt idag.Geddy_Lee skrev:Det är väl precis det beteendet regeringen försöker få bort genom de nya a-kassereglerna.
jag kommer inte att drabbas av detta eftersom regeländringarna redan har slagit mot mig. är jag arbetslös får jag inte ETT ENDA öre i bidrag eller A-kassa. anledningen till detta är att jag är ung och inte har någon arbetslivserfarenhet, något som inte varit möjligt att fixa i en större utbredningen under gymnasiet eller högstadiet. Så situationen för mig när jag kom ut på arbetsmarknaden var inte särskilt positiv. iskall på arbetsmarknaden, ingen praktisk utbildning, ingen större arbetslivserfarenhet, ingen inkomst överhuvudtaget. detta är inte unika förutsättningar för en 19-20årig student idag. om någon på fullt allvar skulle tro att man inte är beredd att kämpa som en galärslav för att få ett jobb efter skolan så vet jag inte vad man mer ska göra.
jag tycker att det är sånt jävla skitsnack från dom som varit ute i arbetslivet i 15 år eller längre att dagens ungdom är lat och oengagerad! fy fan vad den mentaliteten är bakåtsträvande och negativ. det måste väl ändå kunna ses som rätt uppenbart att förutsättningarna för unga som är nya på arbetsmarknaden har förändrats en hel del under de senaste 10-15 åren. jag tycker det är fruktansvärt. jag ångrar djupt att jag inte smög in på universitet direkt istället och levt på bidrag och lånade pengar i 5 år istället. det hade gynnat mig mer.
tillägg: +1 micke!
att ständigt nedgraderas som oflitigt och lat är ingen direkt morot för den som ska börja jobba efter skolan. Dessutom kan jag inte förstå hur regeringen har tänkt när dom går ut och säger att "vi ska ge fler unga möjligheter till jobb" och "minska ungdomsarbetslösheten" och sedan sänker alternativt tar bort alla skyddsnät vi kunde haft om vi hamnar utanför systemet nån gång. Jobben dom skulle ordna fram har inte heller lyckats så bra och det bästa man kan bli erbjuden är praktik i 50 dagar med mindre lön är existensminimum och det är bara en ursäkt för att kunna säga "titta, en mer ungdom mer anställning". nej, det håller fan inte!
Senast redigerad av hosse den tor 03 jan 2008, 14:35, redigerad totalt 1 gånger.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- Svensson
- Forumvärd
Det är det som händer i samhället i stort som är det intressanta tycker jag, om det är så att dagens unga har bristande empati så speglar det ju samhället i övrigt. Alla idiotiska dokusåpor som ungarna (och vuxna) sitter och kollar på tror jag är en stor bidragande orsak till hur unga beter sig mot varandra. Idol med dessa patetiska Clabbe-figurer i juryn som sitter och vräker skit över 17 åringar som försöker, det är fördjävligt.
"Babbla på-socialkompetensen" håller jag med till 100%. Vad gäller yrkesstolthet så är jag optimistisk, iaf vad gäller hantverksyrken. Jag tror att den kommer tillbaka. Nu efter ett antal år när alla ska bli journalister, web designers och fan vet vad så blir det brist på kompetent yrkesfolk vilket kommer att driva upp lönerna och göra det attraktivt. Detta i kombination med alla bil och MC byggar program på Discovery där hantverkarna framställs lite som idoler så tror jag att fler unga lockas till de yrkerna.
"Babbla på-socialkompetensen" håller jag med till 100%. Vad gäller yrkesstolthet så är jag optimistisk, iaf vad gäller hantverksyrken. Jag tror att den kommer tillbaka. Nu efter ett antal år när alla ska bli journalister, web designers och fan vet vad så blir det brist på kompetent yrkesfolk vilket kommer att driva upp lönerna och göra det attraktivt. Detta i kombination med alla bil och MC byggar program på Discovery där hantverkarna framställs lite som idoler så tror jag att fler unga lockas till de yrkerna.