Basbygge #1

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Salle
Medlem

Basbygge #1

Inlägg av Salle »

Nu har jag äntligen kommit igång med mitt första basbygge.

Kroppen är av ask och är utsågad och halsen är av lönn med två bitar ask. Trä för greppbräda har jag inte införskaffat mig än. Nästa steg är att limma ihop huvudet och halsen. Efter det kan jag inte göra så mycket mer förrän jag har skaffat all mekanik och elektronik. Och där skulle jag behöva lite tips från de mer kunniga.

Tanken är att det ska bli en femsträngad med p-mick och en j-mick (är det ens en vettig idé?). Så först och främst tips på bra mickar? Jag har tänkt en prisklass mellan 500-1000kr för mickarna. Sedan elektroniken för mickarna, är det något som är "universalt"?
Något tips för bra stämskruvar, stall och sadel? När det gäller stämskruvar vill jag har av de mindre varianterna. Vill inte ha huvudet så stort och tungt.

Så fort jag hittar min mobil som jag troligtvis glömt på jobbet ska jag uppdatera med bilder.
christian veltman
Medlem+

Re: Basbygge #1

Inlägg av christian veltman »

Salle skrev:Nu har jag äntligen kommit igång med mitt första basbygge.

Kroppen är av ask och är utsågad och halsen är av lönn med två bitar ask. Trä för greppbräda har jag inte införskaffat mig än. Nästa steg är att limma ihop huvudet och halsen. Efter det kan jag inte göra så mycket mer förrän jag har skaffat all mekanik och elektronik. Och där skulle jag behöva lite tips från de mer kunniga.

Tanken är att det ska bli en femsträngad med p-mick och en j-mick (är det ens en vettig idé?). Så först och främst tips på bra mickar? Jag har tänkt en prisklass mellan 500-1000kr för mickarna. Sedan elektroniken för mickarna, är det något som är "universalt"?
Något tips för bra stämskruvar, stall och sadel? När det gäller stämskruvar vill jag har av de mindre varianterna. Vill inte ha huvudet så stort och tungt.

Så fort jag hittar min mobil som jag troligtvis glömt på jobbet ska jag uppdatera med bilder.
Låter nästan lite farligt att limma ihop huvudet med halsen...?
Stall. Har själv tittat runt lite och tycker att Gotohs billigare stall är bra.
http://viewitem.eim.ebay.se/NEW-Gotoh-P ... 97495/item
Monorail finns i olika varianter men ofta inte praktiska utan mer designelement.
Hade dessa på en av mina tidigare bara och kan inte rekomenderas.
Salle
Medlem

Inlägg av Salle »

Tack för tipset. Dock var det fyrsträngat. Men det gör ingenting, tanken är att göra en fyrsträngad p-bas lite längre fram.
Nu när jag tänker på det, är det olika stall för j-bas respektive p-bas?

Det där med att limma på huvudet och jag har förstått det rätt kallas spansk skarv och ska tydligen vara en bra metod. Tanken var först att hyvla ut huvudet i samma virke som halsen.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Finns många basmodeller där hals & huvud är ihoplimmade (ofta med vinklat huvud). Det är som vanligt: gör man bara rätt är det inga problem :)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

Om man ska limma dit ett vinklat huvud är den övre skarven på min bild att föredra, då man låser fast huvudbiten mellan greppbräda och hals. Det nedre exemplet är vanligt, men inte alls lika stabilt.
Bild
Förresten har jag ett sprillans nytt femsträngsstall i svart, som du i princip kan få. Jag beställde krom, men fick fel färg. Det är inte Gotoh eller Schaller, men i gengäld kostar det inte heller 1400:-! :wink:
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Salle
Medlem

Inlägg av Salle »

Tack för tipset Lestrange. Den bilden var välbehövlig. Insett jag har gjort lite fel. Men det går nog troligtvis att rädda... hoppas jag. :P
Hur mycket vill du ha för stallet?
Skriv svar