Elektronikguide?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
TheGrowler
Medlem

Elektronikguide?

Inlägg av TheGrowler »

Har någon tips på en bra och grundläggande guide där man kan lära sig den elektronik man behöver kunna för att reparera, modda och bygga egna basar och effektboxar? Jag kan ingenting om detta just nu, så det behöver börja från scratch. Helst på nätet, men boktips tas också gärna emot.
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+

Re: Elektronikguide?

Inlägg av Assar »

Jag letar också, tänkte försöka lära mig det tillsammans med lite arduinoprogrammering.
Det här är i alla fall en början: http://moodysounds.com/index.php?main_p ... x&cPath=29" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild Bild
NelsonVandal
Medlem

Re: Elektronikguide?

Inlägg av NelsonVandal »

Det enklaste är nog att googla på "grundläggande elektronik", eller snarare på engelska då utbudet är mycket större. Att lära sig grunderna med motstånd, kondensator och spole är hyggligt enkelt, men att konstruera en så pass komplex apparat som en effektbox kräver ordentliga kunskaper. Själv är jag alldeles för slö för att lära mig saker ordentligt. För mig blev genvägen att lära mig LTSpice, som är ett (grtatis)program som simulerar elektriska kretsar. Genom att härma kända kretsar fattar man i alla fall till viss del hur saker hänger samman, och man kan på sikt göra egna kretsar.
Skriv svar