Baslotteri/Förstärkarlotter

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Baslotteri/Förstärkarlotter

Inlägg av Heyman »

Jag tyckte att Lotterier var en kul grej oavsett om det var tillåtet eller inte. Kan man komma runt det där på något sätt? Enbart medlemmar som varit aktiva i minst ett år får delta? Då skulle det möjligen gå under sluten krets, men vet inte om det räcker.
Jag tycker att det var en smart grej att lyfta det utanför forumet men problemet kvarstår ju.

Personligen skulle jag gärna lotta ut mitt Mesa Strategy 400-steg med Peavey Raxx-preamp för typ 100*100kr alternativt typ 80*100kr utan frakt eftersom det ju inte är den mest lättskickade saken om intresse fanns.
Gillar man lotterier är man med, gillar man det inte så är man inte med men finns det inte något uppslag för att göra det lagligt?

Satt och läste lite på:
http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Fr ... Lotterier/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lotteriinspektionen.se/Docum ... 5088f1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Men det verkar vara ganska hårda regler och det är väl förståerligt varför dessa regler kommit fram. Här på PB handlar det väl egentligen om en annan sak, där totala lottinkomsten är densamma som prisets värde. Det gör väl ändå att PB-lotterier skiljer sig avsevärt mot i princip alla andra lotterier.

Vad säger ni? Lösningar?
Intresse för mitt mesasteg och preamp?
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Re: Baslotteri/Förstärkarlotter

Inlägg av TDHP »

Det pågår just nu ett baslotteri, men det ligger i en sluten grupp på Facebook.
Kräver mao att man har ett konto där.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f= ... 9#p1079689" onclick="window.open(this.href);return false;

En annan variant är ju att sätta upp en egen sida på nätet nånstans och köra det på.
Att länka till den härifrån ser jag inte som nåt problem, men lotterier HÄR på forumet är tills vidare fortfarande inte möjligt tyvärr.

Men blir det nåt så köper jag en lott! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

TDHP skrev:Det pågår just nu ett baslotteri, men det ligger i en sluten grupp på Facebook.
Kräver mao att man har ett konto där.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f= ... 9#p1079689" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo precis jag gick med i gruppen och det är väl dragning snart. Jag har dock bara köpt lotter när det är någon grej som jag är riktigt, riktigt intresserad av.
Förut fanns det ju en lotterigeneral och en prioriteringslista. Det är väl risk att det blir lite High Chaparal om det kommer igång igen på externa platser men det inte styrs upp.

Ja ja, vi får väl se intresset och om vi kan få till det.

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Sen Knedy la av har det varit lite hej o hå, ja...
Jag tror att man bör ha en dragningsansvarig som alla litar på för att sånt här ska funka i längden.
TDHP
Ingemar Sundström
Medlem+

Inlägg av Ingemar Sundström »

Jag tycker för min del att det blir lite dubbelmoral när man inte får ha det på PB men ändå använder forumet för att "köra det" på FB. Inte för att jag har något emot lotterierna, tvärtom men tydligen var det många som skrev här att dom betalat. Dubbelmoral. Antingen eller tycker jag.
Ingemar
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Det handlar inte om moral utan om vad som är tillåtet rent juridiskt.
Semborg har väl egentligen inget emot lotterier men vill inte riskera att åka dit på olaglig verksamhet på forumet.
Att kringgå detta genom att länka till en "lotteriförsäljning" nån annanstans ser iaf inte JAG som nåt problem.

Att skriva något om betalning öht på ett öppet forum kan jag däremot se som onödigt, det kan man väl i så fall skriva i den slutna gruppen.
TDHP
Hellbum
Medlem+

Inlägg av Hellbum »

Jag köper iaf gärna några lotter om det blir av:-)
Senast redigerad av Hellbum den fre 28 sep 2012, 13:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Ja, det där steget skulle man nog vara intresserad av i lottform. Det plus en 400+ = :kär:
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Ser inget problem med att ha det på facebook i slutna grupper, då är det ju i princip som att ha ett "privat" lotteri, och det är väl inte olagligt, eller?

Problemet vore väl isånnafall att man använder PrataBas, som är ett publikt forum, som inbjudningsportal... Att det är där det kan knipa, rent juridiskt. Men jag vet inte
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Inlägg av alexon »

xfredrikx skrev:Ser inget problem med att ha det på facebook i slutna grupper, då är det ju i princip som att ha ett "privat" lotteri, och det är väl inte olagligt, eller?
Jo det är olagligt. Allt spel om pengar är reglerat.

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Vaddå spel?
Alla bidrar med en slant till ett instrument åt en stackare som inte har råd.
Vem det är får man reda på på slutet.
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5396858" onclick="window.open(this.href);return false;
TDHP
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Läste också precis det! Kanske det går att tillämpa på pb med lite god vilja!? :)
Annars fastnade jag för denna formulering:
"de enda som får tillstånd att ordna lotterier - staten och folkrörelserna..."
Jag menar... pratabas är väl att beteckna som en folkrörelse? ;)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

De specificerar ju att det gäller gratislotterier där man inte betalar någon som helst insats.
Tror det är få säljare som gillar den varianten...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Men vem säger att det är för en lott man betalar till vederbörande?!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Men vem säger att det är för en lott man betalar till vederbörande?!
Du menar "100 personer betalade samma summa till mig, och sedan gav jag bort en sak till en av dem, alla uppgifter fanns att läsa på en internetsida, och av en slump var mottagaren av saken samma person som utsågs till vinnare i en dragning som postades på Youtube. Men det var inget lotteri."
:lol: Och sen blir det svart...

Jag TROR inte att lotteriinspektionen är intresserade av den lilla omfattning och typ av lotterier som pågår här då det varken inkräktar på statens/svenska spels monopol eller är centralt vinstdrivande på något sätt.

Men reglerna är snäva för att någon företagsam person SKULLE KUNNA sätta i system att driva lotterierna med en vinst per objekt för att hålla i lotteriet, och då hamnar det på den mörkare sidan om den grådaskiga linjen.

Tror jag då...

För att Semborg inte skall råka i trubbel är det väl bra om ev lotterier anordnas i egen regi istf på forumet, så får "säljaren" ta (den lilla men existerande) risken. Som tidigare diskuterats...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

alexon skrev:
xfredrikx skrev:Ser inget problem med att ha det på facebook i slutna grupper, då är det ju i princip som att ha ett "privat" lotteri, och det är väl inte olagligt, eller?
Jo det är olagligt. Allt spel om pengar är reglerat.
Det är olagligt ja: http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Fr ... -Facebook/
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

MEN man får ha lotterier i slutet sällskap när man känner de inblandade.

Skriv svar