Spons?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Spons?

Inlägg av Hellish »

Hur faen bär man sig åt för att fixa spons på t.ex. strängar? Jag har mailat en jäkla massa strängtillverkare och prövat olika approacher men inte fått ett enda svar. Från insmickrande till nästan krävande och allt däremellan. Jag går helt bet på det... Är det så att man helst ska vara världsartist, eller spela minst 200 dagar per år eller ha en massa kontakter?

Ni som vet, please tell me. =)
Matte
VIP medlem

Re: Spons?

Inlägg av Matte »

Hellish skrev:Hur faen bär man sig åt för att fixa spons på t.ex. strängar? Jag har mailat en jäkla massa strängtillverkare och prövat olika approacher men inte fått ett enda svar. Från insmickrande till nästan krävande och allt däremellan. Jag går helt bet på det... Är det så att man helst ska vara världsartist, eller spela minst 200 dagar per år eller ha en massa kontakter?

Ni som vet, please tell me. =)
Du ska spela mycket och kunna bevisa att du gör det oxå. Sedan bör du vara intressant för det företaget att ha som ansikte för sina varor. En (ursäkta uttrycket, inget personligt mot någon här) sketen amatörmusiker från Sverige är tämligen ointressant att sponsra om du inte kan erbjuda något utöver det vanliga, exempelvis en väldigt välbesökt hemsida där du exponerar märket och genererar intresse för varorna. Troligen får det ett antal liknande mail/brev/telefonsamtal vare dag från folk som tycker att de ska få saker gratis.

En fråga till er som testat och få spons genom att skriva mail/brev eller ringa till en leverantör/tillverkare. Gör ni likadant i mataffären? Går i och propsar på att få gratis mjölkför ni handlar ju där och brukar tala gott om butiken när det förs samtal runt matbutiker.

Tror ärligt talat att du för göra som resten av oss och tjata till dig rabatt hos din lokale handlare eller handla på nätet om det känns mer prisvärt.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Matte skrev:En fråga till er som testat och få spons genom att skriva mail/brev eller ringa till en leverantör/tillverkare. Gör ni likadant i mataffären? Går i och propsar på att få gratis mjölkför ni handlar ju där och brukar tala gott om butiken när det förs samtal runt matbutiker.

Tror ärligt talat att du för göra som resten av oss och tjata till dig rabatt hos din lokale handlare eller handla på nätet om det känns mer prisvärt.
Fast gratis har jag aldrig sagt något om. Bara man får rabatt kan jag vara nöjd. Och vad ska man göra om man inte får maila, ringa till tillverkarna? Resa runt till kontoren och knacka på?
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Hellish skrev:
Matte skrev:En fråga till er som testat och få spons genom att skriva mail/brev eller ringa till en leverantör/tillverkare. Gör ni likadant i mataffären? Går i och propsar på att få gratis mjölkför ni handlar ju där och brukar tala gott om butiken när det förs samtal runt matbutiker.

Fast gratis har jag aldrig sagt något om. Bara man får rabatt kan jag vara nöjd. Och vad ska man göra om man inte får maila, ringa till tillverkarna? Resa runt till kontoren och knacka på?
Tillverkarna säljer sällan grejer direkt till kund. Det gör inte heller generalagenterna så ofta (även om jag vet ett par tre styckna som får handla direkt som en typ av sponsordeal, men de är alla heltidsmusiker och lever på sitt musicerande). Ska du försöka någonstans så är det hos generalagenterna eller musikaffärerna. De kan eventuellt ge utdelning, men det krävs samma sak som tidigre nämnt. Du bör ha något att erbjuda i utbyte (det handlar om att klia varandra ryggar och hitta en win-win situation). Får inte de ut något av att du får bra pris på strängar så lär det vara ointressant för dem. Ser detta i mitt dagliga jobb för ofta. Folk som tycker man ska sponsra/skänka grejer till dem utan egentlig anledning, bara för att de vill och att man ska vara en juste firma som skänker grejer till deras lilla gårdsfestslotteri eller något annat. Att de inte levererar något i utbyte och inte har någon tanke på att göra det heller förbryllar en del, där av mjölkjämförelsen. Sätt dig i den andres situation och fundera på vad de kan tänkas få ut av sponsrningen förutom minskade inkomster och presentera detta. Då kanske det nappar.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Se´n finns det ju de också som bara genom kontakter lyckas få spons.
Bli tjenis med rätt personer så att säga och du får köpa billigare prylar... typ....

Det absolut enklaste sättet är ju att bli kompis med någon som jobbar i butik alt. är återförsäljare på annat sätt för prylar du behöver... men det känns ju också schysst att ragga polare bara för att få rabatt...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

blackparkas skrev:Se´n finns det ju de också som bara genom kontakter lyckas få spons.
Bli tjenis med rätt personer så att säga och du får köpa billigare prylar... typ....

Det absolut enklaste sättet är ju att bli kompis med någon som jobbar i butik alt. är återförsäljare på annat sätt för prylar du behöver... men det känns ju också schysst att ragga polare bara för att få rabatt...
Vad gör man inte för att spara några kronor....... :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Matte skrev:
blackparkas skrev:Se´n finns det ju de också som bara genom kontakter lyckas få spons.

Hehe...

Personligen tycker jag det nästan är pinsamt att ringa och höra med min polare om han kan beställa hem prylar åt mig...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

blackparkas skrev:
Matte skrev:

Hehe...

Personligen tycker jag det nästan är pinsamt att ringa och höra med min polare om han kan beställa hem prylar åt mig...
Det är vissa affärer (läs musikbörsen) som har (åtminstone hade förr) förbud för sin personal att handla åt andra. I övrigt håller jag med. Betalar hellre de kronor extra det kostar än sysslar emd den typen av dumsnålhet!
Skriv svar