Tech 21 Character - förutom VT Bass?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
BaktaktsBilly
Medlem

Tech 21 Character - förutom VT Bass?

Inlägg av BaktaktsBilly »

Jag hittade en rätt billig Blonde v1, slog till och tänkte ha den som backup/repstärk till både bas och obas. Bara testat hemma genom en liten övningskombo som inte kan beskrivas som annat än en styggelse.

VT Bass känns bekräftat användbar. Vad sägs om nån av de andra (Leeds/Blonde/Orange/Liverpool osv) till bas?
Alexander
Medlem+

Re: Tech 21 Character - förutom VT Bass?

Inlägg av Alexander »

Menar du "en styggelse" som positivt eller negativt? :?:
Användarvisningsbild
BaktaktsBilly
Medlem

Haha!
Nä, jag tror att jag inte hört ordet "styggelse" användas med en positiv klang. Det är ju ett inte alltför vanligt förekommande ord i modern svenska dock. Jag tror att om ordet skulle kommit upp i högskoleprovet så skulle jag nog ha tagit nåt av de här om de fanns med som alternativ: http://www.synonymer.se/?query=styggelse" onclick="window.open(this.href);return false;

Nå. Tack för bumpen. :)
Tillbaka till ämnet?
Användarvisningsbild
Pebbe
VIP medlem

Inlägg av Pebbe »

Jag tror att de övriga pedalerna du nämner (Leeds/Blonde/Orange/Liverpool)
är främst tänkt för obas (gitarr) och därför passar sämre till bas.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Jag har inte testat någondera av Characterpedalerna, vare sig med gitarr eller bas, men jag kan misstänka att eq:n (och kanske inte heller högtalarsimuleringen) på gitarrpedalerna inte är optimerad för bas. Fast det kan ju för all del låta bra ändå.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
BaktaktsBilly
Medlem

Enligt manualen ska "bas" vara centrerad runt 125 Hz och "diskant" runt 3,2 kHz. Mellanregister stod det inget om förutom "olika för de olika varianterna av character-pedal". Typ. Bas och diskant jobbar rätt brett verkar det som ändå.

Den där baskombon (som just nu står i mindre delar) kan jag dock inte lita på att den återger nånting riktigt som den ska, oavsett volym. Imorgon är det rep så då det blir det test genom nånting vettigt.
Användarvisningsbild
BaktaktsBilly
Medlem

Snabbt testad i repan (utan band) genom GK MB200 och TKS 112+s115. GK:n har ingen effektloop eller Power Amp In så den fick gå rätt in i toppens vanliga ingång.
Jag upplevde inte att det klipptes nån bas, snarare att lite diskant klipptes. Jag köpte den lite för att kunna mjuka upp/värma upp GK:n när det behövs. Funkar bra att använda för att göra ljudet lite mer old school. Interaktiviteten mellan Character, Drive och eq:n tar nog ett tag att helt få kläm på. Lätt att skruva bort sig men det finns många användbara ljud där. Reagerar rätt bra på dynamik men det var lättare att få lagom mycket överstyrning på BDDI:n jag hade. Tyvärr blev man ju av med lite för mycket mid samtidigt.

Det där att använda Blend-ratten på BDDI:n för att få tillbaka mid kom jag aldrig överens med. Lät oftast som två helt olika ljud i mina öron, lite smygmorrande bas och diskant och ett rent mellanregister.
Mellanregistret har man rätt bra kontroll över med Blonde då Character-ratten också verkar jobba i mellanregistret (på nåt slags parametrisk sätt?).

TKS-lådorna återger verkligen det man skickar till dom. Grymt.
Skriv svar