Axelbandsknoppshål..
- xfredrikx
- Medlem+
Axelbandsknoppshål..
Vad är det lättaste sättet att verkligen säkra fast schaller-straplock delen i baskroppen?
Som det ser ut nu satte jag i tandpetare när jag bytte knoppar men det har börjat lossna som fan.. Bara den "övre" dock, den nere vid stallet sitter som berget.
Vill ju inte bekymra mig om att något går sönder då hålet börjar bli större och större...
Ska jag ta en längre skruv och skruva in i kroppen med lite tandpetare och trälim? Epoxy?
Är ju rädd att det kan spricka om jag tar en längre skruv.. Finns det risk för det?
Vad har ni "säkrat" era knoppar med?
Som det ser ut nu satte jag i tandpetare när jag bytte knoppar men det har börjat lossna som fan.. Bara den "övre" dock, den nere vid stallet sitter som berget.
Vill ju inte bekymra mig om att något går sönder då hålet börjar bli större och större...
Ska jag ta en längre skruv och skruva in i kroppen med lite tandpetare och trälim? Epoxy?
Är ju rädd att det kan spricka om jag tar en längre skruv.. Finns det risk för det?
Vad har ni "säkrat" era knoppar med?
- TDHP
- Forumvärd
Re: Axelbandsknoppshål..
Jag brukar ta en längre (men inte tjockare) skruv.
Bäst är väl egentligen att blanda trälim och sågspån och fylla igen hålet helt för att sen förborra ett nytt innan man skruvar.
Bäst är väl egentligen att blanda trälim och sågspån och fylla igen hålet helt för att sen förborra ett nytt innan man skruvar.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- xfredrikx
- Medlem+
Ja, längre skruv är nog bäst, trycka i några tandpetare innan också. Har tyvärr inte riktigt möjlighet att göra trälim och sågspånstricket.TDHP skrev:Jag brukar ta en längre (men inte tjockare) skruv.
- Fredde79
- Medlem+
Shaller-starplocks har som sagt en tendens att skruva upp skruven, har själv tänkt fixa med lim i något skede men hittade en tillfällig lösning. Satte lite silikonfett i knoppens skåra vilket gör att låsmekanismen inte i samma grad drar med sig knoppen när den vrids. Det har funkat ok hittills och så gnisslar det mindre också.
/Fredde
Spela och tabba på VirtualBass!
- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
- Fender Jazz 1973
-
- Medlem++
Kan man inte ha en låsmutter/bricka av nåt slag för att förhindra att den skruvar upp sig?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- xfredrikx
- Medlem+
Hur skulle den sitta menar du?HirYoshima skrev:Kan man inte ha en låsmutter/bricka av nåt slag för att förhindra att den skruvar upp sig?
- Fredde79
- Medlem+
Gummibricka mellan kropp och knopp skulle säkert funka. Om knoppen inte kan snurra så kommer skruven inte heller att skruva upp sig.xfredrikx skrev:Hur skulle den sitta menar du?HirYoshima skrev:Kan man inte ha en låsmutter/bricka av nåt slag för att förhindra att den skruvar upp sig?
/Fredde
- Fender Jazz 1973
- Fender Jazz 1973
- newheartshadow
- VIP medlem
Har gummibricka på Warwicken men de skruvar ur sig ändå... har dock aldrig lossnat helt men sitter liksom längre ut från kroppen så man får skruva in den igen.Fredde79 skrev:Gummibricka mellan kropp och knopp skulle säkert funka. Om knoppen inte kan snurra så kommer skruven inte heller att skruva upp sig.xfredrikx skrev:Hur skulle den sitta menar du?HirYoshima skrev:Kan man inte ha en låsmutter/bricka av nåt slag för att förhindra att den skruvar upp sig?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
- Lowlife
- Medlem+
Lägg lite färg på skruven innan du skruvar in den. När färgen torkar blir det ett lagom hårt gänglås.
Skall du ha det riktigt bra gör du en rund 6mm metall (mässings)-pinne, ca 20mm lång med invändig M4-gänga i.
Borra ett 6mm hål i baskroppen och limma in pinnen med epoxy så att änden ligger jäms med ytan på kroppen. Sedan har du en M4 maskingänga i kroppen så att du kan fästa knoppen med en försänkt M4- skruv. Ger sig icke och kan även den säkras med färg eller loctite.
Skall du ha det riktigt bra gör du en rund 6mm metall (mässings)-pinne, ca 20mm lång med invändig M4-gänga i.
Borra ett 6mm hål i baskroppen och limma in pinnen med epoxy så att änden ligger jäms med ytan på kroppen. Sedan har du en M4 maskingänga i kroppen så att du kan fästa knoppen med en försänkt M4- skruv. Ger sig icke och kan även den säkras med färg eller loctite.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
- xfredrikx
- Medlem+
La in en avbruten tändsticka i brist på tandpetare.. Köpte en typ dubbelt så lång skruv. Droppade i lite superlim på tändstickan. Skruvade ner skruven en bit. La lite superlim på själva skruven. skruvade ner.
Om det inte håller nu pensionerar jag mig från livet.
Om det inte håller nu pensionerar jag mig från livet.
- Steffo
- Medlem
Borrar alltid upp hålen så man kan använda original skruvarna , eftersom dom nästan alltid är längre o med rätt gänga.
Nån bas har jag även förborrat o använt plugg = idiotsäkert !
Nån bas har jag även förborrat o använt plugg = idiotsäkert !
- Steffo
- Medlem
Alltså hålen i "knopparna" !
- saft
- Medlem++
- Kontakt:
jag brukar proppa fullt med spån från mattan under trummisen....
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
https://orcd.co/urtidsdjur
- Cuba
- VIP medlem
+1, den enda permanenta lösningen!Steffo skrev: Nån bas har jag även förborrat o använt plugg = idiotsäkert !
Borra upp hålet med ett 4-5 mm borr. Klicka ut vanligt trälim på en träplugg och klubba in den lite försiktigt tills den landar i botten av hålet. Såga av utskjutande plugg, fila och slipa försiktigt för att få det jämt.
Förborra för ny skruv och knopp!
- Cuba
- VIP medlem
saft skrev:jag brukar proppa fullt med spån från mattan under trummisen....

-
- Medlem++
Re: Sv: Axelbandsknoppshål..
Jag brukar doppa tändstickor i trälim och trycka in och sen skruva in skruven
-
- Medlem++
Lim på tandpetare, så att hela hålet är täppt. Låt limmet torka, skruva i, klart. Aldrig lossnat igen för mig iaf.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;