Cool mod om man endast har en stallhumbucker

Prata om mickar och elektronik
NelsonVandal
Medlem

Cool mod om man endast har en stallhumbucker

Inlägg av NelsonVandal »

Jag har en gitarr med en humbucker i stallposition, och den sitter väldigt nära stallet. För att få fler möjligheter har jag sedan tidigare en serie-/parallell-/single-coil omkoppplare. Oavsett position får man det typiskt ylande ljudet från en ensam mick nära stallet. Det finns ytterligare en omkopplare på gitarren som jag aldrig använt. Jag har klurat på olika lösningar för att få ett ljud som liknar en halsmick, typ för komp. En aktiv lösning med notchfilter, bas- och diskantkontroll hade blivit omfattande och i princip krävt ett kretskort för att få det smått nog.

Så kom jag på denna helt enkla variant som fungerar utmärkt - när micken är seriekopplad. Effekten blir samma sjysta bas som i humbuckerläge, briljansen från singelcoilläget och dämpad mid (det där ylandet kring 300 - 400 Hz tror jag). Nackdelen är att micken inte "buckar hum" längre i diskanten och är alltså lika brusig som i singlecoilläget.

Det här borde väl också fungera på basar som t e x MusicMan. Man borde få ett "skopat" ljud som liknar "mittenläget" på en jazzbas. Om man har två mickar och singlecoilomkopplare tror jag inte att modden har något att tillföra. Jag kommer att desta det på en bas med dubbla humbuckers, men jag inväntar billiga on-on-on-omkopplare från Ebay.

På min gitarr blev det 66 nF och 2.2kOhm. Då det är stor spridning på mickars impedans och induktans kanske man måste prova helt andra värden. Det har också stor betydelse för resonansen hur långt micken sitter från stallet. Min humbucker mäter ca 8 kOhm och 5H, och avståndet från stallet till första spolen är endast 3.5 cm. För att inte krångla till bilden är inga omkopplare med.
Bilagor
single humbucker mod.jpg
single humbucker mod.jpg (104.61 KiB) Visad 723 gånger
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Re: Cool mod om man endast har en stallhumbucker

Inlägg av blackparkas »

Tycker det går att få alldeles för scoopat ljud i en Stingray redan nu, men kan tänka mig att det är en bra gitarrmod!

Gibson har ju några riktigt coola BILLIGA modeller som enbart har stallmick, perfekt mod för de gurorna!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Så här kör jag på min Stingray, jag har SD Basslines micken:

http://www.seymourduncan.com/support/wi ... icman_3way" onclick="window.open(this.href);return false;
NelsonVandal
Medlem

Inlägg av NelsonVandal »

Hm, då låter det som att stingraymicken är parallellkopplad. Undrar om det är någon som lekt med serie/parallell och single coil på sin Stingray. Jag är litet nyfiken på en sån mick, antingen Seymour Duncan eller en billig kopia. Man kanske skulle kolla om det finns någon tråd där man jämför de billiga med de dyra.
NelsonVandal
Medlem

Inlägg av NelsonVandal »

Fernan skrev:Så här kör jag på min Stingray, jag har SD Basslines micken:

http://www.seymourduncan.com/support/wi ... icman_3way" onclick="window.open(this.href);return false;
Oops, du hann svara innan jag tryckte på Skickaknappen. Vad tycker du om de olika lägena. De humbuckers jag provat tycker jag låter bättre som single coil än som parallellkopplade, men de brusar och brummar ju då såklart.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

NelsonVandal skrev:
Fernan skrev:Så här kör jag på min Stingray, jag har SD Basslines micken:

Oops, du hann svara innan jag tryckte på Skickaknappen. Vad tycker du om de olika lägena. De humbuckers jag provat tycker jag låter bättre som single coil än som parallellkopplade, men de brusar och brummar ju då såklart.

Parallell-läget är "original" Stingray, serie-läget ger en kraftigare signal med mer lågmid och single-coil låter tunnare, men jag kan inte påstå att det låter som en Jazz med endast stallmicken pådragen . Single-coil väsnas lite mer också eftersom humbucking-effekten är borta. Jag kör oftast med parallell-läget och använder preampkontrollerna för tonen.
LowB-ing
Medlem

Inlägg av LowB-ing »

Ser ut att vara G&L's berömda OMG-mode modifiering.

Jag har testat detta på min SUB5 (budget Stingray) men tycker det är lite poänglöst när man redan har aktiv EQ i basen. Man får likartat resultat genom att koppla micken som singlecoil och dra upp basratten lite extra. Jag har Nordstrand MM 5.4 mick i den basen, så den var humbucking även med denna mod.

Och andra sidan kan man ju experimentera med olika värden på kondingen och få en basboost med annan karaktär än den inbyggda baskontrollen vilket kanske är precis vad man vill ha.
NelsonVandal
Medlem

Inlägg av NelsonVandal »

LowB-ing skrev:Ser ut att vara G&L's berömda OMG-mode modifiering.

Jag har testat detta på min SUB5 (budget Stingray) men tycker det är lite poänglöst när man redan har aktiv EQ i basen. Man får likartat resultat genom att koppla micken som singlecoil och dra upp basratten lite extra. Jag har Nordstrand MM 5.4 mick i den basen, så den var humbucking även med denna mod.

Och andra sidan kan man ju experimentera med olika värden på kondingen och få en basboost med annan karaktär än den inbyggda baskontrollen vilket kanske är precis vad man vill ha.
Jo, det är ju precis detsamma. Lustigt att jag inte snubblat över det, eftersom jag sökt efter G&L kopplingsschema. Nu när jag sökte på OMG och G&L dök flera för mig okända sidor upp. Tack för det! OMG är ett passande namn eftersom det verkligen låter som en singlecoil på steroider.
Skriv svar