...eller "Smack Rod" som det heter på amerikanska.
Den här basen, baserad (!) på e Fender USA factory reject kropp med string thru och trimmad halsinfästning, har jag hållt på med ett tag, men kört fast lite. Nu till den brännande frågan; Ibanez eller lefty MM? Jag vill hellre ha Ibanezhalsen på en P-kropp, och MM-halsens leftyhuvud är ju rätt ballt mot jazzkroppens tiltade form, så det lutar åt den senare. Har någon tankar kring detta? Sen till kroppskulör. Jag gillar Mocca Brown (transparent mörkbrun), och tycker att det skulle passa till lönnhalsen, men kanske inte vara lika kul mot rw-brädan. Jag började måla kroppen offwhite, men det var en i sanning usel färg jag fick tag på, så jag slipade ner skiten igen. Därav den långa byggtiden. Så; hals och färg, vad säger ni?
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
BB3000S skrev:
Hur går det med min rackare förresten?
Den kommer att bli sååå fin!
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
BB3000S skrev:Spara MM-halsen tills nån southpaw vill ha ett bygge, IMO ser det helt kajko ut med MM uppochner.
+1
Lönn + mocca blir snyggast. Kanske MHS?
Nej, inte MHS! Ibanezloggan måste vara intakt och synlig. Dessutom är det en dödssynd med MHS och lönnhals....
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Hur kan ni tycka att Ibanez-halsen, huvudet alltså, är snyggt???
Den kunde ev passa på en sån där daisy rock i rosa, men inte på en jazzbas.
Och hör sen...
engson skrev:Hur kan ni tycka att Ibanez-halsen, huvudet alltså, är snyggt???
Den kunde ev passa på en sån där daisy rock i rosa, men inte på en jazzbas.
Och hör sen...
Jag håller med till fullo! Fast om vi bara får välja mellan Ibanez-halsen och Lefty MM så får det bli Ibanez ändå
Maruszczyk Elwood, Rickenbacker 4003 Snow Glo, Fender Precision AM Std, Aria Pro II Primary bass
Mesa M9 Carbine, EBS Classic 450, Ampeg Micro-VR, 2 x tks 212, 1 x tks 112
Korg Pitchblack+, MXR M80, EHX Micro Qtron, Boss CE-3
Think outside the box, Engson!
Nu är det bestämt, jag har betsat kroppen. Ett par varv klarlack och en timmes rubbande, sen djefflar!
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Lestrange skrev:En snabbis i photoshop ger det här resultatet;
Svart p-skydd och mhs på den....mums
Vad sa vi nyss om MHS och lönn?
Det vita p-skyddet anspelar dels på Fender '72-'74, då transparent brun var en innefärg. Dels på Ibanez, som också använde denna färgkombination då och då. Dessutom är denna Fenderkropp lite speciell, med annorlunda halsinfästning och lite djupare nedre cutaway. Detta gör att ett standardskydd passar dåligt. Jobbigt att byta, alltså!
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Phear skrev:Ibanez-skallen passar bra mycket bättre när kroppen blev mörkare! Men det borde bli ännu snyggare om du byter ut dom där stjärtstämmisarna
Stjärtisarna är ju en viktig del av Ibanez-stilen!
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South