GurraG skrev:Jag tror att jag blir tvungen att nominera Stu-klipp nummer två här ovanför till klassen "Minst musikaliskt givande basspel någonsin". Och det ligger bra till för att vinna.
Det första klippet tycker jag nog hade sina poänger, men det kändes inte spontant för fem öre.
Det var det inte heller.. han spelar nästan samma sak i klippet från 88 på sin kubicki eller vad dom nu hette..
Många som lever på att spela samma saker som dom tidigare gjort .. inget fel med det.. inte heller fel att spela det med samma artikulering etc.... trist bara när folk buar åt en..
Nej, jag ser heller inget fel med att spela samma saker vid flera tillfällen. Det var bara det att det på nåt vis märktes väldigt tydligt här. Spelar man ett solo så tycker iallafall jag att det inte ska låta som att man spelar upp veckans spelläxa. Sen tyckte jag att han spelade publikfriande grejer på ett sett som inte riktigt kändes värdigt, typ "nu kör jag den tokiga country-tvåtaktstappingen, den får alltid folk på gott humör".
GurraG skrev:Nej, jag ser heller inget fel med att spela samma saker vid flera tillfällen. Det var bara det att det på nåt vis märktes väldigt tydligt här. Spelar man ett solo så tycker iallafall jag att det inte ska låta som att man spelar upp veckans spelläxa. Sen tyckte jag att han spelade publikfriande grejer på ett sett som inte riktigt kändes värdigt, typ "nu kör jag den tokiga country-tvåtaktstappingen, den får alltid folk på gott humör".
Ja hela han känns ju som ett partytrick..
Personangrepp på självaste Stu.. whats this friday comin to..
Suck... Detta är mitt sista inlägg i den här tråden.
Mannen (hamm) gör clinics för div tillverkare i musikbranchen. Han förväntas spela alla gamla prylar, precis som ACDC förväntas spela Thunderstruck. Det kan han inte komma ifrån.
Ta och lyssna på samme herre tilsammans med Frank Gambale och Steve Smith, så kan vi snacka sen.
Jag ska ta och göra det..
Jag har insett att jag säkerligen har missat vad som är stort med Hamm.
Men eftersom han spelat med Gambale här så måste det ju va något jag missat.. har verkligen gillat det han tillförde när han spelade med Chick..
Uhm, ska man tro på er förklaring på virtuos, så Joey Dimaio
Usch... Det där kändes... Jag vet, han sugen gammal överbliven gurka som är väldigt konserverad i en dålig burk, men han spelar väl tamefasen lagom snabbt eller? Han verkar ju iallafall ha teknik, bara att han använder den till onda syften. Och iallafall, så verkar väl han använda typ EB-basar och rickenbackers eller?
Varsågod o lira "only so much oil", "what is hip" eller nån annan fyraminuters sextondelsetyd utan att en enda gång vara ur time/groove - och säg sen att det inte krävs att man är en "riktigt teknisk basist" för att fixa det!
Blir så trött på att folk (och basister) bara räknar show-off-solospel som svårt - eller virtuost!
Amen to that! Han spelar fantastiskt. Och fort. Och svängigt.
Marcus Miller med sin Jazz Bass, som OP nämnde, är väl de närmsta man kan komma. Visserligen modifierad, men ändå med 20 band och gamla klumpiga kropp- och halsformen. Hans instrumentval betraktas visst som rätt excentriskt av de flesta i basvärlden. Någon som vet om han någonsin "motiverat" sitt val av bas i någon intervju eller dylikt?
Kom att tänka på Larry Graham annars, men det verkar som han mest kör någon custom-tingest som bara påminner om en Jazz Bass i formen. Det är faktiskt verkligen ont om riktigt tekniskt drivna basister som kör på "old school"-modeller, särskilt om man jämför med gitarrvärlden....
Geddy_Lee skrev:Nu var det inte riktigt det tråden handlade om iofs,
utan mer basister som lite otippat använder vintageinstrument, om jag fattat saken rätt?!
Jag skulle vilja höra fånen Patitucci lira som Prestia förresten. Han skulle tveklöst kunna spela samma sak, men det hade inte låtit likadant. Med största sannolikhet sämre, med tanke på hur allt han lirar låter.
GurraG skrev:Colin Hodgkinson spelar på samma P-bas som han alltid har gjort, från tidigt 60-tal. http://youtube.com/watch?v=mavu1RvKJAM" onclick="window.open(this.href);return false;
Haha, jag såg honom göra det där partytricket med Whitesnake 1984, vad impad man blev.
För övrigt ett band som lät pruttburk med tanke på vilka som lirade i den gruppen: Jon Lord, Ian Paice, Colin Hodgkinson, (Cozy Powell när jag såg dem)... David Coverdale kan om han vill. Neil Murray var inte så oäven han heller.
Hårdrockens Creedence Clearwater Revival.
Vet inte om han varit uppe i denna tråden men McCartney spelar ju fortfarande på sin gamla Höfner från 1963.
Ingen teknik-virtous kanske men vissa av de basgångar han gjorde på 60-talet finns det i mina öron ingen som nått upp till efter det (det var iofs mestadels med hans Rickenbacker).