Svenska musikbutiker vill inte sälja?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Re: Sv: Svenska musikbutiker vill inte sälja?

Inlägg av Geddan »

Nu var det 500:-, viljet är mkt pengar i min värld. Thomanns ord var redan lågt och jag tror inte att jag utnyttjat en garanti under hela min livstid.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Geddan skrev:Nu var det 500:-, viljet är mkt pengar i min värld. Thomanns ord var redan lågt och jag tror inte att jag utnyttjat en garanti under hela min livstid.

Jag jämförde bara ord-priset i Sverige mot Thomanns ordpris.
500 spänn är pengar helt klart, men personligen är jag för lat för att inte köpa dyrare prylar i samma stad alt. max 10 mil bort...
:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:
Geddan skrev:

Mnjo.
Jag tycker 3000 returer är mycket. De skickar förmodligen typ... vet inte, men tiotusentals paket per dag misstänker jag.
Såg att de är nästan tusen anställda och har 4.5 milj. kunder, svårt att veta hur många paket som går iväg men det måste vara många ggr tiotusen. Jag tror inte att de har fler reklamationer än genomsnittet, jag gissar att allt ingår i dessa returer, öppet köp, garantier (som ställs mot tillverkaren och inte dealern) osv. Om jag beställer tio produkter som levereras i ett paket och jag av någon anledning vill skicka tillbaka en av dessa tio prylar så har jag alltså fått ett paket och skickat tillbaks ett, trots att det endast är 10% av prylarna jag returnerar ;). 3000 returer låter ohyggligt mycket men som sagt svårt att bedöma en lösryckt siffra ur sitt sammanhang.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:
Geddan skrev:Nu var det 500:-, viljet är mkt pengar i min värld. Thomanns ord var redan lågt och jag tror inte att jag utnyttjat en garanti under hela min livstid.

Jag jämförde bara ord-priset i Sverige mot Thomanns ordpris.
500 spänn är pengar helt klart, men personligen är jag för lat för att inte köpa dyrare prylar i samma stad alt. max 10 mil bort...
:D
När grejerna kommer hem till dörren på 1½ dag så känns det helt klart som det lataste alternativet?!
En sån stärk som jag handlade finns nog inte på hyllan i hela Sverige och jag tror inte de hade fått hem den på 1½ dag.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Polysonic har den i lager och skickar ofta till dagen efter. Har du en musikhandlare med intresse av att sälja så har de den hemma till dagen efter förutsatt att du beställer innan posten gått från Polysonic.

Underskatta inte svenska handlarna!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Låter iofs bra.
Nu har ju jag den rackmonterade kromade varianten,
så jag tvivlar iofs på att det är så många som har den i lager. :wink:
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Aha. På så vis.
Näeh, det är ju en annan femma förstås.

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Bild
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+

Inlägg av BlueFruit »

blackparkas skrev:Polysonic har den i lager och skickar ofta till dagen efter. Har du en musikhandlare med intresse av att sälja så har de den hemma till dagen efter förutsatt att du beställer innan posten gått från Polysonic.

Underskatta inte svenska handlarna!
Det är ju just det som är problemet. Intresset.
Jag har nog aldrig beställt en grej på en svensk musikaffär, butik eller via nätet, som har kommit hem inom en vecka.
Oavsett om den funnits på lager eller inte.
Sist jag beställde från en svensk nätbutik tog det fyra veckor, och det var inte förrens jag mailade och frågade var paketet tagit vägen som det skickades.
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

Fick vänta 2 månader på en Little Big Muff från Jam. Beställde därifrån istället för Thomann för att jag ville att det skulle gå fortarexD
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ja, tyvärr så har vi väl inte alltid personal tillräckligt helt enkelt för att hinna med allt.
Det har gått lite för långt ibland när jag skickat också, sitter ensam i butiken, stänger kl 18 etc etc, då kan det ta nå´n dag extra.
Och när det gäller att ta hem så är frakterna så fruktansvärt dyra inom Sverige så man väljer i princip alltid att vänta tills man har lite prylar som behöver beställas från samma ställe.

Fick för någon vecka sedan en låda på 40x40x20 som inrymde EN pedal. 92:- frakt vilket var i princip hela förtjänsten på pedalen.
2 dagar efter fick jag från samma ställe, 2 likadana kartonger som den jag nämnde + en dubbelt så stor. 92:- frakt...

Butiker som har i lager men som inte skickar kan jag inte säga nåt om, men som det verkar så har de flesta svenska nätbutiker ALLT i butikerna, oavsett de har det i lager eller ej...

Det är hur som helst så win win åt båda håll om man köper i butik.
Butiken har råd att ha mer i lager och kunderna kan få bättre service eftersom man kanske får råd att ha mer pesonal.
Jag vet inte, men kanske är det värt ett par dagar, en vecka längre leveranstid om man ändå till samma pris kan köpa en pryl och ha den lokala butiken kvar den dag man ska på gig och inte har strängar, eller kabeln pajade etc etc...

Peter B
Medlem

Inlägg av Peter B »

Rätt ska vara rätt.
Nu har jag äntligen fått svar från en av butikerna (men den andra tiger fortfarande efter ett par månader).

Och butiken slår denna gång Thomann prismässigt. Så nu lutar det åt affär :-).
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

joachime skrev:Ja, det ger ju åtminstone en hint om hur stora dom är.
Ja. Det verkar inte stå någonstans på hemsidan hur många paket de skickar per dag. De kanske tycker att det är strategisk information som de inte vill släppa. Men det står att det är 960 anställda. I en enskild firma. Puh! Då borde det definitivt vara ganska många tiotusentals kolli om dagen.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

Beställde från Ådalens musik. Strängarna kom med posten på två dagar.
Skriv svar