Nu behöver jag PBs hjälp! Jag har i x antal år letat efter den perfekta ODn/Disten/fuzzen, men är aldrig riktigt nöjd. Jag har insett att det ljudet jag vill ha är i stil med detta vid 1.36:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OkkOGkqGZiw[/youtube]
Alltså jävligt knorrigt, inte "fuzzigt" men ändå överstyrt liksom. Jag vet att Tim Commerford kör på tre ampegs (jävla show off... ) och sen bara hemmabyggda pedaler, men är det någon som vet om en pedal som gör att man kommer i närheten av den där? Jag är nästan sugen på att testa en EHX Graphic Fuzz bara för att se om den kommer att göra susen...
Tycker grundljudet låter överstyrd rörförstärkare, möjligtvis med lite hjälp av en overdrive. Vid 1:36 kommer ett annat ljud in, panorerat till höger. Endera är det samma bas fast ytterligare processad och fördröjd eller så har dom dubbat basen där. Det låter som en krämig fuzz och något filter, typ som att man ställt en wah-wah i ett visst läge. Mycket mid, lite diskant och typ ingen botten.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Jag tycker det borde gått att få till med T-rex pedal du haft i omgångar? Sen hänger det väl på själva basen också, hur det är rattat på den.
Annars har du nog testat allt jag själv också testat förutom en moddad RAT? Fast den är mer Beastie Boys Sabotage ljud, men man bara drar på lite dist så blir det lite snällare.
[edit]Nu är jag på semester men om du låna en RAT kan jag ta med en till jobbet när det drar igång igen 30 juli.
Senast redigerad av cub den sön 01 jul 2012, 17:30, redigerad totalt 1 gånger.
joachime skrev:Tycker grundljudet låter överstyrd rörförstärkare, möjligtvis med lite hjälp av en overdrive. Vid 1:36 kommer ett annat ljud in, panorerat till höger. Endera är det samma bas fast ytterligare processad och fördröjd eller så har dom dubbat basen där. Det låter som en krämig fuzz och något filter, typ som att man ställt en wah-wah i ett visst läge. Mycket mid, lite diskant och typ ingen botten.
Det kan nog stämma, han har ju tre stärkare igång oftast samtidigt ch två av dom är riktigt distade...
Om man lyssnar på typ alla Audioslave-låtar med lite ös i så har han ändå ett liknande ljud. Det kanske är dags att bita i det sura äpplet och skaffa sig en ampeg?
Fick till det ljudet med min VOX Big Ben overdrive med alla kontroller på ca kl 14.
Med reservation för att det blir en viss färgning av datorhögtalarna också.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Var och testade lite pedaler idag, det blir en Aguilar Tone Hammer! Grym DI-box + att när man drar ner tonkontrollen på basen och slår på AGR-knappen så kommer man riktigt nära det ljud jag är ute efter. GRYMT!
Kör två stycken ampegpreamps, en distad och en clean, in i en tvåkanalig poweramp och så har du lådor som får varsin signal. Lite laborerande med pedaler på det så är du nog hemma, enkelt
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten