Vinner man på att hålla kroppen olackad ett tag?
Re: Vinner man på att hålla kroppen olackad ett tag?
Nåja, jag lite blint på Hujanen, och har sett korppen och hur plektrumskyddet inte passar i de gamla hålen. Får dock för mej att det kan ha rört sig om typ 3 dygn i det fallet. Att det fick effekt är utom alla tvivel.
Hälsa José!
Hälsa José!
dereborn skrev:Nåja, jag litar blint på Hujanen, och har sett korppen och hur plektrumskyddet inte passar i de gamla hålen. Får dock för mej att det kan ha rört sig om typ 3 dygn i det fallet. Att det fick effekt är utom alla tvivel.
Hälsa José!
- Susy
- Medlem
Baserat på mina erfarenheter och kunskaper så skriver jag... (hobbysnickare sen tidigt 80 tal)
Den sågade plankan som ditt ämne till kroppen kommer ifrån har med 100% säkerhet ångtorkats (eller liknande) för att få en viss (låg) fuktighet. Sen köps den av dom som gör ämnet. Det läggs i deras trälager och när deras erfarenhet säger att den är stabil, eller har torkat, så tar dom ut den i produktionen. Den hyvlas för att bli 45 mm och förbli 45 mm. Några plankor limmas ihop och blir 2 delade och 3 delade ämnen innan dom hyvlas till 45 mm.
Den produktionschef som plockar ut otorkat virke i produktionen och sen får reklamationer på skeva ämnen och spruckna limfogar blir inte långvarig på jobbet.
Sen är det så här. Köper du en obehandlad träbit från en plats med hög luftfuktighet, och tar hem den till svedala i januari, så kommer den att torka mera och snabbt. Halsar är känsliga. Till och med lackade halsar får problem om träbiten är av sämre kvalité eller dåligt tagen i plankan. Men, jag är helt säker på att alla träbitar är torra när dom levereras.
Jag skulle nästan påstå att det är sämre att lämna kroppen obehandlad om den mot förmodan skulle vara för fuktig.
Kroppen kommer att torka minst lika bra med lack eller färg på sig.
Jag kanske svamlar en massa men summan av kardemumman är att din kropp kommer att torka till den fuktighet som den kan torka till, med tiden. Med ytbehandling så torkar den sakta och jämt igenom. Inte snabbare på ytan som kanske kan ge spänningar och skevheter.
Är redan inställd på att bli emotsagd
Edit: Att två träbitar känns och låter helt olika är helt normalt. Går du på ett trälager för möbelvirke så finns det plankor som kan väga mycket olika, färgskillnader och skilja sig i hur rakvuxna och tätvuxna dom är.
Den sågade plankan som ditt ämne till kroppen kommer ifrån har med 100% säkerhet ångtorkats (eller liknande) för att få en viss (låg) fuktighet. Sen köps den av dom som gör ämnet. Det läggs i deras trälager och när deras erfarenhet säger att den är stabil, eller har torkat, så tar dom ut den i produktionen. Den hyvlas för att bli 45 mm och förbli 45 mm. Några plankor limmas ihop och blir 2 delade och 3 delade ämnen innan dom hyvlas till 45 mm.
Den produktionschef som plockar ut otorkat virke i produktionen och sen får reklamationer på skeva ämnen och spruckna limfogar blir inte långvarig på jobbet.
Sen är det så här. Köper du en obehandlad träbit från en plats med hög luftfuktighet, och tar hem den till svedala i januari, så kommer den att torka mera och snabbt. Halsar är känsliga. Till och med lackade halsar får problem om träbiten är av sämre kvalité eller dåligt tagen i plankan. Men, jag är helt säker på att alla träbitar är torra när dom levereras.
Jag skulle nästan påstå att det är sämre att lämna kroppen obehandlad om den mot förmodan skulle vara för fuktig.
Kroppen kommer att torka minst lika bra med lack eller färg på sig.
Jag kanske svamlar en massa men summan av kardemumman är att din kropp kommer att torka till den fuktighet som den kan torka till, med tiden. Med ytbehandling så torkar den sakta och jämt igenom. Inte snabbare på ytan som kanske kan ge spänningar och skevheter.
Är redan inställd på att bli emotsagd

Edit: Att två träbitar känns och låter helt olika är helt normalt. Går du på ett trälager för möbelvirke så finns det plankor som kan väga mycket olika, färgskillnader och skilja sig i hur rakvuxna och tätvuxna dom är.
Senast redigerad av Susy den lör 25 aug 2012, 11:32, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Medlem
Tack Susy. Jag hoppas att vädret framöver tillåter utomhuslackering. Nästa gång jag köper trä ska jag vara mer noggrann, och försöka hitta en kvalitet som känns mer rätt.
-
- Medlem
Så att kasta in den i ugnen kanske inte är nån lysande idé?Susy skrev: Inte snabbare på ytan som kanske kan ge spänningar och skevheter.

(Nej, jag är inte ute efter att skriva Dereborn på näsan, utan jag får hem en olackad Allpartskropp och dito hals,
och har tagit i beaktande vad alla har skrivit. Tänkte att det i alla fall inte skadar att torka den i 105 grader i ugnen, men det kanske slår sig fullständigt..?? )
- Susy
- Medlem
Har ingen aning ! Men, Jag skulle aldrig göra det. Inte för att jag skulle oroa mig så mycket för att kroppen skulle skeva till sig, snarare bortkastad tid. Halsen skulle jag lacka direkt om den kom obehandlad.MagnusP skrev:Så att kasta in den i ugnen kanske inte är nån lysande idé?Susy skrev: Inte snabbare på ytan som kanske kan ge spänningar och skevheter.
(Nej, jag är inte ute efter att skriva Dereborn på näsan, utan jag får hem en olackad Allpartskropp och dito hals,
och har tagit i beaktande vad alla har skrivit. Tänkte att det i alla fall inte skadar att torka den i 105 grader i ugnen, men det kanske slår sig fullständigt..?? )
-
- Medlem
Kroppen får ändå inte plats i ugnen har jag upptäckt.
-
- Medlem
Om jag inte minns fel använder MusicMan sig av torkugnar inför produktion.
- Susy
- Medlem
Alla större företag som gör hi-end (heter det så ?) prylar i trä måste självklart ha koll på råmaterialet. Om dom sen har en egen tork så ingår den i kvalitetsäkringsarbetet. Dom har utrustning för att mäta fuktigheten i virket och klimatanläggningar som styr luftfuktigheten i verkstäderna efter hur luftfuktigheten ändras efter årstiderna. Vi som hobbysnickrar kan ju bara lita på att träbiten man köper är så torr som den kan bli.
Jag arbetade ett tag på ett modellsnickeri. Medelåldern var närmare 60 på gubbarna som jobbade där. Jag lovar, det finns inget som dom gubbarna inte kunde göra i trä. Digitala skjutmått, som på det tiden var ovanliga, användes. Att markera med penna var uteslutet. En fin rits skulle det vara. Fräsmaskinerna hade digital visning och profilfrässtål fick man tillverka själv. En gubbe höll på en hel dag att slipa till ett frässtål som skulle fräsa en list till en kylskåpsprototyp. Själva fräsningen tog 5 minuter. Dom byggde gjutmodeller bland annat till Scanias motorer och toleranserna var mycket små. Sen måste man bygga modellerna med hänsyn till att det gjutna godset krymper efter gjutning. Inget vanligt snickrande.
Men, man arbetade uteslutande i Al och lönn, om jag minns rätt. 2,3 och 4 tums plankor köptes in och fick ligga i virkesförrådet under en tid. Inga torkar eller annat.
Vart jag vill komma är att det som levererades därifrån fick aldrig komma i retur som en reklamation. Det skulle bli dyrt. Det var inget hokus pokus med extratorkning av virket. Bara så torrt som det kunde bli.
Jag arbetade ett tag på ett modellsnickeri. Medelåldern var närmare 60 på gubbarna som jobbade där. Jag lovar, det finns inget som dom gubbarna inte kunde göra i trä. Digitala skjutmått, som på det tiden var ovanliga, användes. Att markera med penna var uteslutet. En fin rits skulle det vara. Fräsmaskinerna hade digital visning och profilfrässtål fick man tillverka själv. En gubbe höll på en hel dag att slipa till ett frässtål som skulle fräsa en list till en kylskåpsprototyp. Själva fräsningen tog 5 minuter. Dom byggde gjutmodeller bland annat till Scanias motorer och toleranserna var mycket små. Sen måste man bygga modellerna med hänsyn till att det gjutna godset krymper efter gjutning. Inget vanligt snickrande.
Men, man arbetade uteslutande i Al och lönn, om jag minns rätt. 2,3 och 4 tums plankor köptes in och fick ligga i virkesförrådet under en tid. Inga torkar eller annat.
Vart jag vill komma är att det som levererades därifrån fick aldrig komma i retur som en reklamation. Det skulle bli dyrt. Det var inget hokus pokus med extratorkning av virket. Bara så torrt som det kunde bli.
-
- Medlem
Lind används en hel del till trämodeller, men det är porigt så man måste porfylla det. Jag har byggt en A22 skärgårdskryssare i skala 1:87 i lind. Lite för mjukt för instrument egentligen, men det används ibland (basswood=amerikansk lind). På Sjöhistoriska muséet använder man lind till många av modellerna, där har man krav på livslängd på en utställningsmodell så plast är bannlyst.

Jelutong används också för modellbyggen, men jag tror det är rödlistat numera.

Jelutong används också för modellbyggen, men jag tror det är rödlistat numera.
- lingman basses
- VIP medlem
http://www.tracentrum.se/fakta/tratorkning/torkmetoder/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lingmanbasses.se" onclick="window.open(this.href);return false;