JBe Space Octopuzz

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Re: JBe Space Octopuzz

Inlägg av PoorCadaver »

Nu har jag fått delarna och byggt ihop en prototyp på min labbplatta. Den låter som den ska och jag håller på och pusslar med hur jag ska koppla allt fysiskt innan jag börjar göra kretskortet. Då slog det mig en sak - vad ska loopen vara till för?
Det loopen kommer göra är ju egentligen samma sak som man man sätter en annan pedal (t ex) delay före eller efter SOP:n. Personligen skulle jag välja att ha en extern loop-pedal i anslutning till SOP för att bli mer flexibel.
Eftersom denna ska vara till bas kan jag ju bygga in en buffer och en blend, men loop-delen tycker jag ska bort. Vad säger du om det Danne?
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Jag tänkte även designa om den lite. Vad sägs om att ha en fotswitch för att stänga av och på octav-läget istället för en vipp-switch? Tror det kan bli riktigt snyggt! Mer funktionellt också!

Comments!? :)
Bild
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Jag tycker den ser skitsnygg ut! Vill provspela prototypen sen när den är klar!
/Linus
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem

Inlägg av Danne Palm »

Tanken med loopen är ju att ha möjligheten att ha kvar basens grundsignal, för att sedan addera octofuzz och/eller ännu en effekt som man kopplat in? Och att man sedan blandar in så mycket som man vill ha av effekterna i grundsignalen med blendratten?
För att kunna få:
grundsignal + octofuzz
grundsignal + octofuzz + flanger t.ex?

Om jag förstår din bild rätt så blir det en pedal där man kan stampa in en överoktav, med eller utan fuzz? Blir kombinationerna:
grundsignal + överoktav
grundsignal + överoktav med fuzz?
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem

Inlägg av Danne Palm »

Dessutom förstår jag inte riktigt den inbördes relatione mellan gain och fuzz? Om volymen sköts med egen ratt och mängden fuzz med sin, samt blendratten sköter utmixen, vad gör då gain?
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Naturligtvis byyger jag den som du vill, men jag förstår inte vitsen med loopen. Det kommer fortfarande finnas en blend-ratt som mixar basens rena ljud med octafuzzens. Men du vill dessutom ha möjligeten att mixa yttterligare en signal till pedalens? Räcker det inte med att bara sätta den andra effekten före eller efter i kedjan?

Jag ska förtydliga gain-ratten och döpa den till pre gain. Genom att justera den kan man lättare få fram octav-ljudet. Sedan bytte jag ut vipp-switchen mot en fotswitch för mer flexibilitet.
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem

Inlägg av Danne Palm »

Nja skillnaden i mitt huvud är ju att de ev. extra effekterna i loopen bara läggs på oktaven? En pedal innan i kedjan förändrar ju hela ljudet. Det kan ju i sig också vara intressant, men utgångspunkten är att jag vill ha rätt mycket grundsignal kvar ut till stärken för att behålla botten i ljudet. Sedan vill jag ha möjligheten att lägga på en överoktav som antingen har "bara" fuzz eller andra effekter som jag nu väljer, mer för att färga ljudet snarare än att helt ändra det. Gör jag mig förstådd nu?
Å andra sidan så har jag hellre en pedal som gör en grej riktigt, riktigt bra, än som har en massa möjligheter som knappt är användbara... Vad tror du?
Cities of Mars.
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem

Inlägg av Danne Palm »

Gillar designen annars!
Cities of Mars.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Någon får rätta mig om jag har fel, men om man kollar på blockschemat över pedalens signalväg som jag bifogat så syns det kanske tydligare vad jag menar. Det går inte att få med basens rena ljud genom båda buffrarna/mixrattarna.
Den loop du vill ha kommer mixa loopens effekt-ljud med fuzzens ljud som mixats med basens rena ljud. Alternativt kan man kasta om dem, men då är det fuzzen som inte mixas med det rena ljudet. Ser du problemet som jag ser? Det är som att sätta två blend-pedaler efter varandra. Pedal två i kedjan blandar ju inte effektljudet med det rena ljudet då heller.

Tar gärna emot synpunkter och förslag på hur detta kan lösas!

Bild
Användarvisningsbild
raydee
Medlem

Inlägg av raydee »

Kanske en dum fråga/förslag...

Kan man inte flytta det andra buffer/splitter blocket och sätta det direkt efter det första?

Första buffern splittar upp ren/effekt, andra buffern splittar till Octafuzz/Loop, en mix-pot för att blanda Octafuzzen och loopen, och en blendratt för att blenda in den rena basen i innehållet från den andra buffern. ?!?
Borde kanske rita vad jag menar, men det orkar jag inte ikväll, och kanske är jag helt ute och cyklar, men då har jag lärt mig nått :)
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Hmm, jo, iofs, men blir det inte svårt att hitta rätt nivåer då? Den ena ratten ställer hur mycket fuzz / loop som ska blandas, och den andra ställer hur mycket av den signalen som ska blandas med den rena.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

JBe Space Octopuzz

Inlägg av PoorCadaver »

Tror dessutom att man förlorar mycket bassignal eftersom signalen först går genom en effekt och sedan in i en loop (eller tvärt om) och först här blandas med den rena signalen. De första effekterna stjäl nog bas. Några kommentarer?
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem

Inlägg av Danne Palm »

Allt det där går över min tekniska horisont...
Men den variant som raydee föreslår är nog den jag tänkt i mitt huvud. Därmed inte sagt att det är en bra eller nyttig idé till en pedal, men jag är nyfiken på hur det kunde bli?
Men om det är så att det slutliga utljudet blir basfattigt så är ju det hela inte så intressant. Det måste gå att få fläskig botten + en oktav med mer eller mindre av effekter ihopmixat att sända till stärken. Annars så blir den oduglig att ha på scen :-)
Cities of Mars.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Ok, men då kollar jag på en lösning på det förslaget.
Användarvisningsbild
raydee
Medlem

Inlägg av raydee »

Hade ju nästan lovat en teckning, det borde jag inte ha gjort, för det blev så fult :), men ungefär så här
tänkte jag

Bild

Sägas ska väl att jag inte har jättemycket erfarenhet av att vara skapande när jag bygger pedaler, men jag har byggt ett
antal pedaler från madbeanpedals, musicpcb och ett par veroboards. Har använt mig av split/blend kretsar och det har funkat bra i mina byggen.

Däremot har jag aldrig provat sätta två split/blend direkt efter varandra(men jag börjar bli lite sugen nu :)) och har för dåliga
elektroniska kunskaper för att se att det skulle innebära några problem.
PoorCadaver skrev:Tror dessutom att man förlorar mycket bassignal eftersom signalen först går genom en effekt och sedan in i en loop (eller tvärt om) och först här blandas med den rena signalen. De första effekterna stjäl nog bas. Några kommentarer?
Det beror väl på effekterna? Är det effekter som stjäl bas så kommer dom naturligtvis att stjäla bas även nu... men i andra buffersteget får du ju ut två rena signaler, som var för sig går till var sin effekt(OctFuzz o loop) och sen mixas tillsammans, och så blendas lite ren bas in från första buffersteget till sist.

Men som sagt, jag har aldrig provat denna lösning, och jag kan inte ta gift på att det funkar, men du får gärna meddela
hur det går(bli inte arg om det låter skit bara).
Användarvisningsbild
raydee
Medlem

Inlägg av raydee »

Fast hur det funkar med switchar och möjlighet att använda loopen för sig själv vet jag inte

(Ett annat möjligt problem med blend kretsar är ju om man har effekter som fasvänder utsignalen, för då blir det ju inte
riktigt bra när man blendar in den rena signalen, men det går väl att lösa med fasvändning igen)
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Jo, det måste ju testas lite. Octafuzzen är ju gjort för gitarr, så jag antar att den stjäl lite bas. Men som sagt, om man blandar det med lite rent ljud kanske det inte gör så mycket. Som sagt, det kan funka och jag provbygger den gärna. Hoppas bara det får plats i en t-rex-låda!
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem

Inlägg av Danne Palm »

Exakt som raydee hade jag tänkt mig ja! Det blir isf mer än en "vanlig" octafuzz, det blir ju lite av en effektstation där man kan hitta på en massa andra ljudkombinationer? Spännande :-)
Cities of Mars.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Har tagit fram ett designförslag som jag gillar starkt! Vad tycker du Danne?
Tänkte ha vita rattar till detta. Ser snyggt ut när jag testar att lägga ut det på utskriften.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem

Inlägg av Danne Palm »

Gillar vissa grejer, men har några funderingar.
Din logga i vitt ist för svart, för att matcha de vita rattarna?
Hur skulle det vara att ha en enfärgad bakgrund med stråk av olikfärgade stjärnor som strömmar ut från bläckfisken? :-)
Om jag hade haft bilden i ett mer redigerbart format (.psd) så hade jag kunnat visa vad jag menar.
Cities of Mars.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

JBe Space Octopuzz

Inlägg av PoorCadaver »

Logotypen kanske ska vara vit, men stjärnorna är jag tveksam till. Kan du göra ett exempel?
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem

Inlägg av Danne Palm »

Nu är det skitfult gjort på tre minuter, men lite åt det hållet jag gillar: enfärgad botten, lite sammanhållen färg på all text. Sen gärna en massa stjärnor, gärna i en spiral eller så, med olika färger?
Bläckfisken får iofs gärna vara skitstor också!

Bild
Cities of Mars.
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem

Inlägg av Danne Palm »

Eller så skiter vi i stjärnor och/eller streck och tar en jävelstor bläckfisk bara?
Less is more som vi säger i vår trio.
Cities of Mars.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Nja, bara enfärgat blir lite väl T-rex och jag är inte så förtjust i deras design. Vill gå mer åt EHX-hållet. Kan se vad jag kan göra med stjärnorna, men lite mer färg behöver det vara.
Men personligen gillar jag mitt eget förslag bäst =)
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Vad sägs om detta?
Bild alt. Bild
Skriv svar