B-Å Åhs skrev:Impad ! Hur mycket tid har du egentligen ?
All tid i världen. Jag är ju sjukpensionär....
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Jo, jag funderar faktiskt på det. Där är ett par saker jag skulle göra annorlunda med det beryktade facit i den veritabla handen, som man säger.
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Jo, jag funderar faktiskt på det. Där är ett par saker jag skulle göra annorlunda med det beryktade facit i den veritabla handen, som man säger.
Heja!
På vilket sätt "ombyggd" hals, var den barytolängd från början eller kortad/förlängd? Är nog en grym affärsidé med just Bass VI, det är ett sällsynt instrument och att kunna bygga en "fattiglapps"-version* borde ge gott gensvar!
*Nästan oavsett pris, jmf med många av de som finns där ute....
Heja!
På vilket sätt "ombyggd" hals, var den barytolängd från början eller kortad/förlängd? Är nog en grym affärsidé med just Bass VI, det är ett sällsynt instrument och att kunna bygga en "fattiglapps"-version* borde ge gott gensvar!
Halsen är från början en vanlig fyrsträngad 30" bashals. Ombyggnaden består i att plugga de fyra stämskruvshålen och borra sex nya. Baryton är 27-28", och ett annat instrument. Stäms oftast B-b.
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Heja!
Halsen är från början en vanlig fyrsträngad 30" bashals. Ombyggnaden består i att plugga de fyra stämskruvshålen och borra sex nya. Baryton är 27-28", och ett annat instrument. Stäms oftast B-b.
Ah, jag hade det för att Bass VI var nånstans 27", men den är alltså 30"? Jag har haft en 27"-baryton (Danelectro) och en del brukar sätta Bass VI-strängar på dem efter att ha modifierat stall och sadel, men jag sålde den korkat nog när budgeten blev lite trängd...
mikkejohansson skrev:Ah, jag hade det för att Bass VI var nånstans 27", men den är alltså 30"? Jag har haft en 27"-baryton (Danelectro) och en del brukar sätta Bass VI-strängar på dem efter att ha modifierat stall och sadel, men jag sålde den korkat nog när budgeten blev lite trängd...
Ja, mensuren på Bass VI är 30". Jaguar Bass VI (även känd som Baritone Custom eller Bottom Master) däremot har en kortare mensur, 28.5". (om jag inte minns fel)
I övrigt vill jag också passa på att peppa Lestrange att bygga fler fattigpersons-VI:or. Snyggt bygge!
Problemet är att hitta lämpliga halsar. Dels springer man inte på gamla Hagströmhalsar varje dag, dels är den egentligen lite för smal. Broncohals kan funka. Om någon har en Bronco kan jag bygga om den till sexsträngad och tremickad.
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Viktorl skrev:Bronco ser ju så mainstream ut! En sån här skulle ju se skittuff ut som bass VI http://www.bachmusik.com/en/btc-bass-ana_p1993" onclick="window.open(this.href);return false;
Absolut!
Kan man få en prisuppgift på en Lestrange-konvertering?
Ett tips; Musikalen/Basstore säljer ut lackskadade Jaguar Bass Shortscale för 2000:-. En sådan kan jag konvertera till sexsträngat.
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
det blev ju som av en händelse så att jag råkade köpa denna... Yay for me! =) Ball "bas" som fan!
Kan rekommendera detta till dom som funderat på en liknande. Hoppas det kommer byggas fler, för jag hade nog eventuellt kunna tänka mig ett syskon till denna framöver!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik