Hej,
Jag har satt ihop en egen bas med delar från lite olika håll. Halsen är köpt hos gitarrdelar.se och är av märket Hosco och J-model.
Mitt problem är följande :
Halsen jag fick har två avvikande egenskaper som ställer till bekymmer :
1. Fickan där översadeln ska ligga är platt, Gitarrdelar har främst översadlar med välvd botten.
2. Fickan där översadeln ska ligga är väldigt kort(jag mäter 36 mm med linjal). De sadlar som Gitarrdelar säljer är 39,5 mm och uppåt.
De två ovanstående punkter får till följd att det är svårt att hitta en sadel som passar bra. Jag har använt den som var 39,5mm från gitarrdelar, med resultatet att spåren till E och G-strängen ligger nära halsens kanter. Så nära att sadeln sprack när jag bytade strängar igår..
Innan sadeln sprack så var detta en kanonbas. Jag har verkligen trivts med den.
Det är tyvärr försent att byta halsen eftersom jag borrat i den redan.
Vet ni mer erfarna basister hur jag smidigast och billigast får tag på en bra sadel? Gitarrmakare?(Bor i Lund). Återförsäljare med större utbud?
Jag kan fila lite själv, men är inte jättebra på det.
Tack,
-T
Översadelsbekymmer
- Lestrange
- Medlem+
Re: Översadelsbekymmer
Jag kan fila till en sadel åt dig. Jag bor i Hässleholm, en halvtimme med tåg bort. Jag har nog inget passande sadelämne hemma just nu, men det kan fixas.
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
-
- Medlem
Biffen är fixad. Lestrange ska hjälpa mig med sadeln. Man får ge detta forumet att det finns bra och hjälpsamt folk här!
- Lestrange
- Medlem+
Ha jag bara luras! Egentligen ska jag bara locka ner dig i min källare och våldt.... Vänta nu, det kanske jag inte skulle skriva innan du kommit?

Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
-
- Medlem
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=S8kPqAV_74M[/youtube]
Seriöst...Är det nåt speciellt med sadelinfästningen på Hosco-halsar?
- Lestrange
- Medlem+
Nej, inte särskilt. Som sagt har de och många andra flat botten i spåret, medan Fender har välvd. De flesta sadlar man kan köpa har Fenderstandard. Flatbottnade sadlar finns, men har oftast P-basbredd.MagnusP skrev:
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
-
- Medlem
Bra, väntar på en Hosco P-hals.