The Mars Volta live 28/2 '08

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Kontakt:

The Mars Volta live 28/2 '08

Inlägg av fredrikr »

Tjaba.

Nu är det så att ett av mina absoluta favorit band The Mars Volta spelar i Stockholm den 20 Februari. (köp biljetter).

Jag vill gärna förutsätta att alla är totalt inlyssnade men jag inser att så förmodligen inte är fallet.
Wikipedia skrev:The Mars Volta är ett amerikanskt rockband som bildades av Cedric Bixler-Zavala och Omar Rodriguez-Lopez. Generellt klassas deras musik som progressiv rock, med influenser från punk, och latinomusik, jazz och psykedelisk rock. Både de själva och många fans tycker dock det är tröttsamt att de ständigt ska delas in i olika genrer, framför allt som ambitionen med The Mars Volta var att skapa musik bortom genrernas världar. De är kända för sina vilda live-shower, frontfigurernas afros, kryptiska texter och användande av elektroniska ljudeffekter och ambientmusik för att få till rätt stämning i musiken.
Bandet har släppt 6 plattor och om jag skulle rekommendera en platta till en oinvigd så blir det helt klart första fullängdaren De-Loused In The Comatorium (2003). The Bedlam in Goliath släpps i januari 2008 och av att döma från de tre låtar som jag hört så kommer det att bli en riktig ljusning mitt i helvetes-vintern.
Såhär skriver bandet om skivan (dom brukar alltid ha jävligt skumma synopser)
The Mars Volta skrev:The genesis of The Mars Volta's new album The Bedlam in Goliath is one of the weirdest stories in the history of modern music, a tale of long-buried murder victims and their otherworldly influence, of strife and near collapse, of the long hard fight to push "the record that did not want to be born" out into the world. And I swear we'll get to all of that in a second.
För att ytterligare suga in er i träsket bjuckar jag på lite coola livegrejjer.

Roulette Dares (the haunt of)
Son et Lumiere + Inertiatic ESP
Cicatriz ESP
L'Via L'Viaquez (musikvideo)

Som ni hör och ser så består stor del av liveshowen av jam och jag kommer garanterat att vara där för att bevittna.
Jensa
Medlem++

Inlägg av Jensa »

Såg dem som förband till RHCP under By the way-turnén.
Klart bättre live än på skiva. Därför det inte blivit att man lyssnat på dem något mer, men det var en glad överraskning att höra dem som förband.
Hoppas det blir en bra konsert!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

6 plattor!? Trodde det var tre typ...?

Hur har de hunnit med sex plattor egentligen, när la at the drive in ner, var inte det hyfsat nyss?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Fjärde fulllängaren kommer nu i januari och så har dom släppt en EP och en Live. At the drive-in splittrades typ 2001 och Volta släppte Tremulant EP 2002.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag har hört Amputechture! Den är bra, riktigt fräck musik...
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

the_great_alfonzo skrev:Jag har hört Amputechture! Den är bra, riktigt fräck musik...
Då rekommenderar jag verkligen en lyssning på De-Loused in the Comatorium.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Deloused in the comatorium gillar jag skarp, men övriga skivor har jag inte så mycket över för. För mycket jazz o latin för mig.
Såg dom på Hultsfred 2005, klockan 3 på morgonen. Var allmänt berusad o sjuhelvetes trött, men tusan vilken konsert det var. Stark att våga öppna med ett friformsjam på ca 45 minuter, för att därefter spela en låt från skivan =)
Om jag inte visste att dom inte kommer spela det materialet jag tycker om så skulle jag absolut köpt en biljett.
Senast redigerad av Punkster den ons 12 dec 2007, 23:16, redigerad totalt 1 gånger.
/Linus
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+

Inlägg av a-row »

Föredrar deloused in comatorium också, samt tremulant EP:n.
Såg dem på KB för något årsedan, såååååååå jääävla bra var i extas i flera dagar. Efterspelningen så gick jag bort och skulle snacka lite med cedric som var ute och minglade i publiken och tacka för en bra spelning etc, Han tackade så mycket och undrade hade nån koll på vart man köpte gräs :P
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

:shock:

Jag som trodde dom var sXe :wink:
/Linus
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+

Inlägg av a-row »

veganer är dom nog har jag för mig men definitivt inte sXe
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Gräs är ju inte droger för amerikaner (smart folk...), så de kanske tycker de är sXe trots allt.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
basfantomen
Medlem

Inlägg av basfantomen »

Ett av mina absoluta favoritband!
Synd att jag inte hört dom innan jag var på RHCP 2003 :(

Ses på konserten!
Skriv svar