Od/dist/boost att pressa rör med?
- Bassplaya
- VIP medlem
Od/dist/boost att pressa rör med?
Har nog bestämt mig nu. När jag köper rörtopp blir det en Orange AD200.
Det optimala hade då varit att ha två ljud ur den, ett grundljud och ett med mer dist. Detta kan dock bli svårt då den bara har en kanal. Det optimala då hade ju egentligen varit att ha två toppar med olika inställningar och växla mellan dom med en a/b-switch, men det är och förblir en dröm.
Så då återstår en dist/od/boost-pedal som bibehåller ljudet från Orange:n men ger mer gain.
Vilken/vilka pedaler rekommenderas?
Ni som kör på AD200, hur gör ni?
Det optimala hade då varit att ha två ljud ur den, ett grundljud och ett med mer dist. Detta kan dock bli svårt då den bara har en kanal. Det optimala då hade ju egentligen varit att ha två toppar med olika inställningar och växla mellan dom med en a/b-switch, men det är och förblir en dröm.
Så då återstår en dist/od/boost-pedal som bibehåller ljudet från Orange:n men ger mer gain.
- macahan
- Medlem+++
Re: Od/dist/boost att pressa rör med?
Jag har testat sjukt mycket dist-/odpedaler till min ad200.Bassplaya skrev:Har nog bestämt mig nu. När jag köper rörtopp blir det en Orange AD200.
Det som fungerat bäst är de jag har kvar nu, dvs Fulltone bassdrive mosfet, fulltone fatboost fb3, stinkfoot Boss sd-1. Fatboosten är bäst på det som du beskriver av de jag har. Den färgar inte på ett dåligt sätt mot orangen. Kruxet med orangen är att den har en karaktär som inte är lätt att komplettera med en od/dist som ofta har sin egen karaktäristik. Exempelvis så fungerar inte SFTn jättebra ihop med min mk1. För det ljud jag är ute efter.. Kanske fungerar den bättre med mk3?
- Bassplaya
- VIP medlem
- Bassplaya
- VIP medlem
- blackparkas
- Medlem++++
- Bassplaya
- VIP medlem
- blackparkas
- Medlem++++
Bassplaya skrev:Sweetblackparkas skrev:När du väl har en Orange så går det inte att FÅ BORT Orange-karaktären...
Hur ligger AD200 till prismässigt i dagsläget?
14300:- svenskt listpris! (Ny alltså...)
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Bassplaya
- VIP medlem
Tack.blackparkas skrev:Bassplaya skrev:Sweetblackparkas skrev:När du väl har en Orange så går det inte att FÅ BORT Orange-karaktären...
Hur ligger AD200 till prismässigt i dagsläget?
14300:- svenskt listpris! (Ny alltså...)
Ponera att jag ska köpa vid den här tiden nästa år. Går det för dig som handlare att sia om hur priset kan tänkas ligga då, högre/lägre?
- blackparkas
- Medlem++++
Jag TROR det kommer bli högre.
Det kommer bli många saker som blir dyrare framöver, och det gäller internationellt också, inte i Sverige enbart.
Har ju gått åt andra hållet så länge nu på senare tid så det måste ju vända nå´n gång.
Orange har iofs blivit dyrare redan, fast det gäller mest deras asiatiska produkter.
Det kommer bli många saker som blir dyrare framöver, och det gäller internationellt också, inte i Sverige enbart.
Har ju gått åt andra hållet så länge nu på senare tid så det måste ju vända nå´n gång.
Orange har iofs blivit dyrare redan, fast det gäller mest deras asiatiska produkter.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- 41HZ
- Medlem+
Roger Mayer Voodoobass, har använt den som nån sorts boost till de flesta stärkare jag haft sedan 90-talet fram till idag. Funkat bäst med rörtoppar som redan är på gränsen att dista. Tycker det låtit likadant som att vrida upp mer gain/volym på stärken. Fungerar också bra till att tjocka/täta till en redan distad stärkare. Pedalen låter bäst med lite gain+mycket volym. Mycket gain blir det grumlig fuzz och däremellan åt Rage Against the Machine-hållet. Skulle beskriva det som att diskanten dämpas och det lägre mellanregistret framhävs. Men stärkens grundljud är fortfarande bibehållet.
Finns säkert andra bättre pedaler men jag har aldrig brytt mej om att pröva något annat i boostväg efter denna!
Finns säkert andra bättre pedaler men jag har aldrig brytt mej om att pröva något annat i boostväg efter denna!
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
- Lowlife
- Medlem+
Vox Cooltron Big Ben Overdrive. Det bästa jag provat.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
- peppe
- Medlem+
Jag hann inte testa Phat phuken genom min Orange men skulle bli förvånad om den låter dåligt!
Däremot så tyckte jag min gamla reutz rat moddade ProCo Rat lät överlägset bäst av alla övriga förslag som givits ovan!
Däremot så tyckte jag min gamla reutz rat moddade ProCo Rat lät överlägset bäst av alla övriga förslag som givits ovan!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Det ska jag göra så fort min Phuk kommer.peppe skrev:Jag hann inte testa Phat phuken genom min Orange men skulle bli förvånad om den låter dåligt!
- Raddis
- Medlem
Kolla in den här då, Crews Maniac Sound SVD-001:
http://www.youtube.com/watch?v=NK_b0G4C ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=N87NtUUhqh4" onclick="window.open(this.href);return false;
Har tyvärr inte testat den personligen men den verkar helt klart intressant. Problemet är bara hur man ska få tag på den...
http://www.youtube.com/watch?v=NK_b0G4C ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=N87NtUUhqh4" onclick="window.open(this.href);return false;
Har tyvärr inte testat den personligen men den verkar helt klart intressant. Problemet är bara hur man ska få tag på den...
- Bassplaya
- VIP medlem
Trodde aldrig att jag skulle säga något sånt här, men den där låter för mycket metal.Raddis skrev:Kolla in den här då, Crews Maniac Sound SVD-001:
Bra låter den helt klart, men den passar inte i musiken jag spelar nu.
- Raddis
- Medlem
Återkommer med info så fort jag får tag på en...
- epa
- Medlem+
Jag använder en EHX white finger att fläska på med, man kan ställa så den inte komprimerar och bara använda gainen, men den färgar en del tror jag, brukar ställa in den så den tar ner några toppar med kompressorn och använda out-gain för dist. Blir jäkligt bra fläsk.
Enda problemet är att den är så stor.
Enda problemet är att den är så stor.
Fuuzzzz.....
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Re:
Jag kan få tag på en sån för 1150:-, ny. Jag har en Orange AD200B MKIII, en P-bas och en J-bas. Båda stämda drop-C.jazzanova skrev:+1 på det.groovyjr skrev:Wren & Cuff Phat Phuk
Den pedalen älskar rör och P-bas
Kommer jag bli nöjd?

Bas > distpedaler > stor förstärkare
-
- Medlem++
Re: Re:
Det vet du först när du testat. Du riskerar nog inte direkt att gå back om du inte skulle gilla den. Köpte min för drygt 1800 i vårasSeaweed skrev:Jag kan få tag på en sån för 1150:-, ny. Jag har en Orange AD200B MKIII, en P-bas och en J-bas. Båda stämda drop-C.jazzanova skrev:+1 på det.groovyjr skrev:Wren & Cuff Phat Phuk
Kommer jag bli nöjd?

P-basar
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Re: Re:
Får se hur jag gör, blir nog ett custombygge till att börja med.Henko skrev:Det vet du först när du testat. Du riskerar nog inte direkt att gå back om du inte skulle gilla den. Köpte min för drygt 1800 i vårasSeaweed skrev:Jag kan få tag på en sån för 1150:-, ny. Jag har en Orange AD200B MKIII, en P-bas och en J-bas. Båda stämda drop-C.jazzanova skrev:+1 på det.groovyjr skrev:Wren & Cuff Phat Phuk
Kommer jag bli nöjd?

Bas > distpedaler > stor förstärkare