Snorungar

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

mikkejohansson skrev:
Jämfört med en lärare som tillbringat hela sitt yrkesliv där - inte så många.

Jag har gjort massor av spelningar där det varit proffesionella ljudtekniker som skött ljudet - kan jag göra deras jobb nu menar du?
Jag har ett antal vänner som är lärare....jag är intresserad av skolan så jag diskuterar väldigt mycket med alla möjliga olika människor jag träffar i skolorna.

Det handlar inte om att jag inte vet hur skolans värld fungerar.
Det handlar nog mer om att din och min syn på skolan aldrig skulle kunna mötas öht.

Jag tycker avslutningsvis att det är skrämmande
att eleverna jag träffar i skolan är så ovana att bli tillsagda att de totalt tappar fattningen när jag höjer rösten.
Och jag ser ganska ofta personal som tittar åt ett annat håll för att slippa engagera sig.
Senast redigerad av Geddan den tor 03 jan 2008, 15:19, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ett problem som jag kan se är konflikträdda skolledningar. Av egen erfarenhet finns det många som hävdar att "på den här skolan finns minsann ingen mobbning" och tyvärr när det förekommer brukar det sluta med att det blir den MOBBADE som måste flytta på sig till annan skola. Jag kan ju tycka tt det rent logiskt vore bättre om man flyttar mobbaren till en miljö där denne inte känner sig lika "säker" i. Men det är jag det, och detta blev ett sidospår.

Tänkte på det där med konflikträdd skolledning. Har varit med om att lärare som skickat ut elever som varit för stökiga och sabbat för andra elever blivit inkallade till rektorn (efter att denne fått sig en utskällning av elevens förälder) och fått en åthutning. Vad fan är det då? Klart de ska skicka ut ungarna som sabbar för resten. Personligen kan jag tycka att det är viktigare att resten av klassen får sin undervisning än att en person ska få hållas och göra livet surt för lärare och klasskompisar.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Geddy_Lee skrev:
mikkejohansson skrev:
Jämfört med en lärare som tillbringat hela sitt yrkesliv där - inte så många.

Jag har gjort massor av spelningar där det varit proffesionella ljudtekniker som skött ljudet - kan jag göra deras jobb nu menar du?
Jag har ett antal vänner som är lärare....jag är intresserad av skolan så jag diskuterar väldigt mycket med alla möjliga olika människor jag träffar i skolorna.

Det handlar inte om att jag inte vet hur skolans värld fungerar.
Det handlar nog mer om att din och min syn på skolan aldrig skulle kunna mötas öht.
Eller kanske i ännu högre grad våra olika ERFARENHETER kanske? Frö nog tror jg att vi båda vill att skolan ska vara en plats där ALLA får utvecklas till sin fullaste potential och må bra medan de gör det?

*sträcker fram en hand til handslag* ?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

För att gå ON topic, ( :D ) oavsett vad man tycker om hackers så sitter tidningar och andra media och inte minst myndigheter på MÄNGDER av mer eller mindre känslig information som ligger helt öppet för den som vill komma åt det. Dags att vakna och börja kika lite SERIÖST på datasäkerhet kanske? Tills detta är gjort kan vem som helst med nödvändig datorkännedom ta sig in nästan var som helst.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

mikkejohansson skrev:
Eller kanske i ännu högre grad våra olika ERFARENHETER kanske? Frö nog tror jg att vi båda vill att skolan ska vara en plats där ALLA får utvecklas till sin fullaste potential och må bra medan de gör det?

*sträcker fram en hand til handslag* ?
Det håller jag helt med om.
Men eftersom vi låtit det gå så långt, så ser jag inte en sån miljö i skolorna idag.
Det är där jag tycker krafttagen måste tas.
Att vända skutan....och där i förlängningen tror jag även att tom föräldrarnas respekt för skolan skulle komma tillbaka.

*skakar tass*
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

att en en person som Björklund ska in och styra och ställa i skolan är jag inte riktigt med på. en fd militär med en militärs disciplinerings-åtgärder borde väl vara det sista man vill ha in i ett klassrum? hela idén med dom åtgärder som Lars Björklund har föreslagit passar inte riktigt in min tanke om hur en harmonisk skolgång ska se ut. att ge en lärare befogenheter att kasta ut en elev hipp som happ och att öka bestraffningen i skolan är väl inte det minsta sunt och är ju bara som gjort för att missbrukas. det är väl isåfall bättre att försöka satsa på att öka förståelsen mellan lärare och elever och på så sätt försöka "bota" dagens situationen så att ömsesidig respekt kanske kan bli verklighet inom skolväsendet. att skolan skulle bli någon slags förmyndar-anstalt är ju absurt. skrota försvarsmakten och satsa dom miljarder som rinner ut i sanden där på viktigare saker som skola, barnomsorg, sjukvård och äldrevård.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Hellish skrev:Tänkte på det där med konflikträdd skolledning. Har varit med om att lärare som skickat ut elever som varit för stökiga och sabbat för andra elever blivit inkallade till rektorn (efter att denne fått sig en utskällning av elevens förälder)
Min erfarenhet är att det är mer automatik än undantag.
Men jag tor inte det påverkar en stark lärare så mycket.
Däremot när denne förälder ringer till en ryggradslös rektor som dyker på läraren och talar om för honom att så där får han/hon minsann inte bete sig mot eleverna. :?
I det läget tror jag många väljer BBQ´s väg och gör ngt annat än att jobba i skola.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

hosse skrev:att en en person som Björklund ska in och styra och ställa i skolan är jag inte riktigt med på. en fd militär med en militärs disciplinerings-åtgärder borde väl vara det sista man vill ha in i ett klassrum?
Det är precis det som skulle behövas i skolan idag.
Lite diciplin som gör att eleverna börjar känna sig trygga och resten av samhället börjar få tillbaka förtroendet och kan skicka sina barn till skolan utan att vara ängsliga.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Geddy_Lee skrev:
hosse skrev:att en en person som Björklund ska in och styra och ställa i skolan är jag inte riktigt med på. en fd militär med en militärs disciplinerings-åtgärder borde väl vara det sista man vill ha in i ett klassrum?
Det är precis det som skulle behövas i skolan idag.
Lite diciplin som gör att eleverna börjar känna sig trygga och resten av samhället börjar få tillbaka förtroendet och kan skicka sina barn till skolan utan att vara ängsliga.
militäriska åtgärder är väl så långt ifrån ideallösningen som det går tycker jag. det skulle inte en enda 10-åring känna sig trygg av. att få en burdus avhyvling för något man kanske inte förstått innebörden av är inte rätt väg att gå.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Jag skulle vara jäkligt ängslig att skicka mitt barn till en skola med militär disciplin. Den typen av disciplin behövs lika lite i skolan som den behövs i arbetslivet. Vem fan vill ha barn som bara får lära sig att lyda order och inte ifrågasätta?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Svensson skrev:Jag skulle vara jäkligt ängslig att skicka mitt barn till en skola med militär disciplin. Den typen av disciplin behövs lika lite i skolan som den behövs i arbetslivet. Vem fan vill ha barn som bara får lära sig att lyda order och inte ifrågasätta?
+1

den utveckling har ju redan skett i 30-talets tyskland. se hur det gick.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Nu tror jag inte att Jan B vill ha militärisk diciplin i skolan.
Och jag skrev inte ordet militärisk heller.
Men det är det här som är pudelns kärna.
Och precis det som 200071 skrev för ett antal sidor se´n ang att det är vi vuxna som har falerat.

Det ska inte finnas några regler....man ska inte få höja rösten....osv.
Barn är inte annorlunda idag mot vad de var på 60-talet...eller på 1800-talet.
Iaf inte när de kommer till världen. Det är vad som formar dem efter det som skiljer.
Barn testar var gränserna går....och när vi då har plockat ner staketen och inte sätter några gränser någonstans i samhället så blir barn vilsna och otrygga.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev:Nu tror jag inte att Jan B vill ha militärisk diciplin i skolan.
Och jag skrev inte ordet militärisk heller.
Men det är det här som är pudelns kärna.
Och precis det som 200071 skrev för ett antal sidor se´n ang att det är vi vuxna som har falerat.

Det ska inte finnas några regler....man ska inte få höja rösten....osv.
Barn är inte annorlunda idag mot vad de var på 60-talet...eller på 1800-talet.
Iaf inte när de kommer till världen. Det är vad som formar dem efter det som skiljer.
Barn testar var gränserna går....och när vi då har plockat ner staketen och inte sätter några gränser någonstans i samhället så blir barn vilsna och otrygga.
Missförstod dig men du skrev "Det är det som behövs"

Grejen är bara det att det finns en genomtänkt läroplan, regelverket finns redan! Problemet är bara att många lärare sitter fast i "disciplintänket" och inte hittar rätt/orkar ta till sig nya arbetsmetoder.

Självklart ska eleverna respektera både varandra och läraren, vara tysta när det ska vara tyst osv. men jag är helt övertygad om att bestraffningsmetoder inte är rätt väg att gå, det finns ju bevis! Det finns lärare som lyckas skitbra med klasser, som t.o.m. vänder stökiga klasser till harmoniska som studieresultaten förbättras.

Sedan finns det struliga ungar i vissa klasser som behöver all hjälp/stöd dom kan få självklart. Där sätts tror jag, den hjälp som finns in försent. Man väntar flera år tills det är utom kontroll.

Rent konkret. Löser sig alla problem om lärarna får rätten att beslagta mobiltelefoner och rätten att visa ut en elev från klassrummet?

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Svensson skrev:Rent konkret. Löser sig alla problem om lärarna får rätten att beslagta mobiltelefoner och rätten att visa ut en elev från klassrummet?
Nej! Men det är en början.
Jag ser skolan som en krigszon.
Det kommer att ta lång tid att få ordning så pass att vi kan börja sikta på de målen mikkejohansson talar om.
Åtminstone tror jag det.

En elev loskar en fritidslärare rakt mellan ögonen.
Han blir rosenrasande och trycker upp honom mot väggen och orsakar ett par små blåmärken på elevens armar.
Vem får lämna skolan?

Du hade ett exempel i Östersund för ett antal år sedan på en gymnasieskola.
Ett rötägg till elev hade betett sig och läraren hade tagit i honom.
Läraren tvingades sluta.
Resterade 400 leverna på skolan skrev protestlistor och krävde att läraren, som var skolans populäraste lärare, skulle få vara kvar.
Men icke!
För övrigt en riktigt old fashioned lärare som var strikt och korrekt och alltid gick i skjorta och slips.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Jag är bara rädd att pendeln ska svänga över åt andra hållet om man tillåter lärare "ta tag" i eleverna, tillåts ju ingen annanstans i samhället. Vad beträffar spottpojken så har problemen naturligtvis börjat långt innan och det är det jag menar, lär eleverna att respektera varandra och lärarna från början. Det går! Sedan kommer alltid en och annan strulputte att slinka igenom men det borde inte behöva bli så många!

Jag har sett världens rövarliv i 6-årsklasser och det kan bara inte bero på att lärarna har för lite befogenheter, jag menar barnen blir ju inte monster från att dom lämnar dagis tills dom kommer till skolan. Om man släpper det på det viset redan när dom är sex så tror f-n att man har problem när dom blir 15. Men återigen, vad hade ökade befogenheter hjälpt i en skock med 6 åringar?

Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Ordning och reda är bra för kids, och så skall det vara i skolmiljön. Men grunden till det läggs hemma. man kan inte sitta och gnälla på föräldramöten och förvänta sig att skolan skall uppfostra deras egna bortskämda gullgrisar.
Självklart skall skola och lärare ha makten och medlen för skapa en bra situation för kunskapsinhämtande.

ps mina ungar kalla mig inte "Psycho Dad" för ro skull, de tryckte tom upp en t-shirt... ingen RESPEKT! ds
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Geddy_Lee skrev:
Svensson skrev:Rent konkret. Löser sig alla problem om lärarna får rätten att beslagta mobiltelefoner och rätten att visa ut en elev från klassrummet?
Nej! Men det är en början.
Jag ser skolan som en krigszon.
Det kommer att ta lång tid att få ordning så pass att vi kan börja sikta på de målen mikkejohansson talar om.
Åtminstone tror jag det.

En elev loskar en fritidslärare rakt mellan ögonen.
Han blir rosenrasande och trycker upp honom mot väggen och orsakar ett par små blåmärken på elevens armar.
Vem får lämna skolan?

Du hade ett exempel i Östersund för ett antal år sedan på en gymnasieskola.
Ett rötägg till elev hade betett sig och läraren hade tagit i honom.
Läraren tvingades sluta.
Resterade 400 leverna på skolan skrev protestlistor och krävde att läraren, som var skolans populäraste lärare, skulle få vara kvar.
Men icke!
För övrigt en riktigt old fashioned lärare som var strikt och korrekt och alltid gick i skjorta och slips.
är det rätt att trycka upp en elev mot väggen eller åthuta eleven fysiskt? nej, det är lika fel som att spotta på en lärare eller inte kunna skärpa sig när man blir ombedd till det.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Svensson skrev: Jag har sett världens rövarliv i 6-årsklasser och det kan bara inte bero på att lärarna har för lite befogenheter, jag menar barnen blir ju inte monster från att dom lämnar dagis tills dom kommer till skolan. Om man släpper det på det viset redan när dom är sex så tror f-n att man har problem när dom blir 15. Men återigen, vad hade ökade befogenheter hjälpt i en skock med 6 åringar?
Hade ett typexempel på det i höstas.
en F-6 skola med 2 förskoleklasser.
Den ena klassen totalt kaos....den andra lugna barn som lyssnade på sin lärare.
Sen är det inte så lätt för en 6-åring att gå från dagis till förskoleklass,
så det kräver sin lärare.
Men det är det som är så tragiskt.
Jag tänker ibland när jag ser vissa lärare in action; hur fasen kom du på att du skulle jobba med det här?
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

hosse skrev:är det rätt att trycka upp en elev mot väggen eller åthuta eleven fysiskt? nej, det är lika fel som att spotta på en lärare eller inte kunna skärpa sig när man blir ombedd till det.
Men snälla nån!!! :shock: :shock: :shock: :shock:
Nu lägger jag ner! För att kunna diskutera måste man iaf bo i samma värld.
Det känner jag att vi inte gör.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Neeej! Lägg inte ner! Det är ju som mest intressant nu! Och jag är inne på din linje gäddan. =)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev: Jag tänker ibland när jag ser vissa lärare in action; hur fasen kom du på att du skulle jobba med det här?
Och att då sätta befogenheten att fysiskt ta tag i barnen lär ju knappast hjälpa en sån lärare utan bara göra det värre, det är det som skrämmer mig.

Det blir så motsägelsefullt tycker jag. Det finns ingenstans i samhället där du får "Ge igen med samma mynt" eller fysiskt angripa någon. Om läraren med loskan gjort en polisanmälan så hade han säkert åkt dit men det är ju rätt troligt att eleven också och dit för någonting. Det är ju faktiskt inte okej att spotta på nån heller. Om inte annat hade nämnda elev kanske fattat att det är allvar.

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev:
hosse skrev:är det rätt att trycka upp en elev mot väggen eller åthuta eleven fysiskt? nej, det är lika fel som att spotta på en lärare eller inte kunna skärpa sig när man blir ombedd till det.
Men snälla nån!!! :shock: :shock: :shock: :shock:
Nu lägger jag ner! För att kunna diskutera måste man iaf bo i samma värld.
Det känner jag att vi inte gör.
Jo men det är en lite intressant frågeställning. Om läraren haft ork/sinnesnärvaro att inte gå till angrepp utan istället på tu man hand snackat med eleven efteråt, berättat hur det faktsikt känns att bli angripen på det sättet och varför han gjorde det osv. så kanske det aldrig hade hänt igen. Våld föde våld.. och jag tror att det kan vara nog så jobbigt att konfronteras på det sättet med sina "offer"...

Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Hade en bekant som arbetade som musik- och engelskalärare på högstadiet. En sån där lärare som eleverna och lärarkollegorna trivdes tokbra med. Han gjorde dock en dundertabbe skulle det visa sig. Han gav rektorns dotter IG i engelska eftersom hon helt enkelt inte gjorde bättre för sig. Tog några dagar, sen blev han inkallad till rektorn och blev uppsagd p.g.a. "samarbetsbekymmer" där rektorn påstod att lärarkollegorna inte kände att de kunde samarbeta med honom.

Det han gjorde bra var dock att han spelade in alla möten han var på. Jag fick lyssna på banden och det är fan skrämmande hur vuxna människor som har så viktiga jobb som rektor kan bete sig. Min bekanta stämde rektorn och fick rätt, de var tvungna att anställa honom igen men när de erbjöd honom jobb bad han dem fara åt h---e.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Självklart ska du inte ge igen med samma mynt.
Men vad är det för skilnad mot när vi gick i plugget, på 70-talet?
Hade våra lärare befogenhet att luva oss eller dra oss i örat?

Oavsett vilken metod som bedrivs så måste ju elever och föräldrar ha respekt för läraren.

Ta särbons son, som exempel:
Han satt fortfarande och vägde på stolken i klassrummet fast läraren sagt åt honom 150 ggr.
Då tog han bort stolen och lät honom stå i 5 minuter.
Han hade aldrig fattat annars. Suveränt!!
Jag och min Q skrattade och tyckte det var koanon och berämde läraren för det på utv samtalet.

Han hade gjort samma sak med en annan elev. Den elevens förälder hade ringt rektorn (inte prtat med läraren om det) och klagat.
Varvi rektorn tog ett enskilt samtal och förmanade läraren.

Med såna föräldrar så kan det bara gå på ett sätt.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Fördjävligt men i det fallet beror det ju på en oseriös rektor och inte på systemet som sådant.

Skriv svar