Betsa en franskpolerad kropp

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Betsa en franskpolerad kropp

Inlägg av Grafen »

Går det överhuvudtaget, eller går oljan så djupt ner i porerna (wengetopp) att det är meningslöst att försöka sandpappra?
Stallet är hendekagonalt.
christian veltman
Medlem+

Re: Betsa en franskpolerad kropp

Inlägg av christian veltman »

Använder du spritbets kommer den sannolikt att lösa upp Shellacen till en kladdig soppa.
Vore det inte lämpligare att använda en tonad shellac eller vad vill du uppnå?
trikloretylen
Medlem+

Inlägg av trikloretylen »

Testa zarbets är en oljebaserad bets !
Har inte testat själv men den skulle kunna fastna på Schellack !
Annars finns det en färgad lack från liberon som borde funka men man får vara duktig på att pensla !
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Jag uttryckte mig luddigt ser jag nu, vad jag undrade var om det ens var lönt att sandpappra ner polishen eller om "kladdet" går för djupt ner i porerna att ny bets eller annan lack inte kommer att fästa. Men nu fick jag ju finfina tips ändå, tackar!
trikloretylen
Medlem+

Jag ska kolla med min chef imorgon om han har någon bättre ide!?
Fårfiol -98.
MagnusP
Medlem

Inlägg av MagnusP »

Eftersom shellack inte härdar, utan torkar, så kan du få bort den med sprit och tålamod.
MagnusP
Medlem

Inlägg av MagnusP »

Grafen skrev:Jag uttryckte mig luddigt ser jag nu, vad jag undrade var om det ens var lönt att sandpappra ner polishen eller om "kladdet" går för djupt ner i porerna att ny bets eller annan lack inte kommer att fästa. Men nu fick jag ju finfina tips ändå, tackar!
Shellack används som porfyllning under andra lacktyper, så det kan ju nästan vara en fördel om det är kvar nere i porerna.
Såg nåt gitarrbygge på nätet där nån porfyllt med shellack och sedan lagt klar nitro över.
Men, man får nog ha en ängels tålamod, mååååånga lager shellack går det åt innan porerna är fyllda...

Ah, här:
http://www.fagerlund.biz/forum2/index.php?page=10" onclick="window.open(this.href);return false;

Shellack kan du hitta på ByggMax, K-Rauta m.m; kolla efter vanlig kvistlack!
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Många bra tips, tackar tackar!
christian veltman
Medlem+

Tunnare lackskikt än just Franskpolering finns nog inte därför används denna metod även som utskikt på finare
stråkinstrument vid normalt underhåll/översyn.
Jag nämner detta för att det är ganska lätt att slipa ned lacken. Porfyllning kan göras med bara shellac men beroende på
träslag så används aven pimpsten för porfyllning. Den lilla mängd olja som används vid poleringen finns sannolikt inte alls kvar.

Wenge är mycket mörkt. Vad vill du uppnå med betsen?

Vill någon veta mer om just Franskpolering så läs denna utmärkta sida:

http://milburnguitars.com/fpbannerframes.html

Letade själv länge och väl om information. De som sysslade med stråkinstrument ville inte berätta
om denna "hemliga" metod. Lycka till!
MagnusP
Medlem

Inlägg av MagnusP »

Nja, det var inte ovanligt på bättre möbler under 1800-talet med franskpolering. Men det är ett hantverk!
Under 1920-talet kom nitrocellulosalackerna och då försvann väl kunskapen att franskpolera till stor del. Cellulosapolering är enklare och inte alls lika omtåligt. Satt just och funderade på om lyxigare groggbord franskpolerades för 120 år sedan...

Alla de här poleringsmetoderna bygger på att man har lacker som torkar, men inte härdar. Skillnaden på en torkande lack är att den löses upp igen av sitt eget lösningsmedel (sprit resp. aceton+xylén i exemplen ovan), medan en härdande lack/olja genomgår något slags kemisk förändring som gör att den inte löses upp. Vattenburen akryl är ett bra exempel, den löses inte upp av vatten sedan den härdat. En del oljor härdar också - kokt linolja beter sig så.

Torkande lacker kan man polera genom att "dra ihop dem", alltså polera upp dem med utspätt lösningsmedel.

Härdande lacker får man nog putsa upp med allt finare slipdukar och -pastor, alltså en slags milt avverkande bearbetning. Det blir blankt det också, men det är en annan princip. Sambon fixade ett par 60-talsfåtöljer med akryllacker, hon fick det spegelblankt och tunt, men det var väldigt mycket putsande mellan lagren.
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem

Inlägg av Rut66 »

MagnusP skrev:
Tyvärr får man ingen shellack-lösning om man köper "kvistlack" nuförtiden. Det är tydligen någon tossig regel om att man inte får sälja spritlösningar till privatpersoner längre, (EU??).
Shellack-FLINGOR går däremot utmärkt att köpa. Dessa röres ner i lämplig koncentration (pröva dig fram!) i vanlig T-Röd.
Köp en tom plåtburk med lock till, sedan är du hemma.

(Jag ägnade avsevärd tid för ett par somrar sedan för att hitta "äkta vara" innan jag fick reda på att den inte säljs längre.)
Sandberg Ida Nielsen 5-Str, Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, "Bojsänket" (Svinbra HPD-jazz), Yamaha BB2000, Yamaha JB500R, Epiphone Zenith, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, TKS1126 x2, Ibanez Promethean
trikloretylen
Medlem+

Jo det finns färdig schellack att köpa !
Liberon har det! sen är skillnade mellan kvistlack och schellack för franskpolering .
Kvistlack är inte lika filtrerad så den har mer föroreningar i sig!
Anledningen till att det är svårt att hitta schellack/ kvistlack är att schellack är svindyrt!
Även flingorna har blivit dyra. Kina har lärt sig att ta betalt.
Eu har inte förbjudit någon att sälja spritbaserade färger/lacker!
Isf begår jag lagbrott daglien. (jobbar i färgaffär) !
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem

Inlägg av Rut66 »

http://www.claessons.com/produkter_info.asp?nid=580485

110 spänn för 0,2 kg shellackflingar är ju inte så farligt. Räcker länge!
Angående EU-förbud för försäljning av färdig shellack-lösning var det vad som sades till mig i färgaffären.
De stora tillverkarna av färg, (läs Nordsjö, Alcro m. fl.), har slutat med "äkta" shellacklösning och säljer någon annan sörja under benämningen kvistlack som inte funkar till vad namnet syftar på, dvs kvistarna blöder igenom.
På K-rauta och ByggMax lär man inte finna "the real thing" iaf.
Sandberg Ida Nielsen 5-Str, Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, "Bojsänket" (Svinbra HPD-jazz), Yamaha BB2000, Yamaha JB500R, Epiphone Zenith, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, TKS1126 x2, Ibanez Promethean
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Ursäkta en novis, men vad är "franskpolering" egentligen?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

TDHP skrev:Ursäkta en novis, men vad är "franskpolering" egentligen?
Google is my friend - could be yours too!

http://home.swipnet.se/hallgrenguitars/polering.htm
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:
TDHP skrev:Ursäkta en novis, men vad är "franskpolering" egentligen?
Google is my friend - could be yours too!

http://home.swipnet.se/hallgrenguitars/polering.htm
PrataBas är roligare! ;)

Edit: Tackar!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
trikloretylen
Medlem+

Rut66 skrev:http://www.claessons.com/produkter_info.asp?nid=580485

Angående EU-förbud för försäljning av färdig shellack-lösning var det vad som sades till mig i färgaffären.
De stora tillverkarna av färg, (läs Nordsjö, Alcro m. fl.), har slutat med "äkta" shellacklösning och säljer någon annan sörja under benämningen kvistlack som inte funkar till vad namnet syftar på, dvs kvistarna blöder igenom.
färgfabrikanterna har visserligen slutat göra färg med lösningsmedel! Men det är av miljöskäl inte förbud!
Jobbar med alcro färg och deras kvistlack är vattenburen!
Men jag tar in riktig lösningsmedelsbaserad från en annan grossist!

Franskpolering innebär att man tar en bit stålull och dränker den i t-sprit och polerar med cirkulära rörelser för att få en jämn och blank yta! Man får absolut inte stanna upp medans man polerar. Man ska " halka av ytan" när man slutar!
Kan erkänna att det är skitsvårt att få det bra . Har provat.

Edit !!
såg att dereborn redan svarat på franskpoleringen!
Fårfiol -98.
MagnusP
Medlem

Inlägg av MagnusP »

Rut66 skrev:
MagnusP skrev:
Tyvärr får man ingen shellack-lösning om man köper "kvistlack" nuförtiden. Det är tydligen någon tossig regel om att man inte får sälja spritlösningar till privatpersoner längre, (EU??).
Shellack-FLINGOR går däremot utmärkt att köpa. Dessa röres ner i lämplig koncentration (pröva dig fram!) i vanlig T-Röd.
Köp en tom plåtburk med lock till, sedan är du hemma.

(Jag ägnade avsevärd tid för ett par somrar sedan för att hitta "äkta vara" innan jag fick reda på att den inte säljs längre.)
Fan också, jävla EU-tokerier!! Bra att du påpekade det. Är det nån idiot som supit till på polityr och Schweppes?? :x

Kulturhantverkarna har shellackflingor, tror man ska filtrera lösningen genom ett kaffefilter några gånger för att få bort fasta partiklar.

Sen litar jag inte riktigt på dagens färghandlare, de har snackat skit många gånger. Sambon håller på med möbelrestaureringar, hon säger samma sak.

"Nitrocellulosa är förbjudet". Nä, det är det INTE, det går att köpa på Ernst P (möbelrenoveringsmaterial), Slöjddetaljer i Skövde (pyssel), Kreatima på Sveavägen...
"Polyesterfärger är förbjudna". Är de inte alls, fråga närmaste plastbåtsbyggare. Yttersta skiktet på en plastbåt är s.k. gelcoat, alltså pigmenterad polyester. Samma junk som ersatte nitron och akrylen på Fender sådär 1966.
"Lösningsmedelsbaserade alkydlacker är förbjudna". Nä, inte det heller. Färgnasaren vill bara sälja sin vattenbaserade akryllack.

Shellack har jag inte frågat efter, men jag såg att Kulturhantverkarna hade det, förmodligen avsett för renovering av gamla franskpolerade groggbord, där farfars suparbroder spillt ut punsch och konjak... :?

Akryl förresten, det är nog inte så dumt att ha på instrument. Är det bra akrylfärg med mycket pigment, så går den att lägga väldigt tunt. Har funderat på att göra ett försök med ett gitarrbygge, nåt riktigt extremt mönster, med högpigmenterad hobbylack (tänk Gunze, Vallejo, Tamiyya) och klar akryl över. Eftersom den härdar, inte torkar, är den förmodligen rätt jobbig att få spegelblank, man kan inte "dra ihop den" på det sättet man kan med torkande lacker som shellack eller nitro. Det lär ju bli dyrt också, hobbyfärger ligger väl på 800-1500 kr/litern.

Edit: Brasklapp - man ska nog inte blanda olika färgtyper, de kan reagera med varandra och bli en enda geggig röra.
Visserligen lade Fender klar nitrocellulosalack ovanpå DuPonts Lucite-lacker som är akryl (alla metallic 60-talare), men
jag skulle inte våga.
MagnusP
Medlem

Inlägg av MagnusP »

trikloretylen skrev:

färgfabrikanterna har visserligen slutat göra färg med lösningsmedel! Men det är av miljöskäl inte förbud!

Franskpolering innebär att man tar en bit stålull och dränker den i t-sprit och polerar med cirkulära rörelser för att få en jämn och blank yta! Man får absolut inte stanna upp medans man polerar. Man ska " halka av ytan" när man slutar!

Edit !!
Fårull (ylletrasa) i en linnetrasa, påstår sambon. Man får inte stanna upp ens en tiondels sekund för då gör man ett fult smältmärke i shellacken. Samma princip med cellulosapolering, men den är mycket mer förlåtande.
trikloretylen
Medlem+

Ähum...
dra inte alla färgnasare över samma kam är du snäll! :-)
Jag säljer det folk vill ha! kan fixa det mesta.
tex polerlack men bara i 5 liters burkar osv
Schellack osv osv . Nästan allt går att få tag på det enda jag inte kan få tag på är mönja !
Fårfiol -98.
MagnusP
Medlem

Inlägg av MagnusP »

Nej, det är klart, kallar man sig "trikloretylen" och säljer färg så finns det visst hopp :D

Har du alkydoljebaserad snickerilack? Typ gammal hederlig Servalac? Då blir min sambo överlycklig, speciellt om du har udda nyanser.
christian veltman
Medlem+

trikloretylen skrev:

Edit !!
Klart att det blir galet med ståull indränkt i sprit!
Läs länken till Millburn Guitars så blir det enklare.

Har själv polerat en hel del basar med lyckat resultat.
Shellac hittade jag färdigblandad på ABC Färgekonomi i Stockholm likväl
pimpstenspulvret. En liter kostar ca 250kr. Det räcker till kanske 10 gitarer...
Efter en del experimenterande ansåg jag mandelolja bäst.
Det handlar om att hitta balansen mellan några droppar shellac i sudden en droppe olja på sudden.
Vid de första poleringarna även doppa sudden försiktigt i pimpstenspulvret (porfyllning).
Roligt, tidskrävande men kul.

Att sedan få en hel kontrabas snygg är mer knepigt. Det handlar då inte bara om själva poleringen
utan grunden. Dvs hur tona det "nakna" virket. Betydligt klurigare än att polera en nylongitarr.
Men det är en annan historia.

Lycka till!
trikloretylen
Medlem+

MagnusP skrev:Nej, det är klart, kallar man sig "trikloretylen" och säljer färg så finns det visst hopp :D

Har du alkydoljebaserad snickerilack? Typ gammal hederlig Servalac? Då blir min sambo överlycklig, speciellt om du har udda nyanser.
Gammal färg luktar gott :-)
Vad är hon ute efter har ett litet gömme lager !
Har för mig att det är blank !? jag har 1-3 burkar kvar som är brytbara bas b kan alltså göra mellan starka kulörer ! Men om hon inte är så noga med exakt kulör kan jag troligen ordna ljusa halvblanka men måste kolla att dom inte är torra först!
Fårfiol -98.
MagnusP
Medlem

Inlägg av MagnusP »

Litet off-topic...
Akryl på Stratocaster, resultat:
http://www.tdpri.com/forum/finely-finis ... uitar.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sådär ja...on-topic: tillbaka till shellack.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Grafen skrev:Går det överhuvudtaget, eller går oljan så djupt ner i porerna (wengetopp) att det är meningslöst att försöka sandpappra?
Det går lika bra som att betspolera en fransman
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Skriv svar