Årets skiva 2012?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Re: Årets skiva 2012?

Inlägg av eeakga »

Mr Praline skrev:
Utte skrev:Oj vad trevliga Flying Colors var! Tack för tipset.
eeakga skrev:Defintivt Flying Colors!
Kände efter första genomlyssningen att det troligtvis inte skulle komma något bättre i år, trots att det bara var april då. :)
fieldflower skrev:Flying colors var bra!
Kul att ni gillar den! Det är en skiva som kanske inte fastnar första gången man lyssnar, men den växer varje gång man lyssnar på den!

Nja, den är väl inte så svår att ta till sig tycker jag. :) Jag föll för den direkt, men sen blir den ju, precis som du säger, iofs bara bättre hela tiden. Neil Morse's känsla för melodier skulle man ju kunna dö för, och jag får gåshud varenda gång jag hör det där Yes-influerade partiet i Infinite Fire.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Ja, Neal Morse är kungen av (synth)melodier. Sen att Casey har en gudabenådad röst gör det inte precis sämre :)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Re: Sv: Årets skiva 2012?

Inlägg av Geddan »

Första låten var bra, sen vette fasen... :-\
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Geddan skrev:Första låten var bra, sen vette fasen... :-\
Jag tycker också Flying Colors är sådär, det är liksom lite "blaskigt" - det är en grym laguppställning, men det är för tamt för mig. Neal Morse är en galet talangfull musikmakare, men efter Spock's Beard känns det som om han fokuserar mer på sin religion än musiken, det är långt mellan fullträffarna imho.

Vill jag ha progg från i år lyssnar jag hellre på Flower Kings Banks of Eden som är ruskigt bra.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inlägg av eeakga »

Hade helt missat att Flower Kings släppt nytt, och den var ju tillochmed bland det bästa jag hört från dem. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Rix skrev:Bild

http://www.warbergslivscoach.se/uploads ... ck3_v3.mp3" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag orkar inte!
Hur säljer han in sej själv?!? Hur är det möjligt att hamna på alla dessa HELT jävla absurda ställen?!?!?
Just det där är nog ingenting han tjänar pengar på tror jag. Liselotte Odenhjälm Warberg vart mer eller mindre stekt inifrån i en arbetsplatsolycka för ett gäng år sedan. Det skrevs en hel del om detta i tidningarna när det begav sig. Fick ström igenom sig under en lite för lång tid för att det ska vara helt nyttigt och det tog väldigt lång tid för henne att rehabiliteras. Jag läste någonstans att Magnus försökt hjälpa henne med det hon sysslar med nu idag. Meditation - självhjälp och annat relaterat. Dom känner varandra sedan tidigare av vad jag förstått.

Annars är han nog bara öppesinnad till skillnad från många andra och gillar att göra saker utanför den vanliga schlagerpoplådan. Varför göra ytterligare en meditationsplatta i mängden med vågskvalp och samplade panflöjter? Till och med jag har producerat en meditationsplatta för att hjälpa en bekant som håller på i samma påse. Fast jag la på vågskvalp, samplad panflöjt och prat i 50 minuter. Och alla vart nöjda och glada. Hela plattan tog två dagar att göra och den blev definitivt aldrig omnämnd när det började snackas "Årets skiva". Rosén sket i vågskvalpet och spelar bas istället. Det är coolt.

För att återgå till trådämnet..... Årets skiva. Många babblar på om Mando Diao´s senaste platta. På svenska är den också. "Infruset" heter den tydligen och dom tolkar texter av Gustaf Fröding. Jag har ju ingen koll men den har väl tydligen legat etta på svenska listorna av vad jag har fått berättas för mig. Jag har aldrig gillat Mando Diao personligen men den här plattan ska tydligen vara helt olik allt annat dom gjort. Kan vara kul att kolla upp.

//J
Senast redigerad av Jan Hellman den mån 10 dec 2012, 15:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

[spotify]spotify:album:3nvrerBccvHa4kT757PZcK[/spotify]
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Algiers är nog Calexicos bästa skiva hittills, och en av mina favoriter i år. (åtminstone om man räknar skivor som innehåller vad man skulle kunna kalla låtar.)

[spotify]spotify:album:30N7rWDGWThIqVPgasw0Eb[/spotify]
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Jag skulle vilja nominera KISS nya platta MONSTER.

Jag är verkligen inget stort KISS-fan, men den här plattan är riktigt bra.
Goa ljud i basen också.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Bassplaya skrev:Jag skulle vilja nominera KISS nya platta MONSTER.

Goa ljud i basen också.
+1
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Bassplaya skrev:Jag skulle vilja nominera KISS nya platta MONSTER.

Goa ljud i basen också.
+1. Den är faktiskt bra på riktigt! VÄLDIGT roligt att dom fått till det så in i bänken den här gången! Gamla hjältar. Gene Simmons och Sid Vicious är nog dom främsta anledningarna till att jag spelar bas idag. Scenshow och attityd. Och i Gene Simmons fall kunde han ju faktiskt även spela bra. Underskattad rockbasist.
Användarvisningsbild
spinaeus
Medlem

Inlägg av spinaeus »

tänkte länge att jag inte hade något att tycka i den här tråden eftersom min skivkoll 2012 är ganska liten.
RUSHs Clockwork Angels är ju ok, men har inte gått varm precis
Flower Kings har jag inte lyssnat in mig på, där är det Spotify
Flying Colors rörde mig inte de få försök jag har gjort - ska kolla igen...

men så fick jag en platta i föllsedagspresent för nån vecka sen som var ett paket även när paketet var öppnat.
Jag kunde läsa Gavin Harrison, Steve Hacket, Francis Dunnery, John Mitchell och Dave Stewart och ett gäng till på konvolutet så det verkade lovande.
Plattan är Kompendium - Beneath the Waves.
Riktigt bra, hela familjen diggar den. Jag skrev först att det var nåt åt det keltiska hållet, med en släng av Styx - men nu vet jag inte hur den ska klassas.

Hur som helst årets platta i min skivhylla!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8trx9UZjzQE[/youtube]
1991 fretless EBMM Stingray, sunburst
1994 EBMM Stingray, natural velvet
GK MBS-III
Skriv svar