Sänka hals på Warwick!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Johanneslund
Medlem

Sänka hals på Warwick!

Inlägg av Johanneslund »

Hejsan! Jag har en Warwick Corvette STD som jag haft nu i ett och ett halv år. Men nu på senaste tiden har jag börjat känna att när jag spelar slap så kommer "pop-fingret" så långt ner. Så när jag vilar pekfingret på kroppen når den inte till strängen! Någon som kan hjälpa mig? Jag har haft idéer om att bygga ett eget plektrumskydd, men vet inte om det funkar!
Frudua GFJ-5
Aria Pro II RSB 900
Furch 61 CM Acoustic Bass
TC Electronics BG500
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Re: Sänka hals på Warwick!

Inlägg av Phear »

Har du tänkt på om halsen är mycket böjd. I så fall kan det räcka med dragstångsjustering. Har du provat att sänka stallet? Warwick har en skitbra justeringsvideo på youtube. Kan vara lite svår att hitta bara...
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Är det inte en sån däringa "ramp" du behöver? Många såna där duktiga funkiga basister verkar gilla det, eller så är de bara gearsluts... :hmm:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Rampen sitter oftast mellan pickuperna om basen är av jazzbasmodell. Poppingen görs alldeles intill halsfästet, där greppbrädan börjar.

Personligen har jag alltid tyckt att Warwick Thumb är helt omöjlig att slappa på då strängarna hamnar för högt i förhållande till kroppen. Jag vill att pekfingret (eller långfingret) ska kilas fast mellan kroppen och strängen. Märkligt på en basmodell som kallas Thumb...

Å andra sidan slappar jag aldrig längre...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

funkys**t skrev:Rampen sitter oftast mellan pickuperna om basen är av jazzbasmodell. Poppingen görs alldeles intill halsfästet, där greppbrädan börjar.

Personligen har jag alltid tyckt att Warwick Thumb är helt omöjlig att slappa på då strängarna hamnar för högt i förhållande till kroppen. Jag vill att pekfingret (eller långfingret) ska kilas fast mellan kroppen och strängen. Märkligt på en basmodell som kallas Thumb...

Å andra sidan slappar jag aldrig längre...
Ja, modellen skapas på 80-talet som en "slapmaskin".

Till trådskaparen rekommenderar jag att skaffa en bit (genomskinlig) akrylplast som du fäster med dubbelhäftande tejp, så slipper du göra något permanent för att få till känslan du vill ha.
Skriv svar