Spektralanalys-plug - hur nyttja?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Spektralanalys-plug - hur nyttja?

Inlägg av Dan the Man »

Har lekt lite med PAZ-analyzer på en låt jag håller på att mixa. Rätt bra hjälpmedel att se t ex hur mycket som händer i basregistret på en låt. Men, hur ska man tolka kurvan, dvs vad är lagom balans? (Jag vet att man ska använda öronen, men vill lära mig att använda analyzer också). Ska man dra in nån färdig låt som man vet man tycker låter bra som referens och helt enkelt jämföra kurvorna?
Sen var det lite intressant att se hur mycket fasfel det låg på mina två OH-mik kanaler... Hur åtgärdar man detta? Eller ska man skita i det? (Tyckte jag riggade mickarna så fint med kapslarna i vinkel mot varandra i en punkt ovanför trumsetet...)
Finns det förresten andra pluggar för detta? PAZ hittade jag i en bundle med Waves-pluggar. Har inte nån koll på om den är bra eller inte, finns säkert andra ni kan rekommendera.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Re: Spektralanalys-plug - hur nyttja?

Inlägg av Dan the Man »

Tilläggsfråga: är det så här man brukar använda analyzern?
http://www.ehow.com/how_8785419_mix-paz-analyzer.html
Alltså lägga på varje kanal för att upptäcka krockar i frekvenser och panorering?
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

bUMPAR upp till alla studionerds.
Ingen som vet?

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Det finns (såklart) flera olika sätt att använda en spektrumanalysator. Hur man än väljer att arbeta ska man komma ihåg att inte stirra för mycket på den. Lätt att man börjar ställa ljud med ögonen istället för öronen.

Personligen får jag inte lika mycket ut av PAZ som av Voxengos gratisplugg SPAN. Tycker PAZ är för långsam och lågupplöst.

Jag brukar lägga SPAN på mastern och använder den mest som du skrev i första inlägget. Kikar på det lägre registret för att kolla om det är något örat missar. Eller om jag letar frekvensområde för att finjustera en de-esser. Då solar jag kanalen det gäller så slipper jag öppna upp en ny instans på varje kanal. Spar resurser och knapptryck.

Att mixa med en analysator på varje kanal blir mest rörigt, imho.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Skriv svar