Traktordist
- Punkster
- Medlem+++
Traktordist
Med nya band så kommer nya ljudideal. Mitt gamla, lätt överstyrda ljud funkar inte riktigt längre. Nu är det brötig traktordist som gäller.
Jag får till ett bra ljud med gainratten på min topp (GK Fusion 550) men jag tänker att det kan vara bra att ha ett komplement till det, kikar lite på olika pedaler. Ljudet jag är ute efter är en grovkornig och brötig dist. Den ska inte låta finkornigt eller pruttigt, eller lägga sig som en matta ovanpå det rena ljudet. Bibehållen botten är viktigt, så en pedal med eq eller blendratt är nog bra.
Har kikat runt på lite olika pedaler, men känner att jag har fruktansvärt dålig koll. Vad tycker ni andra?
Jag får till ett bra ljud med gainratten på min topp (GK Fusion 550) men jag tänker att det kan vara bra att ha ett komplement till det, kikar lite på olika pedaler. Ljudet jag är ute efter är en grovkornig och brötig dist. Den ska inte låta finkornigt eller pruttigt, eller lägga sig som en matta ovanpå det rena ljudet. Bibehållen botten är viktigt, så en pedal med eq eller blendratt är nog bra.
Har kikat runt på lite olika pedaler, men känner att jag har fruktansvärt dålig koll. Vad tycker ni andra?
/Linus
- blackparkas
- Medlem++++
Re: Traktordist
Aguilar Agro!!!
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Punkster
- Medlem+++
blackparkas skrev:Aguilar Agro!!!
Kollade lite snabbt på youtube, och den lät finfint. Verkar finnas en del olika ljud att krana ur den lådan. Grejen är väl priset. Den är säkert värd 1700 kr, men så mycket har jag inte att lägga på en distpadda just nu.
/Linus
-
- Medlem++
Jag hade en sån där Exar tabassco-pedal förut. Något åt det hållet vore nog bra. Annars låter det ju mer som att du ska ha en skrotig fuzz.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- blackparkas
- Medlem++++
Aja.
Lycka till då!
Ett alternativ är iofs El Grande-Fuzzen, har för mig att det gick att ställa den rätt "snällt" så det lät mer traktordist än fuzz.
Lycka till då!

Ett alternativ är iofs El Grande-Fuzzen, har för mig att det gick att ställa den rätt "snällt" så det lät mer traktordist än fuzz.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- Punkster
- Medlem+++
Ja, nån fuzz är väl inte aktuellt. Iofs ett kul och användbart ljud i sig, men just nu är det mer dist än fuzz som är aktuellt.
/Linus
- blackparkas
- Medlem++++
Som sagt, ElGranden tycke iaf jag att det gick att få ett mer distlikt ljud än Fuzz, även om det rent tekniskt är en fuzz.
- Bassplaya
- VIP medlem
Vad har du för budget?
Ruetz moddad Rat2 och Marshall Jackhammer på od-inställningen är dom två jag kommer på just nu som ligger bra i pris. Rat ligger på runt en femhundring och jackhammer på runt 3-400.
Ett alternativ till ElGrande är MXR:s nya Bass Fuzz Deluxe med separata blendrattar för ren och distad signal. Tonratten på denna påverkar heller inte den rena signalen utan bara fuzzen. Tack vare detta går det, med gainen lågt ställd, få fram traktordist med bibehållen botten. Kostar runt 1500 men tror nog den är värd pengarna.
Annars tror jag att basdistjävlen som frecko säljer kan passa dig iom att den har blendratt.
Ruetz moddad Rat2 och Marshall Jackhammer på od-inställningen är dom två jag kommer på just nu som ligger bra i pris. Rat ligger på runt en femhundring och jackhammer på runt 3-400.
Ett alternativ till ElGrande är MXR:s nya Bass Fuzz Deluxe med separata blendrattar för ren och distad signal. Tonratten på denna påverkar heller inte den rena signalen utan bara fuzzen. Tack vare detta går det, med gainen lågt ställd, få fram traktordist med bibehållen botten. Kostar runt 1500 men tror nog den är värd pengarna.
Annars tror jag att basdistjävlen som frecko säljer kan passa dig iom att den har blendratt.
- Punkster
- Medlem+++
Tja... Budget är väl inte så jätteviktigt, men om det rör sig om en pedal över tusenlappen så blir det kanske inte akutellt med köp den här månaden. Ljudkaraktär är viktigare än pris. Det är egentligen ingen brådska heller, toppen ger mig de distmöjligheter jag behöver, men det skulle vara skoj med en pedal som komplement/backup till det. Efter att ha suttit hela dagen och kollat på olika youtubeklipp har jag kommit fram till att jag än så länge gillar Agro-pedalen bäst. Jag har inte lyckats hitta något bra klipp där någon spelar bas med vare sig Jackhammer-pedalen eller en Rat. Än så länge, iaf.
/Linus
- mikkejohansson
- Medlem++
- Punkster
- Medlem+++
Fick tips om en blocketannons där en kille sålde massa pedaler billigt, bland annat en metaldrive för 500 spänn. Tror jag ska maila honom.
/Linus
- Punkster
- Medlem+++
Birk börjar så sakta bli klar med min SFT-klon, avvaktar tills jag har kunnat provspela den färdiga pedalen ordentligt. Prototyp-testet för några veckor sen lät mycket lovande så jag väntar med spänning.
/Linus
- straightedge79
- VIP medlem
Gött Linus! Mer traktordist till folket!!!
Jag brukar blanda in lite fuzz i det distade ljudet för maximal förödelse!
Traktordist är mitt "rena" ljud!
Jag brukar blanda in lite fuzz i det distade ljudet för maximal förödelse!
Traktordist är mitt "rena" ljud!

EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
- jimbeam
- Medlem+
Jag har en jackhammer ligger hemma om du vill låna/köpa och prova..
Har faktiskt aldrig provat den med bas, men den låter mkt bra med gitarr..
Har faktiskt aldrig provat den med bas, men den låter mkt bra med gitarr..
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Köp min traktordist med blendpot: http://pratabas.se/viewtopic.php?f=10&t=58235" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem++
Marshall jackhammer! Helvete vad den brötar och har dessutom väldigt mycket botten. Brukar gå väldigt billigt också.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Punkster
- Medlem+++
Mitt pedalproblem är löst, och det är PoorCadavers förtjänst.
http://www.metalhammer.co.uk/news/baron ... r-bristol/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.metalhammer.co.uk/news/baron ... r-bristol/" onclick="window.open(this.href);return false;
/Linus
- PoorCadaver
- Medlem+
Vad är det för länk???
-
- Medlem++
Det är förödelsen som traktordistpedalen har skapat...PoorCadaver skrev:Vad är det för länk???

- PoorCadaver
- Medlem+
Rackarns! Det var inte meningen att orsaka det där... 

-
- Medlem++
Tror att han hade kopierat länken från den här tråden: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=7&t=58981" onclick="window.open(this.href);return false;
och missat att ta en annan länk när han postade här.
och missat att ta en annan länk när han postade här.
- Punkster
- Medlem+++
Haha, hoppsan! Tänk om Baroness haft JBe-pedaler, då kanske det där aldrig hade hänt.
/Linus