Snorungar
- mikkejohansson
- Medlem++
Hade vi föräldrar med tillit till skolan som lät sina barn förstå att det är bra med utbildning och att man ska lita på sina lärare skulle vi inte behöva jobba med att "visa vart gränserna går" tror jag. Jag är väldigt avig till att skolan behöver bli "hådare" utan att det är snarare att behandla symptomen.
Sen förstår ju jag också att det kan se helt olika ut mellan olika skolor och platser i landet. Misstaget som vår käre skolminister gör är att förutsätta att alla skolor i landet är kassa på att relatera till eleverna och att vi behöver få ta "hårdare tag" för att höja deras kompetens. Bullshit. I alla fall i min lilla del av verkligheten.
Sen förstår ju jag också att det kan se helt olika ut mellan olika skolor och platser i landet. Misstaget som vår käre skolminister gör är att förutsätta att alla skolor i landet är kassa på att relatera till eleverna och att vi behöver få ta "hårdare tag" för att höja deras kompetens. Bullshit. I alla fall i min lilla del av verkligheten.
Fender - Pedaler - GK - TKS
- Svensson
- Forumvärd
Men för f-n Geddan, hur gammal är du? Jag har då inte gått på nån uppfostringsanstalt det kan jag lugnt säga. Det var ett jäkla hallå där jag gick och flumskola snackades det om redan på 70-talet. På min gamla högstadieskola är det faktsikt betydligt lugnare idag mycket beroende på att dom gjort om den till 1-9 skola och blandat upp kullarna mer. Det var betydlig värre när det bara var 7-9 skola, tro mig.Geddy_Lee skrev:Skolan bär ett stort ansvar.
Men det handlar mycket om att pendeln slagit över från en uppfostringsanstlat till vad det är idag.
Det finns så mycket männsikor inom skolan som defenitivt skulle göra ngt annat än att vara lärare.
Tex köra buss eller så....men det finns också oerhört mycket kompetent personal.
Men vad har de för arbetssituation?
De har barnen emot sig i det att barn alltid testar gränser....men får de visa vart gränserna går?
Nee! För de har inte föräldrarna på sin sida....och iom det en livrädd skolledning som inte heller backr upp dem.
Jag har stött på helt otroligt bra lärare och rätt ordentligt dåliga i mina barns klasser. Det är otroligt mycket upp till läraren att få det att fungera. Det är INTE "Peka med hela handen och hota" lärarna det fungerat bäst med.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- 200071
- Hedersmedlem
Sorry! Det var inte menat som ett påhopp på lärare eller skola som sådan. Det jag tänker mest på är situationen politik-skola. Där till exempel politiker står upp och säger att det ska vara privata skolor/friskolor och att hela skolgången ska vara marknadsstyrd vilket innebär att skolan ska bedrivas till så låg kostnad som möjligt men ändå ge ägarna tillräckligt mycket vinst för att de ska vara motiverade att driva skolan vidare. Och sedan ska kommunen driva det som inte marknaden tycker är värt besväret...mikkejohansson skrev:Jo, i skolorna lär vi dem att det är HELT okej att göra vad man vill utan att tänka på konsekvenserna. Vi tycker det är bra att göra så eftersom alla anndra intryck de får av föräldrar, kompisar, samhället och all media säger precis tvärtom; "bry dig om de du har runt omkring". Vilket dravel!200071 skrev:Jag är också ganska undrande till vad som händer i skolorna och med många yngre människor, men jag tycker det är livsfarligt att generalisera så grovt.
Jag börjar bli less på att det är okej att skylla all skiit unga gör på SKOLAN! Vad fasen - sen när blev skolan ensidigt ansvarig för barns hela uppfostran och beteende!?!
20071: jag är medveten om att du faktiskt skriver att du inte vill generalisera, så jag ber om ursäkt m du känner dig påhoppad. är inte min mening. blev bara "triggad" av det, eftersom jag gått och irriterat mig på det jag beskriver i flera år snart...
Jag ser många exempel på skolor som gör sitt bästa och lärare som mot alla odds lägger ner sin själ på att ge ungdomarna en bra undervisning. Det är inte där problemen är precis som det inte är sjuksköterskornas fel när vården inte fungerar som vi hade hoppats...
- Geddan
- VIP medlem
Inte jag heller! Jag syftade till hur skolan såg ut på 50 talet.Svensson skrev:Men för f-n Geddan, hur gammal är du? Jag har då inte gått på nån uppfostringsanstalt det kan jag lugnt säga.
När läraren kunde stå och sparka på en liggande elev inför hela klassen.
Men, det ska tilläggas, att nog fasen fick jag ta emot en del luvningar och dragningar i öronen när jag gick i lågstadiet.
Och gudarna ska veta att jag förtjänade dem.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- mikkejohansson
- Medlem++
Även den kommunala skolan är ju styrd av budget numer. I vår kommun finns outtalat att budgeten är viktigare än målen. Helt sjukt. Som lärare gör jag allt jag kan för att INTE tänka på det. Jag litar på att min rektor/chef litar på mig att jag gör mitt jobb så bra och effektivt som möjligt, sen är det upp till honom/henne som representant för oss lärare att tjata "uppåt" så vi får rätt pengapåse.
En skola där undervisningen styrs primärt av vinstkrav KAN INTE vara en bra skola. Det är jag övertygad om. Till etthundratio procent.
Men något säger mig att nuvarande regering och skolminister håller ÄNNU MINDRE med mig om det än vad föregående gjorde.
En skola där undervisningen styrs primärt av vinstkrav KAN INTE vara en bra skola. Det är jag övertygad om. Till etthundratio procent.
Men något säger mig att nuvarande regering och skolminister håller ÄNNU MINDRE med mig om det än vad föregående gjorde.
- Geddan
- VIP medlem
Det är detta jag inte förstår;mikkejohansson skrev:
när det för första gången börjar hända ngt positivt med skolpolitiken,
så är all skolpersonal 100% negativ.
Tyvärr är det 5-10 år för sent....men det kanske går på 10-15 år sikt att få ordning på skolan ändå.
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Svensson
- Forumvärd
Elever till friskolor blir ju handplockade av sina föräldrar som engagerar sig i sina barns skolgång. Detta i kombination med att man rycker skolpengen från den kommunala skolan innebär lite förenklat att kommunala skolan får ta hand om problembarnen vars föräldrar inte bryr sig med ännu mindre budget.
- Svensson
- Forumvärd
Vad är det som är positivt?Geddy_Lee skrev:Det är detta jag inte förstår;mikkejohansson skrev:
Tyvärr är det 5-10 år för sent....men det kanske går på 10-15 år sikt att få ordning på skolan ändå.
- Geddan
- VIP medlem
Ligger en del i det.Svensson skrev:Elever till friskolor blir ju handplockade av sina föräldrar som engagerar sig i sina barns skolgång. Detta i kombination med att man rycker skolpengen från den kommunala skolan innebär lite förenklat att kommunala skolan får ta hand om problembarnen vars föräldrar inte bryr sig med ännu mindre budget.
Men det finns också föräldrar som misslyckats, men ändå bryr sig.
De flyttar ofta sina barn till en friskola där de har större chans att fungera.
Exempelvis till kristna friskolor.
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- mikkejohansson
- Medlem++
Kanske beror på att VI inte uppfattar det som positivt?Geddy_Lee skrev:
Det är detta jag inte förstår;
Jag tycker skolan som den ser ut idag är VÄLDIGT bra uppbyggd för att ge elever en chans att både må bra och ha med sig en välfylld "ryggsäck" ut i livet. Sen finns det såklart skolor där lärarna inte gör det de ska eller som de ska, men i de allra flesta fall skulle jag säga att det sitter mer i det som påverkar skolan UTIFRÅN med vinstkrav, föräldrar utan tillit till skolan, politiker utan insikt i verksamheten osv.
Om Major Björklund tar tag i DEN biten - då ska jag applådera.
En positiv sak so far däremot är de öronmärkta kulturpengarna till skolan, men de kommer ju från ett annat departement, så...

- Geddan
- VIP medlem
Han börjar se till att de stackars värnlösa lärarna får möjlighet att upprätthålla så pass mycket ordning att det faktiskt går att bedriva undervisning i skolan.Svensson skrev:Vad är det som är positivt?Geddy_Lee skrev:Det är detta jag inte förstår;mikkejohansson skrev:
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- BBQV
- Forumvärd
En elevs rätt till undervisning är starkare än andras rätt till en dräglig tillvaro i skolan/på jobbet. Att hindra en elev från att komma till skolan eller in i klassrummet är näst intill omöjligt oavsett vilket resultat det får för de andra elevernas inlärningssituation. Läraren skall bemästra vilken elevkonstellation som helst och pengar till mindre klasser eller assistenter finns det inte.
Jag sa upp mig från kommunal skola för snart fyra år se'n och har inga planer på att återvända. Nå'nsin! Nu jobbar jag på ett ungdomshem, d.v.s. bara med de ungar som soc har tvångsplacerat på säkert avstånd från övriga samhället. Aldrig mer än sex killar i klasssrummet samtidig och med befogenhet att skicka ut de som inte kan vistas i möblerade rum... Fast egentligen så ser jag det tvärt om, jag kan erbjuda undervisning och hjälp om de är villiga att ta emot det. Passar det inte så får de vara på sitt rum till skolan är slut. Det är ett fruktansvärt tråkigt alternativ så de flesta kommer till skolan varje morgon...
Jag sa upp mig från kommunal skola för snart fyra år se'n och har inga planer på att återvända. Nå'nsin! Nu jobbar jag på ett ungdomshem, d.v.s. bara med de ungar som soc har tvångsplacerat på säkert avstånd från övriga samhället. Aldrig mer än sex killar i klasssrummet samtidig och med befogenhet att skicka ut de som inte kan vistas i möblerade rum... Fast egentligen så ser jag det tvärt om, jag kan erbjuda undervisning och hjälp om de är villiga att ta emot det. Passar det inte så får de vara på sitt rum till skolan är slut. Det är ett fruktansvärt tråkigt alternativ så de flesta kommer till skolan varje morgon...
Senast redigerad av BBQV den tor 03 jan 2008, 15:00, redigerad totalt 1 gånger.
- Svensson
- Forumvärd
Jag får horn när jag hör lärare säga "Vi har ju inga befogenheter" "Vi får ju inte göra nåt" Vad fan är det för befogenheter dom behöver??? Det fungerar för vissa lärare men inte för andra! Måste man hota och slå för att få barn att lära sig sitta ner och vara tysta och lyssna när nån annan pratar? Måste man hota eller beslagta för att lära barnen att mobilen ska vara avstängd under lektionerna??Geddy_Lee skrev:Han börjar se till att de stackars värnlösa lärarna får möjlighet att upprätthålla så pass mycket ordning att det faktiskt går att bedriva undervisning i skolan.Svensson skrev:Vad är det som är positivt?Geddy_Lee skrev:Det är detta jag inte förstår;mikkejohansson skrev:
- mikkejohansson
- Medlem++
Tycker det är ett väldigt förenklat och förlegat sätt att se på det. Dessutom är alla de "verktyg" vi fått hittils helt tandlösa. Mobil-"förbudet"; om eleven inte frivilligt lämnar ifrån sig en mobil eller annat objekt som stör undervisningen får jag inte ta det ifrån denne. Inte heller om det råder minsta tvivel att objektet tillhör eleven - är det mammas mobiltelefon får jag inte ta den alls.Geddy_Lee skrev:
Han börjar se till att de stackars värnlösa lärarna får möjlighet att upprätthålla så pass mycket ordning att det faktiskt går att bedriva undervisning i skolan.
Detta leder snarare till att FÖRSVAGA den överenskommelse man vill nå; "vi jobbar tillsammans i skolan - alltså vill vi inte ha saker som stör vår gemensamma arbetsro". Elever är blixtsnabba att snappa upp t ex "nej, jag vet att du inte får ta den här av mig".
Lite samma sak med "mobbing"-lagen (även om jättemycket med den är bra, och att den faktiskt togs fram mycket av s-regeringen). Den tar ÄNNU mer bort ansvaret för kränkande beteende från eleven själv och framföt allt förälder och lägger mer och mer av ansvaret, även det rent ekonomiska, på SKOLAN.
- Geddan
- VIP medlem
Man behöver iaf ha rätt att avvisa en elev som stör undervisningen från klassrummet.Svensson skrev:
Jag får horn när jag hör lärare säga "Vi har ju inga befogenheter" "Vi får ju inte göra nåt" Vad fan är det för befogenheter dom behöver??? Det fungerar för vissa lärare men inte för andra! Måste man hota och slå för att få barn att lära sig sitta ner och vara tysta och lyssna när nån annan pratar? Måste man hota eller beslagta för att lära barnen att mobilen ska vara avstängd under lektionerna??
Skolan ska ha rätt att stänga av en elev som innebär fara för de övriga som vistas i skolan.
En lärare ska i min värld kunna beslagta en mp3-spelare eller telefon som inte hanhas på det sätt skolan bestämt.
Jag tycker det är pinsamt för vårt land att det inte fungerat så hittills.
Edit: sen kan jaghålla med dig; respekten sitter inte i reglerna.
Men idag är det väldigt ont om lärare som väljer att bli respekterade.
De väljer istället att "vara kompis" med eleverna.
Frågan är om det är fler komisar eller vuxna role models de behöver.
Kan säga att under de 17 år jag jobbat innanför skolans väggar har jag aldrig haft ngt problem att få eleverna att göra som jag vill.
Däremot har jag fått lärares kritik för att jag sagt till elever som försöker förstöra för de övriga.
Senast redigerad av Geddan den tor 03 jan 2008, 15:06, redigerad totalt 1 gånger.
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- mikkejohansson
- Medlem++
Geddy - hur kan det vara att du som utomstående kan ha en bättre uppfattnin om hur vi i skolan gör vårt jobb bäst än vi själva?
Jag kan inget om fotografering och skulle aldrig drömma om att lägga mig i vilket typ av objektiv du ska använda. Ändå är det fritt fram för alla att ha en åsikt om hur vi ska göra vårt jobb. För "alla vet ju hur det är i skolan".
Vill inte jaga upp en otrevlig stämning oss emellan (vi har ju redan Håkan H-konflikten
), men jag bli less på att ingen litar på att vi vet vad vi håller på med!
Jag kan inget om fotografering och skulle aldrig drömma om att lägga mig i vilket typ av objektiv du ska använda. Ändå är det fritt fram för alla att ha en åsikt om hur vi ska göra vårt jobb. För "alla vet ju hur det är i skolan".
Vill inte jaga upp en otrevlig stämning oss emellan (vi har ju redan Håkan H-konflikten

- Svensson
- Forumvärd
Det kan jag hålla med om att man i vissa extremfall måste ta till en sådan åtgärd men det låter som att allt står och faller med rätten att ta till sådana metoder och det köper jag inte. Problemet tror jag är beror på att vissa lärare inte anammar den policy, det synsätt och de metoder som finns och då blir det svårt.Geddy_Lee skrev:Man behöver iaf ha rätt att avvisa en elev som stör undervisningen från klassrummet.Svensson skrev:
Jag får horn när jag hör lärare säga "Vi har ju inga befogenheter" "Vi får ju inte göra nåt" Vad fan är det för befogenheter dom behöver??? Det fungerar för vissa lärare men inte för andra! Måste man hota och slå för att få barn att lära sig sitta ner och vara tysta och lyssna när nån annan pratar? Måste man hota eller beslagta för att lära barnen att mobilen ska vara avstängd under lektionerna??
Skolan ska ha rätt att stänga av en elev som innebär fara för de övriga som vistas i skolan.
En lärare ska i min värld kunna beslagta en mp3-spelare eller telefon som inte hanhas på det sätt skolan bestämt.
Jämför med ett företag, vem vill ha ett ledarskap som man hade på 20-talet?
- mikkejohansson
- Medlem++
Det fungerar fortfarande inte så. Tvärtom tror jag vi haft bättre förutsättningar att ha det så om det kunde bygga på gemensamma värderingar i stället för lagar och regler.Geddy_Lee skrev:Man behöver iaf ha rätt att avvisa en elev som stör undervisningen från klassrummet.Svensson skrev:
- Geddan
- VIP medlem
Pga att jag tillbringat 4 månader om året innanför skolans väggar i 17 år.mikkejohansson skrev:Geddy - hur kan det vara att du som utomstående kan ha en bättre uppfattnin om hur vi i skolan gör vårt jobb bäst än vi själva?
Vill inte jaga upp en otrevlig stämning oss emellan (vi har ju redan Håkan H-konflikten), men jag bli less på att ingen litar på att vi vet vad vi håller på med!
Hur många år blir det?
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Geddan
- VIP medlem
Då fungerar det förmodlgen inte pga att när lagen väl hamnar på papper så är den så urvattnad att den inte är värd vatten.mikkejohansson skrev: Det fungerar fortfarande inte så. Tvärtom tror jag vi haft bättre förutsättningar att ha det så om det kunde bygga på gemensamma värderingar i stället för lagar och regler.
Det sitter väl förmodligen politiker i de där utskotten enbart ditsatta för att motarbeta grundförslagen?!
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- mikkejohansson
- Medlem++
Jämfört med en lärare som tillbringat hela sitt yrkesliv där - inte så många.Geddy_Lee skrev:Pga att jag tillbringat 4 månader om året innanför skolans väggar i 17 år.mikkejohansson skrev:Geddy - hur kan det vara att du som utomstående kan ha en bättre uppfattnin om hur vi i skolan gör vårt jobb bäst än vi själva?
Vill inte jaga upp en otrevlig stämning oss emellan (vi har ju redan Håkan H-konflikten), men jag bli less på att ingen litar på att vi vet vad vi håller på med!
Hur många år blir det?
Jag har gjort massor av spelningar där det varit proffesionella ljudtekniker som skött ljudet - kan jag göra deras jobb nu menar du?
Senast redigerad av mikkejohansson den tor 03 jan 2008, 15:12, redigerad totalt 2 gång.
- Geddan
- VIP medlem
Exakt!BarbequeVillage skrev:En elevs rätt till undervisning är starkare än andras rätt till en dräglig tillvaro i skolan/på jobbet. Att hindra en elev från att komma till skolan eller in i klassrummet är näst intill omöjligt oavsett vilket resultat det får för de andra elevernas inlärningssituation.
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Svensson
- Forumvärd
Tror att det beror på att vi alla har gått i skola och många av oss har barn i skolan så det får du nog leva medmikkejohansson skrev:Geddy - hur kan det vara att du som utomstående kan ha en bättre uppfattnin om hur vi i skolan gör vårt jobb bäst än vi själva?

Självklart är vi lekmän i sammanhanget liksom våra politiker...
- mikkejohansson
- Medlem++