Tenayo P-bass kit. -byggtråd-reptråd, ny finish & hals på G

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

OldGowrie skrev:http://cgi.ebay.com/NEW-FENDER-2907-PRE ... 887wt_1141

900 spänn inkl frakt, levererad till dörren. Kan inte bli bättre. Fick min för några dagar sedan, snorfin...
Verkar onekligen vettigt=). Har du testkört halsen än? Jag känner inte till märket
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Jahapp. Halsen fick gå i ide några månader och umgås med sig själv... Nu är den rak=). Tyvärr jävligt rak & inte ens ett 110 set stämt i E för den att böja sig! Men dragstången helt släppt så klart.

I min iver att böka ihop basen efter jag köpt den så såg jag inte att halsen bör tiltas rejält. Istället tyckte jag att det var hög stränghöjd & vevade på dragstången därefter.

Jag tillverkarde ett schims av en ölburkur (innehållet i burken gjorde jag faktist istärningar av -ifall man skulle bli akut sugen på öl & bara har varm öl hemma :D ) & det blev lite bättre med stränghöjden. D krävs nog mer schims men nu är problemet bara att halsen är FÖR rak... Strängrassel som följd. Tänkte även försöka kolla upp om det är halsen som är sned i infästningen eller om d e halsfickan i kroppen som e felfräst. -äventyret fortsätter.
Jag överväger nästan att sätta halsen i spänn för att få lite böj på den...
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
OldGowrie
Medlem

Inlägg av OldGowrie »

Phear skrev:
OldGowrie skrev:http://cgi.ebay.com/NEW-FENDER-2907-PRE ... 887wt_1141

900 spänn inkl frakt, levererad till dörren. Kan inte bli bättre. Fick min för några dagar sedan, snorfin...
Verkar onekligen vettigt=). Har du testkört halsen än? Jag känner inte till märket
Ursäkta för ett väldigt sent svar. Halsen sitter på det här bygget,

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=48382

och jag är mer än nöjd. Halsen är skitbra. Låg stränghöjd utan rassel och behövde knappt justeras någonting.
Come to the Dark Side, we have cookies.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Snyggt bygge :)

Samma säljare verkar ha halsar till salu på ebay fortfarande... Man blir ju inte sugen =)
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Blev förresten medelvrång i förrgår. Knäppte bort strängarna frän basen , -och jomenvisst serru. Halsen böjd bakåt igen! Dragstången har varit helt lös hela tiden.
Har två teorier nu:
#antingen var halsen böjd redan från början & jag var för ivrig för att kolla när jag smackade ihop skrotet
#eller så var halsen inte riktigt torr från fabrik & slog sig, ev kan det vara så att bara olja in grejerna inte räcker för att stå emot luftfuktighetsvaritionerna... Har för mig jag sett nån skylt på en warmoht-hals där d står att man inte får olja in halsen...

I vilket fall. Nu har jag vrångböjt halsen åt rätt håll. Satte den i spänn men en kloss mot mitten & brände på med lite varmluftspicka. Det funkade. men det blev inte nån riktig radie, mer som ett V fast ganske platt eller hur man nu ska säga... Den verkar dock ha hållt formen i några dagar... Det finns hopp! :)
Tog ett par bilder med mobilen, få se hur bra det syns...
Bild

Bild

Har ingen "efter"-bild än så länge...
Senast redigerad av Phear den tor 12 apr 2012, 05:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Halsen har fått ligga och damma ett tag i "snickeriet". Jag tittar till den då & för att se om den håller formen. D väerkar som den har rätat ut sig lite lite granna. Är bra sugen att riva bort banden & slipa greppbrädan för att få den mer rak. Är inte helt hundra på hur jag ska gå till väga dock. Vill gärna se så halsen inte böjer tillbaks sig mer innan jag sätter tänderna i den igen...
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Jaha! På't igen!

Halsen verkar hållt formen. Har tittat vridit & vänt på den.. Den är fortfarande lite böjd "framåt" efter min attack med värmepickan, dessutom är den lite böjd bakåt precis efter hälen, eller inte nu längre ;).

Jag tvingade fast halsrackaren med greppbrädan mot en stabil ekbit, grillade "lite" med varmluftspickan så sidodotsen smälte lite :oops: :). Släppte på tvingarna igår & det såg bättre ut. Ska koll mer idag om d hållt sig! =)
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Yoo dåå!

Slängde en flukt på halsen igår och det ser väl rätt bra ut. :-) Vissa av banden tycks ha rätat ut sig lite av den omilda behandlingen, så ändarna har släppt lite från greppbrädan. -Gör inget , jag har ändå nya band liggandes och greppbrädan skulle må bra av en slipning.

Känns faktiskt lite kul att ha köpt "billiga skitgrejer" för då är man inte rädd att sabba nåt. :). ...Och d där med "skitgrejer" är väl kanske en sanning med modifikation... Misstänker ändå att det är min oljefinish på halsen och välriktad handswett i lämpliga mängder som gjort att halsen rört på sig. -Warmoth lämnar ingen garanti ifall man oljar in en hals från dem. Har för mig de också nämner att en hals med oljad finish inte nödvändigtvis kommer att krokna, men att risken finns.

Ska försöka snabla upp ett par bilder...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Du skulle kunnat haft lite is i magen med halsen, den hade böjt sig tids nog. Brukar vara så med nya halsar, iaf på de tre basar jag byggt ihop.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

basmartin skrev:Du skulle kunnat haft lite is i magen med halsen, den hade böjt sig tids nog. Brukar vara så med nya halsar, iaf på de tre basar jag byggt ihop.
Men det var ju tids nog den böjde sig. Inte allt för lång tid dock :D. Eller hur menar du? :)

Vad har du byggt för basar? var halsarna olackade eller lackade? Kan tänka mig att skillnader i luftfuktighet som halsar utsätts för påverkar en del. Men sen är jag ju en riktig svettgubbe oxå :). Om Warmoth nämner svett så måste det vara en starkt påverkande faktor :)
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Gmf hade visst lite rea så jag beställde en lackad Hoscohals i enbits lönn, men....

Det låg en Allpartshals i mitt paket. :) Kollade på deras hemsida och artikelnr stämde med Allparshalsen som är ca 600:- dyrare än Hoscon. :)

Nu ska vi bara se om halsen passar...
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Re: Tenayo P-bass kit. -byggtråd-reptråd, ny hoscohals bestä

Inlägg av Phear »

Skrotet har legat ett bra tag, så nu är det dags att göra ett ryck.
Har slipat kroppen lite bättre och betsat svart och "blå", men herdins och jag verkar ha olika åsikter om hur blå bör se ut. Jag är inte riktigt nöjd, och kroppen ska ju passas ihop med en lönnhals som är "vintage tinted"
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Re: Tenayo P-bass kit. -byggtråd-reptråd, ny finish & hals p

Inlägg av Phear »

Slipade bort den "blå" nyansen och fick bort nån repa här och där. Jag fick dock en liten idé innan jag skulle betsa svart igen. Jag tog ett 400-korns våtslippapper & strök/slipade på betsen på basen. Det funkade rätt bra! Jag tycker betsen blev klart jämnare. Man fick torka bort lite småklumpar av slipdamm/bets på slutet bara. Om jag orkar slänger jag ut en bild ikväll, annars blir det imörrn! =)
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Joo, det blev ganska bra! Bara vid ändträt som jag borde blaskat på lite mer, men d e ju inte försent! Nu är bara frågan, blank lack på ( i det här fallet båtlack), eller mixtra vidare... Har minst ett par ideér jag skulle vilja testa. Får snarka på saken...
Bilden är lite missvisande, den är mer mörk-swart och mer jämn i färgen i verkligheten :)

Bild
Senast redigerad av Phear den ons 05 sep 2012, 22:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Oh, har ju glömt att lagt ut bild på Mk1 av basen :)
Den till höger :)
Bild

förtydligande: Så här såg den ut förut. :)
Senast redigerad av Phear den tor 06 sep 2012, 22:55, redigerad totalt 1 gånger.
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Nice, men det borde vara svart plektrumskydd...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

HirYoshima skrev:Nice, men det borde vara svart plektrumskydd...
Japp, och det blir det, i nån form. Blankt eller matt , eller enn specialvariant ;-). Man vill ju inte awslöja för mycket än :D
Wizball
Medlem

Inlägg av Wizball »

Andra betsstrykningen blev ju klart bättre. Men du använde alltså slippappret som "trasa", typ? Utan nån annan behandling innan? Var det inte själva slipningen som gjorde det bättre då?

Funderar själv på att betsa nästa basbygge så jag blev nyfiken på bästa sättet.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Inser att jag uttryckt mig lite luddigt. Första betsningen som ser lite fulflammig ut gick till så här:
Den bruna oljebetsen slipades bort. Jag strök på svart herdins vattenbaserad bets med lite extra svart pigment i. Där använde jag trasa.
Plankan fick torka över natten, sen på med slippapper igen, 240-korn har jag för mig, och slipade lätt så vissta partier där betsen gått in djupare fortfarande var svarta och resten syntes trät.
Sen betsade jag blått , oxå herdins vattenbaserade bets påstruken med trasa. Sånt blir syggt på flammig lönn så jag var tvungen att testa på den här alkroppen. Men det blev inte så snyggt direkt.

Slipade ner det mesta av betsen igen och betsade samma svarta igen, och då använde jag mycket riktigt ett våtslippapper i stället för trasa när jag kladdade på betsen. Om man jämför med första gången jag betsade svart med trasa så blev färgen. Jämnare med våtslippaerstekniken.

Räkna med lite fiberresning, så man bör väl ändå slipa lite efter och kanske betsa igen.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Man borde väl egentligen vattenbestryka trät, låta torka, & slipa, ett par gånger om innan man betsar.
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++

Inlägg av Hagström »

Bild
Här är en liknande.. lite klarlack på betsen

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Är det ditt eget verk? Snyggt iaf! Jag antar att det är askkropp?
Wizball
Medlem

Inlägg av Wizball »

1) Tack för betsbeskrivningen, det var just det där med att använda slippapperet som trasa som lät intressant. Jag har nog aldrig betsat nåt i hela mitt liv.

2) Och efter att ha sett Hagströms P är jag än mer sugen på att testa det. Snygg som fan.
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++

Inlägg av Hagström »

Phear skrev:Är det ditt eget verk? Snyggt iaf! Jag antar att det är askkropp?
Ja det är ask, jag använde bara polerduk mellan betsningarna, fungerade bra med det hårda trät.

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Skriv svar