Tips på sångmick för inspelning?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Tips på sångmick för inspelning?

Inlägg av fieldflower »

Tjo!

Jag har börjat få lite idéer på låtar igen, men tycker att sångljudet blir lite platt och tråkigt.
Kan ju vara så att min röst är platt och tråkig, men jag tror att mina mickar spelar in också.
Kör mestadels på en Shure Elvismick, men utan proximitetseffekten (iom att jag har puffskärm) tror jag det kan spela in negativt på ljudet.

Vad har ni för tips på bra sångmick för inspelning som inte är alldeles uppåt väggarna dyrt?
Varmt och fylligt ljud är vad jag eftersträvar.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Spurs
Medlem

Re: Tips på sångmick för inspelning?

Inlägg av Spurs »

Har börjat använda denna ganska flitigt:

http://www.thomann.de/se/rode_nt2a_stud ... on_set.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Inte allt för dyr och funkar bra till sång/ack instr.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Spurs skrev:Har börjat använda denna ganska flitigt:

http://www.thomann.de/se/rode_nt2a_stud ... on_set.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Inte allt för dyr och funkar bra till sång/ack instr.
Ja, Röde är förstås ett säkert kort... :hmm:

Kräver den något speciellt runtomkring eller klappar man i den i mixern och kör så det ryker?

(Ja, jag är fullständig novis på bättre inspelningar.:D)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Om mixern har fantommatning så är det bara att koppla in Rode-micken. Själv köpte jag mig en TSM MT87s MKII som funkat bra. När det begav sig så var det den eller en Studio Projects B1, http://vend.se/ad.php?124484" onclick="window.open(this.href);return false; , som många rekommenderade i det billiga spannet av sångmikrofoner.
Fast att din Shure mick låter platt och tråkigt hänger inte bara på micken, hur låter den om du spelar in med den i ett annat rum t ex?
dereborn

Inlägg av dereborn »

ta bort puffskärmen?
Det sitter väl puffskydd i elvismicken?
Vad spelar du in med för mixer/preamp?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

dereborn skrev:ta bort puffskärmen?
Det sitter väl puffskydd i elvismicken?
Vad spelar du in med för mixer/preamp?
Jag får puffar om jag tar bort puffskärmen. Körde utan först, men det blev inge vidare.
Visst sitter det puffskydd i elvismicken, men det tar inte bort puffen från mina "P" då jag sjunger. Troligen kass mickteknik för all del, men jag får inte till det utan puffar tyvärr...

Kör genom en TC-Helicon Harmony-G och sedan in portan (Roland VS880).
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

cub skrev:Om mixern har fantommatning så är det bara att koppla in Rode-micken. Själv köpte jag mig en TSM MT87s MKII som funkat bra. När det begav sig så var det den eller en Studio Projects B1, http://vend.se/ad.php?124484" onclick="window.open(this.href);return false; , som många rekommenderade i det billiga spannet av sångmikrofoner.
Fast att din Shure mick låter platt och tråkigt hänger inte bara på micken, hur låter den om du spelar in med den i ett annat rum t ex?
Spela in i något annat än köket eller vardagsrummet menar du...:lol:

TSM'en var ju en del billigare än Röden... Är de lika bra eller är Röden värd de extra slantarna?
Medlem i PB50+
dereborn

Inlägg av dereborn »

jag tror det är tc-mojängen som spökar. Lägg effekter efteråt istället.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

dereborn skrev:jag tror det är tc-mojängen som spökar. Lägg effekter efteråt istället.
Ska testa med/utan och med lite fler inställningar.
Det vore ju skönt om det var en ren inställningsfråga.

Nu ska jag bara komma på hur jag blir barnfri en stund för att kunna testa...:hmm: :lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

För att undvika puffar utan puff-skydd kan du testa om det går att få micken hängd uppifrån som bilden nedan. Se till att puffarna passerar under micken, rikta den mot näsan/munnen och waila loss. Har funkat för mig när jag glömde packa upp puffskyddet efter flytten senast.
puff-teknik.png
puff-teknik.png (72.18 KiB) Visad 2469 gånger
fieldflower skrev:Spela in i något annat än köket eller vardagsrummet menar du...:lol:

TSM'en var ju en del billigare än Röden... Är de lika bra eller är Röden värd de extra slantarna?
Nä, är det samma problem oavsett rummet så... Jag har märkt hemma vilka rum ger ett mer öppet sound och vad som blir dovt och instängt.
Jag har inte testat Röde-micken själv så kan inte yttra mig om de extra pengarna ger lika mycket extra i kvalitet. Det är väl som med allt annat, några råder att köpa hyfsat och billigt och skala upp senare, andra förespråkar köp kvalitet på en gång, cry once liksom. Jag går på att köpa en snudd bättre kvalitet än vad jag själv och mina inspelningar håller. Skit in är samma sak i en dyr som medeldyr mikrofon. Jag har en bit kvar att nå gränserna för vad min relativt billiga utrustning klarar. Tills dess har jag ingen anledning att köpa dyrare saker för det som spelas in låter inte mycket bättre pga det ändå.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Köp Tsm-miken.
Nu är det ju iofs så att en bra mikförstärkare är a och o och större resterande delen av alfabetet MEN när jag lånade ut mina mikar till min mycket duktige och meriterade vän Mårten när han skulle spela in ackegura så testade han igenom alla och kom fram till att tsm87'an lät nästan helt på pricken som hans Neumann tlm-103'a...bara liiiite "bättre"... Så istället för att köpa en tlm-103'a så kan du köpa 15 st tsm...;-)
Den låter FANTASTISKT för pengarna.....

Puffskydd gör du av en av din frus nylonstrumpor som du drar ett par ggr över en trådgalge och hänger framför micken. Klart!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
dereborn

Inlägg av dereborn »

f-bass skrev:Köp Tsm-miken.
Nu är det ju iofs så att en bra mikförstärkare är a och o och större resterande delen av alfabetet MEN när jag lånade ut mina mikar till min mycket duktige och meriterade vän Mårten när han skulle spela in ackegura så testade han igenom alla och kom fram till att tsm87'an lät nästan helt på pricken som hans Neumann tlm-103'a...bara liiiite "bättre"... Så istället för att köpa en tlm-103'a så kan du köpa 15 st tsm...;-)

Puffskydd gör du av en av din frus nylonstrumpor som du drar ett par ggr över en trådgalge och hänger framför micken. Klart!
Skönt att än en gång få bekräftat att min förjusning över TSM MT87 inte är ett hjärnspöke!
Jag kör dom genom en (också billig) ART tube preamp (TPS II), och dom låter fanimig fantastiskt!
Overhead, sång, ackegura, fiol osv osv
Heja Kina!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

cub skrev:För att undvika puffar utan puff-skydd kan du testa om det går att få micken hängd uppifrån som bilden nedan. Se till att puffarna passerar under micken, rikta den mot näsan/munnen och waila loss. Har funkat för mig när jag glömde packa upp puffskyddet efter flytten senast.
puff-teknik.png
fieldflower skrev:Spela in i något annat än köket eller vardagsrummet menar du...:lol:

Nä, är det samma problem oavsett rummet så... Jag har märkt hemma vilka rum ger ett mer öppet sound och vad som blir dovt och instängt.
Jag har inte testat Röde-micken själv så kan inte yttra mig om de extra pengarna ger lika mycket extra i kvalitet. Det är väl som med allt annat, några råder att köpa hyfsat och billigt och skala upp senare, andra förespråkar köp kvalitet på en gång, cry once liksom. Jag går på att köpa en snudd bättre kvalitet än vad jag själv och mina inspelningar håller. Skit in är samma sak i en dyr som medeldyr mikrofon. Jag har en bit kvar att nå gränserna för vad min relativt billiga utrustning klarar. Tills dess har jag ingen anledning att köpa dyrare saker för det som spelas in låter inte mycket bättre pga det ändå.
Just elvismicken är väl bland det svåraste att hänga upp så, men jag kan ju prova med lite andra mickar.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

dereborn skrev:
f-bass skrev:Köp Tsm-miken.

Skönt att än en gång få bekräftat att min förjusning över TSM MT87 inte är ett hjärnspöke!
Jag kör dom genom en (också billig) ART tube preamp (TPS II), och dom låter fanimig fantastiskt!
Overhead, sång, ackegura, fiol osv osv
Heja Kina!
Det låter som att det får bli en TSM-mick...
Bra betyg på den!

Puffskydd är tillverkat av en av ungarnas urväxta tights, som precis fick plats på den gamla trasiga akvariehåvens båge.
Fint ska det vara...:lol:

Om man skulle snegla på en bra men överkomlig mickförstärkare då - vad rekommenderas där?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Art Tube MP. :)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Dereborn,allt slagverk och allt blås på "Another Saturday Night" är inspelat med mt87or. Nu var iofs trumpetmiken lite traaaasig så den kräks lite men absurd value for money-faktor!

FF, ingen koll på överkomliga pre-amps,tyvärr men testa art'en,vettja.
Pre är sjukt viktigt. En bra pre kan få en pissmik att låta kanon. En kass pre kan få en kanonmik att låta piss...typ...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jag har en Alto rör-pre liggande som jag inte testat till detta...
Bild
Eller är ART:en klart bättre?

Jag fick för mig att det var nåt med lite inställningar och grejer jag skulle ha - inte bara volymreglage...:hmm:
Medlem i PB50+
dereborn

Inlägg av dereborn »

f-bass skrev:Dereborn,allt slagverk och allt blås på "Another Saturday Night" är inspelat med mt87or. Nu var iofs trumpetmiken lite traaaasig så den kräks lite men absurd value for money-faktor!

Pre är sjukt viktigt. En bra pre kan få en pissmik att låta kanon. En kass pre kan få en kanonmik att låta piss...typ...
haha! Och det som låter så braaaa!

FF: tror inte en ART tube mp är nämnvärt bättre än din Alto. "drive"-kontrollen på din kan säkert vara kul! Å andra sidan får du en Tube mp för ett par hundra så kan du jämföra!
Om du bestämmer dej för att lägga liiiite mer så kolla den ART-modellen som jag använder!
Preamp och om man vill även musikalisk o snygg kompressor, samt stenhård limiter.

http://www.thomann.de/se/art_tube_pream ... e6dba96117
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

dereborn skrev:
f-bass skrev:Dereborn,allt slagverk och allt blås på "Another Saturday Night" är inspelat med mt87or. Nu var iofs trumpetmiken lite traaaasig så den kräks lite men absurd value for money-faktor!

haha! Och det som låter så braaaa!

FF: tror inte en ART tube mp är nämnvärt bättre än din Alto. "drive"-kontrollen på din kan säkert vara kul! Å andra sidan får du en Tube mp för ett par hundra så kan du jämföra!
Om du bestämmer dej för att lägga liiiite mer så kolla den ART-modellen som jag använder!
Preamp och om man vill även musikalisk o snygg kompressor, samt stenhård limiter.

http://www.thomann.de/se/art_tube_pream ... e6dba96117
Det var ju inte så farligt dyrt...
En sådan hamnar på den framtida inköpslistan tillsammans med en TSM-mick.
Medlem i PB50+
dereborn

Inlägg av dereborn »

fieldflower skrev: Det var ju inte så farligt dyrt...
En sådan hamnar på den framtida inköpslistan tillsammans med en TSM-mick.
dom dyker upp beggade ibland också!
Har för mej att jag gett en tusing styck för mina.
Grymt mycket ljud per krona!
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

fieldflower skrev:Jag har en Alto rör-pre liggande som jag inte testat till detta...
Eller är ART:en klart bättre?

Jag fick för mig att det var nåt med lite inställningar och grejer jag skulle ha - inte bara volymreglage...:hmm:
Jag tittade på den också när jag skulle shoppa men valde ARTen av gammal vana. I sammanhanget som du ska använda den tror jag inte det spelar så stor roll vilken av dem du kör med. Och eftersom du redan har en Alto så använd den. Uppgradera när du tröttnat eller slår i taket på kvaliteten.

Vad är det för inställningar du saknar? Jag gillar att inte göra för mycket med ljudet innan det spelas in. Allt pill kan man göra i efterhand i datorn eller portan. Kanske lite krångligare i en porta men tråkigt om man lagt på nån effekt redan vid inspelning som man vill få bort vid mixning.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Humm nu ser jag ju att du också är i Stockholm. Du skulle kunna låna min ART och TSM och testa runt lite? Jag verkar inte ha tid att spela in nåt på ett tag den närmsta tiden så...
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Har ingen direkt erfarenhet av TSMs 87'or men kan bidra med tips på andra billiga och prisvärda stormembransmickar:
ADK A-51 och Studio Projects B1. Brukar gå att hitta beggade för en bit under tusenlappen.

Vad gäller billiga preamps föredrar jag dom rena framför färgande som ARTs MP. Svenska Line Audio 2MP är mycket bang for the buck.
Brusar lite, ger tillräckligt med gain för att även förstärka äldre bandmikrofoner, snabb transientrespons och god återgivning även i det lägre registret. Nypriset kanske ligger utanför budget men dom brukar dyka upp beggade för ungefär halva priset. Kolla även efter Line Audio DMP som är en äldre modell med i stort sett samma specar.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Det här är en lite rolig sajt: http://testing.holmerup.biz/microphones/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag vet inte hur mycket man kan få ut av det, jag tycker t ex att TSM ljudet som spelas upp där är sämre än vad jag får ut i min egen, men jag är imponerad att någon har orkat sätta upp och arkivera alla inspelningarna. :)
dereborn

Inlägg av dereborn »

joachime skrev:Har ingen direkt erfarenhet av TSMs 87'or men kan bidra med tips på andra billiga och prisvärda stormembransmickar:
ADK A-51 och Studio Projects B1. Brukar gå att hitta beggade för en bit under tusenlappen.

Vad gäller billiga preamps föredrar jag dom rena framför färgande som ARTs MP. Svenska Line Audio 2MP är mycket bang for the buck.
Brusar lite, ger tillräckligt med gain för att även förstärka äldre bandmikrofoner, snabb transientrespons och god återgivning även i det lägre registret. Nypriset kanske ligger utanför budget men dom brukar dyka upp beggade för ungefär halva priset. Kolla även efter Line Audio DMP som är en äldre modell med i stort sett samma specar.
Jag tycker ADK:n är betydligt sämre än MT87. Hårdare o fulare diskant och luddigare/bumligare basregister.
Använt båda, men gjort mig av med ADK.
Studio Projects har jag ingen koll på.

Line Audio är kanon!
Skriv svar