Högtalarsimulering vid inspelning

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
bassrik
VIP medlem

Högtalarsimulering vid inspelning

Inlägg av bassrik »

Jo, såhär:
Spela in line utan högtalarsimulering kan ofta resultera i platt å tråkigt ljud, tycker i alla fall jag, men; ta samma linesignal å kör ut det i ett bra PA så kan det bli kanon.
Använder oftast DI'n i min stärk: Genz Benz Shuttle MAX 12.0 eller möjligtvis en EBS microbass II. Att köra linesignalen från vilken som av dessa båda ut i ett bra PA blir kanon - men att spela in dessa linesignaler blir trist, platt å tråkigt.

När jag kör med högtalare vill jag oftast använda högtalare som färgar ljudet så lite som möjligt t ex David Eden eller liknande. Men jag tycker faktiskt att linesignalen ut i PA blir bättre än genom "vanligt" högtaleri.

Såååå, jag vill alltså fånga det "där" ljudet från ett PA även i inspelning i studio, hemstudio...... å när vi snackar hemstudio så är uppmikning av stärk inte ett alternativ.

Så till själva frågan: Högtalarsimulator som simulerar ett bra PA - finns det? Oavsett om det finns i nån "burk" eller som plugg vore det intressant att få veta.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Re: Högtalarsimulering vid inspelning

Inlägg av cub »

Det verkar finnas nåt med impulser som man kan importera i sitt program för att simulera olika högtalare. Jag har inte testat det själv än men hittade en del info och nöjda användare när jag letade efter alternativ för att kunna spela in min gamla Vox stärkare hemma utan att få en lynchmobb utanför dörren.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Vad spelar du in på?
Användarvisningsbild
bassrik
VIP medlem

Inlägg av bassrik »

Jan Hellman skrev:Vad spelar du in på?
Som sagt via antingen genz-benz stärken eller microbass II -> Phonic Helix bord -> dator via firewire -> Sonar.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

bassrik skrev:
Jan Hellman skrev:Vad spelar du in på?
Som sagt via antingen genz-benz stärken eller microbass II -> Phonic Helix bord -> dator via firewire -> Sonar.
Det var mer Mac/PC/hårddiskporta jag undrade över..... :D Dator firewire och Sonar X1 förmodar jag då vilket väl innebär PC. Har noll koll på PC tyvärr och vet inte ens vilka pluggar som funkar till Sonar.

Själv kör jag oftast IK Multimedia´s Ampeg SVX-plugg men det beror ju lite på hur man vill att det ska låta. Jag line:ar oftast direkt in i datorn via en bra linebox och sen tweekar jag i burken och ibland när situationen kräver så både line:ar och mickar jag förstärkare. Har en del andra pluggar också men det är oftast SVX som jag använder. Sen har jag en Digidesign Eleven-rack också som nu för tiden innehåller hyffsad högtalarsimulering för bas även om den framförallt är gjord för gitarr. Har funderat lite på denna:

http://www.fractalaudio.com/p-axe-fx-ii ... cessor.php

Har fått strålande betyg och jag har några amerikanska polare som använder den och gillar den mer än Eleven. DYR rackare dock. Väldigt dyr till och med så den går nog bort. Men om jag vore dig så skulle jag nog börja med att kolla pluggar och Ampeg SVX är en bra början även om den inte låter som en bas genom ett PA. Men den låter som en uppmickad basförstärkare. Att försöka få till ett basljud som låter "bas genom PA" tror jag inte är en bra idé rent ljudmässigt. Tror inte att det skulle passa i en inspelad ljudbild. Det blir FÖR stort och skulle ta för mycket plats i ljudbilden. Jag tor att jag vet vad du är ute och far efter. Den där känslan man får när man spelar bas genom ett PA under soundcheck. Att ha det som ljudideal vid inspelning tror jag dock inte är en så bra idé dock. Tror inte att basen skulle hitta sin plats i en inspelad ljudbild. Det skulle inte låta bra i folks vanliga stereoanläggningar hemma. PA/live är en sak. Inspelning en annan. My two cents.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Testa basstärkarna i Waves GTR om du har tillfälle!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Testa basstärkarna i Waves GTR om du har tillfälle!
Har letat runt på Cakewalk´s websida och hittar ingenting om vilka pluggar som funkar i Sonar. Konstigt nog så står det ingenting om detta...... Hittade däremot att Sonar har sitt eget pluginformat som heter DXi men dom MÅSTE ju ha gjort det möjligt att köra VST-pluggar också. Något annat vore väl ett hyffsat rejält självmål tycker man kanske.......

GTR är också bra. På Waves websida verkar den bara gå att köpa som TDM eller Native dock men jag vet att den finns/funnits som VST också.
Användarvisningsbild
bassrik
VIP medlem

Inlägg av bassrik »

Japp, VST pluggar funkar bra i Sonar.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

bassrik skrev:Japp, VST pluggar funkar bra i Sonar.
Coolt. Fanns förvånansvärt lite info om detta på Cakewalks websida men att dom kör sitt eget plugformat framgick. Dom flesta pluggtillverkare tillåter att man laddar hem och testar pluggen och den brukar funka i några veckor. Även Waves kör trial-period om jag inte missminner mig. Det är nog mitt råd tror jag. Ladda hem och testa några pluggar. Min favorit är som sagt IK Multimedia´s Ampeg SVX.

http://www.ikmultimedia.com/products/ampegsvx/

Annars är Softube´s Bass Amp Room bra men den kanske bara finns som Native. Waves GTR är kanon. Det finns fler men det är dom jag kör och den som jag använder mest är som sagt SVX. Låter inte bas-genom-PA men det låter inte platt och en-dimentionellt..... Lika bra som att micka upp en förstärkare? Blir ofta tillräckligt bra för en produktion men det händer som sagt att jag mickar upp när situationen kräver det.

MVH//J
Användarvisningsbild
bassrik
VIP medlem

Inlägg av bassrik »

Ja, jag får helt enkelt kolla runt lite i pluggdjungeln............
Har börjat kolla runt lite på IR (impulse responses) det verkar ju ännu värre! Om jag förstått det hela rätt så bygger högtalarsimulering nästan alltid på IR.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

bassrik skrev:Ja, jag får helt enkelt kolla runt lite i pluggdjungeln............
Har börjat kolla runt lite på IR (impulse responses) det verkar ju ännu värre! Om jag förstått det hela rätt så bygger högtalarsimulering nästan alltid på IR.
Det är lite olika. Oftast har man emulerat förstärkaren och högtalaren mjukvarumässigt. Impulsresponser är vanligare vad det gäller efterklangseffekter men används också vid högtalarsimuleringar ibland. Vad det gäller förstärkarpluggarna är ju själva högtalarsimuleringen bara en liten del av pluggen. Det är mer som färgar ett ljud än själva högtalaren. Rör, elektronik, bias...... Det är mycket som emuleras i en plugg. Inte bara själva högtalaren.
Användarvisningsbild
bassrik
VIP medlem

Inlägg av bassrik »

Ett företag som heter overloud har gjort nånting liknande SVX fast med markbass stärkare å högtalare - ska ladda hem demon.......
Tycker nog att Markbass är aningen mer spännande än Ampeg faktiskt.

Programmet heter förövrigt Mark Studio.
Användarvisningsbild
Langestrom
Medlem

Inlägg av Langestrom »

Gillar Ampeg SVX, dock bara den färdiga preseten Finger->Bass Sustain eller vad den heter.
Annars finns TSE BOS, en sansamp liknande plugin. Gratis dessutom.

http://www.theserinaexperiment.net/website/software.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Fast som jag förstått det så är bassrik nöjd med sitt förstärkareljud som DIn kommer från? Att lägga på ytterligare förstärkaresimulator på det blir väl lite knas?
Användarvisningsbild
bassrik
VIP medlem

Inlägg av bassrik »

cub skrev:Fast som jag förstått det så är bassrik nöjd med sitt förstärkareljud som DIn kommer från? Att lägga på ytterligare förstärkaresimulator på det blir väl lite knas?
Jo - lite så är det..........
Haydn
Medlem

Inlägg av Haydn »

Hej!

Jag gillar denna:

http://www.two-notes.com/en/software/to ... i-101-wos/" onclick="window.open(this.href);return false;

Testa demon vettja!

Trevlig helg!

Mvh,
Wilhelm
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Haydn skrev:Hej!

Jag gillar denna:

http://www.two-notes.com/en/software/to ... i-101-wos/" onclick="window.open(this.href);return false;

Testa demon vettja!

Trevlig helg!

Mvh,
Wilhelm
Det såg onekligen trevligt ut på hemsidan. Får testas nästa gång det blir tid över för lite inspelning.
Användarvisningsbild
bassrik
VIP medlem

Inlägg av bassrik »

Haydn skrev:Hej!

Jag gillar denna:

Testa demon vettja!

Trevlig helg!

Mvh,
Wilhelm
Det ska testas vid ett bra tillfälle.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

Inlägg av Simon Andersson »

two notes är bra skit.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Grrr....jag vet inte om jag skulle köpa något digitalt i hårdvaruform....vill inte ha en massa latency mellan mina fingrar och ljudet....

AKTA ER för digitalt, barn...;-)

Edit:Då snackar jag om "digitalt i min basrigg"....säkrast att klargöra det innan det kommer ngn petimeter-viktigpetter-haverist och påpekar att jag har a/d-d/a i min studio... :roll:
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

bassrik skrev:Jo, såhär:
Spela in line utan högtalarsimulering kan ofta resultera i platt å tråkigt ljud, tycker i alla fall jag, men; ta samma linesignal å kör ut det i ett bra PA så kan det bli kanon.
Använder oftast DI'n i min stärk: Genz Benz Shuttle MAX 12.0 eller möjligtvis en EBS microbass II. Att köra linesignalen från vilken som av dessa båda ut i ett bra PA blir kanon - men att spela in dessa linesignaler blir trist, platt å tråkigt.

När jag kör med högtalare vill jag oftast använda högtalare som färgar ljudet så lite som möjligt t ex David Eden eller liknande. Men jag tycker faktiskt att linesignalen ut i PA blir bättre än genom "vanligt" högtaleri.

Såååå, jag vill alltså fånga det "där" ljudet från ett PA även i inspelning i studio, hemstudio...... å när vi snackar hemstudio så är uppmikning av stärk inte ett alternativ.

Så till själva frågan: Högtalarsimulator som simulerar ett bra PA - finns det? Oavsett om det finns i nån "burk" eller som plugg vore det intressant att få veta.

Var bor du? Du kanske behöver köpa min Eleven Rack? Helt obeggad...skyddsplast kvar...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar