Vad gör man med en swamp ash-kropp om man vill betsa den och sedan lägga nitrocellulosalack på?
Jag vill ha lacken glatt och len som innanlåret på en novis i ett nunnekloster.
Om man ska betsa, ska man göra det innan man lägger på porfyllning ? Tänkte använda Tiber-Mate som fyllning.
Men då kan man ju inte slipa för då tar man bort betsen. Om man porfyller först, ja då biter förmodligen inte betsen på Timber-Maten som sitter nere i porerna, eller?
Ska man satsa på att färga själva lacken istället? Enligt Tommy Bizotto så har han använt Deka glasfärg för att bryta fram olika nyanser på transparent nitrocellullosalack. Han tyckte för övrigt att ask var besvärligt att ytbehandla i största allmänhet...
Sprutbox kan jag låna, med lite mutor och sedvanligt gnäll så kunde jag få spruta nitrocellullosalack också.
Swamp ash
- Phear
- Medlem+
Re: Swamp ash
Bets brukar vara lite svår få jämn nyans på. Skulle tippa på att blanda lacken i rätt nyans borde vara lättare. Vill man vara riktigt noga kan man spruta på en provbit först.
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
- Phear
- Medlem+
Har ingen erfarenhet av att lacka gitarrer ska väl tilläggas men enl. vad jag sett på youtube om man har ett träslga med mycket porer kan man vinna på att använda en s.k sanding sealer som sprutas på och slipas, antagligen några gånger om för att få en helt jämn yta. Typ av Sanding sealer verkar kunna vara lite olika beroende på vilken finish man använder. Vet inte vad som passar till cellulosalack dock.. Vid oljad finish passar tydligen shellack bra som sanding sealer iaf... Sök på youtube, finns mycket bra tips..
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
-
- Medlem
Jo, blanda pigment i lacken verkar vara det som funkar om man har poriga träslag.
Porfylla med shellack är jättejobbigt, det blir massor med skikt, men det blir assnyggt. Pratade med Kulturhantverkarna om detta, möbelrenoverare har samma problem som gitarrbyggare. Före 1920 använde man shellack till möbler, men efter första världskriget kom cellullosalackerna, som är baserade på överskottsmaterialet bomullskrut (nitrocellullosa). Under 40 år var detta "standardlack" sen kom andra typer. Inom bilindustrin gillade man cellulosalacker, de torkar snabbt och går att lägga i tunna skikt, men sol och väder förstörde dem snabbt. GM lär ha varit bland de sista att överge cellullosalackerna, och det är samma färg - ofta DuPonts - som sprutades på Chevor och Fendrar. 1958 slutade GM använda cellulosalacker p.g.a. kvalitetsproblemen, men Fender levde länge på eftermarknaden för bättringsfärger för bilar.
Kan faktiskt vara idé att prata med bil/mc-renoverare, en del ortodoxa skulle hellre dö i ebola än att lägga uretanlack på ett veteranfordon.
Tommy Bizotto litar jag på, han bygger instrument. Intressant att Dekas glasfärg går att använda till klar cellullosalack.
Finns här: http://www.konstnarscentrum.se/index.php/deka-m-22" onclick="window.open(this.href);return false;
Porfylla med shellack är jättejobbigt, det blir massor med skikt, men det blir assnyggt. Pratade med Kulturhantverkarna om detta, möbelrenoverare har samma problem som gitarrbyggare. Före 1920 använde man shellack till möbler, men efter första världskriget kom cellullosalackerna, som är baserade på överskottsmaterialet bomullskrut (nitrocellullosa). Under 40 år var detta "standardlack" sen kom andra typer. Inom bilindustrin gillade man cellulosalacker, de torkar snabbt och går att lägga i tunna skikt, men sol och väder förstörde dem snabbt. GM lär ha varit bland de sista att överge cellullosalackerna, och det är samma färg - ofta DuPonts - som sprutades på Chevor och Fendrar. 1958 slutade GM använda cellulosalacker p.g.a. kvalitetsproblemen, men Fender levde länge på eftermarknaden för bättringsfärger för bilar.
Kan faktiskt vara idé att prata med bil/mc-renoverare, en del ortodoxa skulle hellre dö i ebola än att lägga uretanlack på ett veteranfordon.
Tommy Bizotto litar jag på, han bygger instrument. Intressant att Dekas glasfärg går att använda till klar cellullosalack.
Finns här: http://www.konstnarscentrum.se/index.php/deka-m-22" onclick="window.open(this.href);return false;
- Phear
- Medlem+
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BE13YtTTR38[/youtube]
-
- Medlem
Tack för länken
Japp, han gör ju samma sak som jag fick tips om, tonar själva lacken.

Japp, han gör ju samma sak som jag fick tips om, tonar själva lacken.
- Phear
- Medlem+
Vassego! Nästan en liter sanding sealer (nån som vet vad det heter på svenska?) gick åt...
-
- Medlem
Jo, jag förstod det på Bizzotto, när han sa att "ask suger". På mer än ett sätt. Inte världens mest lättjobbade trä vad gäller ytbehandling. Det suger tydligen ojämnt också så betsa på sträet var inte att tänka på. Fick lite samma vibbar när jag pratade med Kulturhantverkarna.