Tjenare. Har fått problem med studiodatorna. Mac Pro. Fläkten sätter igång som satan och sen dyker datorn strax därefter. Har hört någonstans ifrån att det sitter en knapp typ på moderkortet någonstans som återställer något minne/register eller vad det nu var. Och att man kan trycka på några tangenter på tangentbordet också för att resetta någonting i burken. Hur som, någon som haft fläktproblem/kylproblem och att Mac Pro´n hänger sig? Kanske är termostaten som lagt ner och att den måste in på lagning? Tips/Idéer någon? Måste få igång den tills imorgon helst då jag har jobb..... Och gig ikväll.... Faan.
Alla tips och idéer emottages tacksamt!
MVH//J
Strulande Mac Pro....
- Jan Hellman
- VIP medlem
- flagg
- Medlem+
Re: Strulande Mac Pro....
Kolla så inte kylflänsen över CPU:n (eller andra flänsar) är full med damm. Dammsug inte om så är fallet, blås rent med tryckluft på burk (som du kan springa ut och köpa på typ Kjell&Co).
- joachime
- Medlem++
Jag gissar också det har med kylningen att göra. Prova att rensa från damm. Om inte det hjälper kan det vara flänsarna som inte har tillräcklig kontakt med CPU eller att en inre fläkt (cpu-fläkt t ex) lagt av och att chassifläkten går på högvarv för att försöka kompensera.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
- Danne_80
- Medlem
Strulande Mac Pro....
Det du far efter är att resets smc. Just nu har jag inte tillgång till Google men sök efter reset smc Mac PRO. Så ska du få fram tangent tryckningen för det. Då ska du få fläktarna att bete sig normalt iallfall. 

- Jan Hellman
- VIP medlem
Strulande Mac Pro....
Tack! Strålande! Svårt när man inte vet vad man ska söka på. Kollar detta efter giget senare ikväll. Återkommer med uppdatering! Tack!
- Danne_80
- Medlem
Strulande Mac Pro....
Hittade Apple artikel kring smc. http://support.apple.com/kb/HT3964" onclick="window.open(this.href);return false; Hoppas det löser problemet.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Det i kombination med en liten rensning och reparera skivbehörigheter löste biffen! Tack! Nu går den som en klocka igen! Körde den stenhårt och pressade burken men inga problem alls under nästan fyra timmar så det känns som att den förhoppningsvis kommer sköta sig nu ett tag.... Förhoppningsvis....Danne_80 skrev:Hittade Apple artikel kring smc. http://support.apple.com/kb/HT3964" onclick="window.open(this.href);return false; Hoppas det löser problemet.

Stort tack alla för goda råd och tips! Burken är fullständigt dammfri så det var inget problem. Jag är bra på att hålla rent. Hade hur mycket krypström som helst i Studer A80 rullbandaren när jag precis skaffade den och det var ENDAST orsakat av damm..... Tog en vecka att plocka isär och göra ren den......

MVH//Jan
- Danne_80
- Medlem
Strulande Mac Pro....
Skönt att höra att det löste sig. Mycke krångel med Mac brukar kunna lösas av att göra en reset av SMC:n.