Om man nu kan påvisa att Schenker orsakat skadan blir väl ersättningens storlek nästa tvistefråga: om de väljer att ersätta skadan med ett belopp i relation till instrumentets värde/nypris lär pengarna inte räcka till en reparation...
Hagström skrev:Det där har jag funderat på.. hur bevisar man att skadan inte fanns där före transport?
Är det synbara skador på paketeringen så är det inga problem om man påpekar det direkt när man hämtar ut den. Eller tar en bild direkt. Sen att få rätt mot fraktfirman kan vara knepigare. Men går det inte att laga själv då? Är det en spricka eller sitter hornet löst?
Är nog som nån sa att värdet är för lågt för att få ut om ett proffs lagar. Och det lär knappast höja värdet för då skulle många bli "lagade".
Ingemar
Det är ju lite lurigt sånt här.
Har börjat fundera på om det skulle vara bra med en tråd om hur man skickar varor på bästa sätt, och vad man gör för att undvika problem, och hur man bör göra när det blivit strul....
I mitt fall är det inget hål i själva kartongen. Så vi får väl se vad schenker säger... Jag kan nog laga skadan hyffsat men det blir ju inte som basen var innan.