Undrar om den kopplingen kan ge bättre resultat än den traditionella tonkontrollen.
Vad tror ni?

http://www.talkbass.com/forum/f38/simpl ... ss-596256/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det där är, om jag förstått rätt, en lite enklare variant av Tonestyler, men lite billigare delar och färre valmöjligheter. Det är alltså en sorts kondingväljare. Den kan, i vissa lägen beroende på vald kondings värde, ge illusionen av en boost på grund av att det inte är olika delar av midfrekvenserna som skärs ut (som med en variton med induktor) utan istället peaken som flyttas till de lägre frekvenserna utan att botten påverkas. Med en vanlig tonkontroll reglerar man hur mycket signal som ska gå via en konding med ett ganska högt värde (=en konding som skär bort mycket topp). Här väljer man istället hur mycket full signal som ska gå via kondingar med olika värden. Kondingarna skär bort på olika ställen (påverkar frekvenskurvan på olika sätt) beroende på deras värden.Musikanten skrev:Jag hittade denna beskrivning på ett ställe.
Undrar om den kopplingen kan ge bättre resultat än den traditionella tonkontrollen.
Vad tror ni?![]()
http://www.talkbass.com/forum/f38/simpl ... ss-596256/" onclick="window.open(this.href);return false;
Om mickarna har vanlig hög impendans borde det funka alldeles utmärkt vad jag kan förstå. För lågimpendansmickar fungerar det inte.Liten skrev:Vet inte.. Sitter orginal passiv tonkontroll. Som sagt, ingen färgning alls, bara volymboost.Mungi skrev:På dina basar skulle effekten alltid bli "liten", det säger sig självt.Liten skrev:Skulle ni säga att det skulle göra mycket på en "nästan" passiv bandlös jazzbas? (Preampen boostar bara volym, fungerar bra med [topic] enligt bestbassgear.com)![]()
Allvarligt talat, vet inte hur/om den funkar i en aktiv krets. Den funkar inte med lo-z mickar. Vad är det för värde på tonpotten i basen?
Äsch, sätt en i -78:an. Du behåller ju såklart originalpoten och löder tillbaka den vid eventuell försäljning. Jag tror inte att ursprungslödningar på en -78:a gör någon mätbar skillnad för priset.Bass Mayhem skrev:Jag hade en Tonestyler på min förra P-bas. Det var ett LYFT. Med kontrollen vidöppen fick basen en sån briljans som jag inte trodde var möjlig med en P-bas. Med kontrollen i det andra ytterläget fick man en mullig och fyllig dub-bas. Sen fanns alla lägen däremellan.
Fördelen är att man slipper den våta filten över tonen, den skär diskanten utan att påverka mellanregistret nämvärt, annat än en liten boost vid skärningspunkten. Den plockar fram karaktären i instrumentet. Det är mycket praktiskt med den stegade kontrollen; du hittar alltid samma läge. Det är en moddning man aldrig tar bort när den väl sitter där. Den passiva tonkontrollen är inte heller något som kommer att saknas.
Nu har jag en P-bas från 1978, men den tänker jag hålla i sitt ursprungsskick. Om jag däremot skaffar en till så får den definitivt en Tonestyler. Absolut!
Jag börjar nog luta åt det beträffande min fullerton också, den är ändå inte mint precis. Skulle bara vara synd att löda och härja bara för att sedan inte gilla förändringen och få återställa. Man kan inte heller riktigt testa den utanför basen eftersom den här omtalade briljansen bara kan uppenbara sig om man kopplar loss signalen från den gamla tonpotten (också en sak att tänka på om man överväger stellartone i pedalform).bootsy skrev:Äsch, sätt en i -78:an. Du behåller ju såklart originalpoten och löder tillbaka den vid eventuell försäljning. Jag tror inte att ursprungslödningar på en -78:a gör någon mätbar skillnad för priset.
Du kommer köpa.... så blir det... och du kommer inte ångra dig...Liten skrev:Hmmm
Flera ställen säljer. Mala säljer i Sverige. Googla!funkys**t skrev:Var får man tag på en? Är det bara ebay eller...?
Det är ju max fem minuters lödning det handlar om, ingenting att yvas över.Fredde79 skrev:Jag börjar nog luta åt det beträffande min fullerton också, den är ändå inte mint precis. Skulle bara vara synd att löda och härja bara för att sedan inte gilla förändringen och få återställa. Man kan inte heller riktigt testa den utanför basen eftersom den här omtalade briljansen bara kan uppenbara sig om man kopplar loss signalen från den gamla tonpotten (också en sak att tänka på om man överväger stellartone i pedalform).bootsy skrev:Äsch, sätt en i -78:an. Du behåller ju såklart originalpoten och löder tillbaka den vid eventuell försäljning. Jag tror inte att ursprungslödningar på en -78:a gör någon mätbar skillnad för priset.
Tonestylern kan nog lödas till telejacket så den fungerar som masterkontroll till båda mickarna.Henko skrev:Den verkar ju grym! Definitivt sugen på att testa en i min JV-precision. Problemet är att jag har en jazzmick i den som kopplas i och ur med push/pull-funktion i tonpoten.
Nån som vet om det går att kombinera på nåt sätt?
Låt volympoten vara push-pull istället.Henko skrev:Den verkar ju grym! Definitivt sugen på att testa en i min JV-precision. Problemet är att jag har en jazzmick i den som kopplas i och ur med push/pull-funktion i tonpoten.
Ah, bra tänkt!BBQV skrev:Låt volympoten vara push-pull istället.Henko skrev:Den verkar ju grym! Definitivt sugen på att testa en i min JV-precision. Problemet är att jag har en jazzmick i den som kopplas i och ur med push/pull-funktion i tonpoten.
Ibland får man till det!Henko skrev:Ah, bra tänkt!BBQV skrev:Låt volympoten vara push-pull istället.Henko skrev:Den verkar ju grym! Definitivt sugen på att testa en i min JV-precision. Problemet är att jag har en jazzmick i den som kopplas i och ur med push/pull-funktion i tonpoten.
Nej lödningen är ju en smal sak, är bara på något (kanske irrationellt) sätt tveksam till att våldföra mig på min bas. (Skulle det ha varit min gamla Highway P skulle jag inte ha tvekat en sekund.) Men jag lade mitt namn på väntelistan på stellartones webbsida i alla fall, så om jag bara har pengar när 2013:s modell kommer ut så...bootsy skrev:Det är ju max fem minuters lödning det handlar om, ingenting att yvas över.Fredde79 skrev:Jag börjar nog luta åt det beträffande min fullerton också, den är ändå inte mint precis. Skulle bara vara synd att löda och härja bara för att sedan inte gilla förändringen och få återställa. Man kan inte heller riktigt testa den utanför basen eftersom den här omtalade briljansen bara kan uppenbara sig om man kopplar loss signalen från den gamla tonpotten (också en sak att tänka på om man överväger stellartone i pedalform).bootsy skrev:Äsch, sätt en i -78:an. Du behåller ju såklart originalpoten och löder tillbaka den vid eventuell försäljning. Jag tror inte att ursprungslödningar på en -78:a gör någon mätbar skillnad för priset.
Det är därför alla mina vintagebasar är mer eller mindre våldförda på redan, så jag kan göra sådana här moddar på dem utan att ha ångest. Jag skulle aldrig palla att behöva fundera på originallödningar, det kan folk som inte gillar att spela på sina basar göra, IMO.Fredde79 skrev:Nej lödningen är ju en smal sak, är bara på något (kanske irrationellt) sätt tveksam till att våldföra mig på min bas. (Skulle det ha varit min gamla Highway P skulle jag inte ha tvekat en sekund.) Men jag lade mitt namn på väntelistan på stellartones webbsida i alla fall, så om jag bara har pengar när 2013:s modell kommer ut så...bootsy skrev:Det är ju max fem minuters lödning det handlar om, ingenting att yvas över.Fredde79 skrev:Jag börjar nog luta åt det beträffande min fullerton också, den är ändå inte mint precis. Skulle bara vara synd att löda och härja bara för att sedan inte gilla förändringen och få återställa. Man kan inte heller riktigt testa den utanför basen eftersom den här omtalade briljansen bara kan uppenbara sig om man kopplar loss signalen från den gamla tonpotten (också en sak att tänka på om man överväger stellartone i pedalform).bootsy skrev:Äsch, sätt en i -78:an. Du behåller ju såklart originalpoten och löder tillbaka den vid eventuell försäljning. Jag tror inte att ursprungslödningar på en -78:a gör någon mätbar skillnad för priset.
Läs den långa texten till youtube-klippet. Där besvaras många frågor. Riktigt intressant.Mungi skrev:Kolla, kolla!
DIY tonestyler: http://www.talkbass.com/forum/f38/diy-s ... ys-573714/
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3I62Xfhts9k[/youtube]
BBQV skrev:Prexis. 16 olika lägen som skär diskant olika mycket och vid olika brytfrekvenser.
Fler än någon någonsin behöver t.o.m.bootsy skrev:Extremt många variationsmöjligheter för ljudet.