Den stora jeanstråden!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Re: Den stora jeanstråden!

Inlägg av blackparkas »

Vad är för snabbt?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

blackparkas skrev:Vad är för snabbt?
Det varierar, men allt från en månad till ett halvår. Köper jag ett par jeans vill jag iaf att de håller ett år...

Hade ett favoritpar Levi's 506 i nästan 7 år innan de gav upp. Känslosamt... :(
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

De enda brallorna där sömmarna inte slitits eller det klassiska skrevhålet uppkommit är ett par billiga svarta sponsbrallor från weekday. Sitter nåt så åthelvete konstigt dock, som alla weekday/cheap monday jag testat.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Rix skrev:
Cuba skrev:
Ale skrev: .... får alltid hål vid skrevet av någon jävla anledning.
Du är inte ensam! Och alltid på samma ställe, till höger om grensömmen. Är det jeanskonstruktionen eller min grenanatomi det är fel på?
:vinkar: Samma här. Friktionskoefficienten mellan låren går nog mot oändligheten.

PTH eller PTV förresten?
PTV såklart!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Mr Praline skrev:Som sagt så sliter jag snabbt sönder jeans i skrevet, oavsett märke. Därför köper jag hellre 3 par Cheap Monday (som faktiskt är snygga) än ett par för 1200 kr - alla går sönder för snabbt ändå...
Vad är det här; ska vi vara eniga?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Geddan skrev:
Mr Praline skrev:Som sagt så sliter jag snabbt sönder jeans i skrevet, oavsett märke. Därför köper jag hellre 3 par Cheap Monday (som faktiskt är snygga) än ett par för 1200 kr - alla går sönder för snabbt ändå...
Vad är det här; ska vi vara eniga?!
Haha, nån gång måste det ju ske :)
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Senast köpte jag ett par toksnygga Acne som sitter riktigt bra. Mina första råjeans dessutom, så de får inte tvättas på nåt år eller så :-)

Jag fick även reda på då att de erbjuder gratis reparation i den butiken, så nu har jag lämnat in mina gamla Wrangler som har gått sönder i - ja, ni gissade rätt - skrevet. Mycket bra service!
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Skönt att det inte bara är jag som har haft problem med jeans som spricker i skrevet!

Det var dock ett bra tag sedan senast det hände.
Har ett par Energie-Jeans som är hur sköna som helst och som bokstavligt talat håller på att falla isär efter många års trogen tjänst...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Inlägg av alexon »

Levis! Ser ut som jeans ska se ut. Inget fjanteri som de nya dyra eller hippa märkena håller på med. De håller bra och sitter snyggt, vilket få andra gör.

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Wrangler nån modell med bootcut är mina favoriter. Dock har skrevhål infunnit sig... =(
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Henko
Medlem++

Den stora jeanstråden!

Inlägg av Henko »

Indigo skrev: Mina första råjeans dessutom, så de får inte tvättas på nåt år eller så :-)
Jag vet inte jag. Har köpt flera såna där orvättade råa Nudie med förmaningar om att inte tvätta på ett halvår. Men jag tycker ärligt talat att det är lite snuskigt att inte tvätta kläder man bär direkt mot kroppen på så lång tid. Har tvättat dem och de har blivit skitsnyggt slitna och hållbara ändå.
P-basar
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Henko skrev:
Indigo skrev: Mina första råjeans dessutom, så de får inte tvättas på nåt år eller så :-)
Jag vet inte jag. Har köpt flera såna där orvättade råa Nudie med förmaningar om att inte tvätta på ett halvår. Men jag tycker ärligt talat att det är lite snuskigt att inte tvätta kläder man bär direkt mot kroppen på så lång tid. Har tvättat dem och de har blivit skitsnyggt slitna och hållbara ändå.
Snuskigt, det var en av de konstigaste sexuella läggningarna jag hört talas om.
Hur som så vänjer jag mig.
Köpte ett par Nudie ur deras ekologiska serie och använde dem ca 400 dagar innan dom blev utsatta för vatten. funkade hur bra som helst, häng ut dem på vädring en gång i halvåret, grejen var att det började regna när jag hängde ut dem efter 400 dagar så då kunde jag använda dem säkert 100 dagar till innan det blev dags för tvätt.
Nudie har ju också gratis service på sina jeans så jag har haft dom inne hos skräddare tre gånger, dom har fixat alla hål bytt framfickor osv. riktigt bra. Nu börjar dom dock bli ganska färdiga och går söner lite väl mycket men då är jag uppe i säkert 600 dagars användning och det är så sjukt sköna och formade att jag lär gråta när de tar sista sucken.

Jag gillar egentligen inte Nudies modeller något vidare utan är mer fan av bootcut men tyget är fanimej bättre än ett par Edwin redlinebrallor för säkert 2500 spänn.

Wrangler har väl snygga modeller men inget vidare tyg, än sämre tycker jag att Levis håller. Köpte tre par Levis i Ny i juni förra året och har väl egentligen bara använt ett par riktigt frekvent men de börjar ju ge upp efter typ 150 dagar utan tvätt.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inlägg av eeakga »

Har också problemet med att samtliga jeans går sönder i grenen, alla på samma ställe precis bredvid sömmen, och det sker mellan allt från ett par månader till något år. Det är fruktansvärt irriterande att jeans man gillar blir oanvändbara pga det när de är helt felfria i övrigt, och jag fattar fan inte vad det beror på?!

Någon skrev (!) att man fått sådana jeans lagade. Hur då?
Har säkert fem par favvojeans hängande i garderoben som jag inte vill använda pga hål i grenen, men som jag inte förmått mig slänga.
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

eeakga skrev:Har också problemet med att samtliga jeans går sönder i grenen, alla på samma ställe precis bredvid sömmen, och det sker mellan allt från ett par månader till något år. Det är fruktansvärt irriterande att jeans man gillar blir oanvändbara pga det när de är helt felfria i övrigt, och jag fattar fan inte vad det beror på?!

Har säkert fem par favvojeans hängande i garderoben som jag inte vill använda pga hål i grenen, men som jag inte förmått mig slänga.
Det borde väl bara vara att lappa, sätt i en kraftigare nål i maskinen så klarar den jeanstyg om du är lite försiktig. Är du ingen riktig karl med egen symaskin så lämna in dem till skräddare. Det borde ju vara billigare om det bara är grenhål som ska lagas än att köpa nya och är det jeans man gillar är det väl ändå värt en krona.

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Enligt en anställd i en jeansbutik beror det en del på gångstilen man har, hur snabbt grenen slits sönder.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Mr Praline skrev:Enligt en anställd i en jeansbutik beror det en del på gångstilen man har, hur snabbt grenen slits sönder.
Så är man gravt hjulbent slipper man grenhål?
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Alla har olika benstomme, olika höftrörelser etc. Vissa går "bredare" isär med benen och så vidare.
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Mr Praline skrev:Alla har olika benstomme, olika höftrörelser etc. Vissa går "bredare" isär med benen och så vidare.
För mig är det inget större problem men då är jag 196 lång och väger ca 81 Kg så det är inte mycket kött på låren, det där med kraftigt don tror jag inte på som orsak men det är jag å andra sidan inte karln som har någon kunskap om.

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Cuba skrev:
Rix skrev:
Cuba skrev:
Ale skrev: .... får alltid hål vid skrevet av någon jävla anledning.
Du är inte ensam! Och alltid på samma ställe, till höger om grensömmen. Är det jeanskonstruktionen eller min grenanatomi det är fel på?
:vinkar: Samma här. Friktionskoefficienten mellan låren går nog mot oändligheten.

PTH eller PTV förresten?
PTV såklart!
Men vad är ni för dystergökar??!?!?
PRU ska det vara!

Jeans kör jag med nåt Dressman-märke, vad det nu kan vara..?
Sköna, sitter bra, håller länge och kostar inte så farligt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inlägg av eeakga »

Heyman skrev:
eeakga skrev:Har också problemet med att samtliga jeans går sönder i grenen, alla på samma ställe precis bredvid sömmen, och det sker mellan allt från ett par månader till något år. Det är fruktansvärt irriterande att jeans man gillar blir oanvändbara pga det när de är helt felfria i övrigt, och jag fattar fan inte vad det beror på?!

Det borde väl bara vara att lappa, sätt i en kraftigare nål i maskinen så klarar den jeanstyg om du är lite försiktig. Är du ingen riktig karl med egen symaskin så lämna in dem till skräddare. Det borde ju vara billigare om det bara är grenhål som ska lagas än att köpa nya och är det jeans man gillar är det väl ändå värt en krona.

Haha! Nä, tyvärr är jag nog ingen riktigt man då. Har nog inte trakterat en symaskin sedan syslöjden i åttan.
Och dessutom vill man ju ha det gjort snyggt och diskret, så det är nog bäst att överlåta det till ett proffs.
Jag har allt tänkt på att lämna till skräddare, det är det absolut värt för vissa av paren, men den här tråden gjorde mig nyfiken på om det fanns något annat sätt att fixa det som jag inte tänkt på.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Den stora jeanstråden!

Inlägg av Punkster »

Just jeans köper jag gärna second hand. Tradera och Myrorna är bra vattenhål för sånt. Nästan nya Lee och Levi's för några tior som säkert kostat runt tusenlappen nya. Det gör plånboken glad, och jag får känna mig duktig.

Här i stan har vi också Lager157 där man kan hitta schyssta jeans för billig peng. Mina favvojeans är ett par av deras egna märke. Sitter kalas och har inte slitits i skrevet eller nån annan stans (som alla mina andra jeans). Ang. passform så har jag lite olika modeller, allt ifrån riktigt skinny till ganska baggy. Det beror lite på situationen tycker jag. Tajta jeans är snyggt men funkar inte i alla sammanhang.
/Linus
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Heyman skrev:
Mr Praline skrev:Alla har olika benstomme, olika höftrörelser etc. Vissa går "bredare" isär med benen och så vidare.
För mig är det inget större problem men då är jag 196 lång och väger ca 81 Kg så det är inte mycket kött på låren, det där med kraftigt don tror jag inte på som orsak men det är jag å andra sidan inte karln som har någon kunskap om.
Menar mest att stommen är en del av hur benen rör sig. Själv är jag lika lång som du
Men ca 10 kg tyngre. Kragtiga ben och lår, det slits i grenen fort för mig :(
Användarvisningsbild
Ljusspektrum
Medlem

Den stora jeanstråden!

Inlägg av Ljusspektrum »

Själv är jag betydligt kortare. Runt 175 och väger ca 49-55kg, så benen är taniga som satan. Har aldrig haft ett hål i grenen, så det har nog med friktionen mellan låren att göra.

Själv kör jag tiger eller cheap monday beroende på hur tighta jag vill ha dem
Jag gillar blåa basar
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Det finns ju olika typer av innerlårsslitningar om man nu ska snöa in på det :D
Dels finns det ju typen som får två hål pga lårslitning och sen finns det ju hål mitt i grenen. Jag tror att det stretchas ganska hårt tyget där eftersom det ju är där den stora rörelsen sitter om jeansen sitter hyffsat tight.
Enhåls problemet får jag också förr eller senare men knappast som första hål på brallorna. Det är väl helt enkelt vanligt slitage.
När jag var kontorsarbetande och satt vid skrivbord hela dagarna fick jag hål mitt på framsidan av låren eftersom jeansen gneds mot skrivbordet, det är mer störande hål i min mening.

Det är ingen som vågat sig på Wranglers westerncollektion? Jävligt balla Bobby Ewingbrallor. Det krävs lite stake för att palla med att köra den stilen.

Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Mr Praline skrev:Enligt en anställd i en jeansbutik beror det en del på gångstilen man har, hur snabbt grenen slits sönder.
Tack, då vet jag!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iV2ViNJFZC8&feature=fvst[/youtube]
Skriv svar