Ny topp på 5-strängad (och snacka om verkstad...!)

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Ny topp på 5-strängad (och snacka om verkstad...!)

Inlägg av hitman »

För en massa år sedan skruvade jag ihop en bandlös femma med hjälp av slöjdläraren Jonas Paulsson och den eminente gitarrbyggaren Conny Klntberg (som bl a fräste den tightaste halsficka jag sett samt lackade). Kroppen byggde vi själva av al, den extra breda halsen köpte jag av Warmoth.

Men föga överraskande, när det var mitt första försök, så gjorde jag några misstag. Kroppen blev lite för stor och klumpig och det nedre hornet blev för trångt för att nå de översta tonerna. Vilket inte är nå´t stort problem, medges, INGEN vill ju höra bassolon :wink:

Nu har det blivit dags att modifiera. Basen har fått donera sina inre organ (Carvin humbuckers i jazzbasformat) till brorsans elbas, istället skall en Nordstrand P-mick sättas i, bakvänd och ev. med en liten ramp. För att få det snyggt måste därför en ny topp läggas på, eftersom basen saknar plektrumskydd.

Bild

På bilden ser man maskeringstejpen jag klistrat på för att testa den nya formen.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Re: Ny topp på 5-strängad (och snacka om verkstad...!)

Inlägg av hitman »

OK. Det första problemet är hur man får bort cellulosa-lacken. Som bekant är denna stenhård (och giftig), så det känns inte så frestande att ställa sig och slipa. Jag är tveksam till om det finns frätande gunk som rår på´n.

Om du läser böcker eller artiklar om gitarrbyggeri så brukar man alltid framhålla hur viktigt det är med bra verktyg. Så jag begav mig till en Verkstad som heter duga: Erik Holst båtbyggeri utanför Västerås. Erik är utbildad träbåtsbyggare och har sin rörelse i en verkstad som tidigare tilllhört en av Sveriges skickligaste trappsnickare. Verkstaden har samma maskiner som du sett i träslöjden, men allt är ungefär dubbelt så stort. Ta t.ex plan- och rikthyveln, 60 (!) cm breda skär.

Erik tog fram ett par skär som råkat ut för dold spik, så de var redan skadade. Dessa kan man, om man vet vad man gör, använda för att försiktigt hyvla bort lacken på topp och baksida på baskroppen:

Bild
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Den nya toppen skall bli "bok-matchad" ask, gjord av en Bröderna Holm-planka. Dessvärre hade min planka slagit sig lite (jag skall ALDRIG mer förvara sågat gitarrvirke i källaren :oops: ) så Erik vill ha den liggande några veckor innan han planhyvlar den åt mig.

Men innan denna sejour avslutades så sågades den nya kroppsformen till grovt på bandsågen, när den nya toppen limmats på kommer formen slutjusteras i slipmaskinen och konturer fräsas.

Bild

Fortsättning följer i augusti, stay tuned folks!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Coolt, ser fram emot fortsättningen! :tummenupp:
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Skriv svar