fieldflower skrev:peter_s skrev:Per skrev:Damsällskapet vill ha en kaffemaskin, kapselvarianten för espresso och cappucino. Vad säger panelen?
Kapselvarianten känns inte helt bra, ur ett miljöperspektiv. Engångsförpackningar, som väl de där kaffekapslarna är (rätta mig gärna om jag har fel!), tycker jag att man ska försöka undvika så långt som möjligt.
Frågan är väl vilket som är värst iom att jag antar att kaffebönorna skall fraktas på visst sätt och inte bli liggande för länge om man kör riktig espresso... Medan engångsgrejerna troligen inte har samma färskhetskrav.
Jag VET inte hur det funkar, men man blir ofta överraskad över vad som är värst ur miljösynpunkt.
Kapslar har en hållbarhet på 1 1/2 år ungefär om dom inte legat för länge på grossistens lager. Rostade kaffebönor i originalpåse har längre hållbarhet än så. Två år säger dom flesta vid rätt förvaring men många som säljer kapslar och kapselmaskiner brukar säga ett år, har jag märkt.....

Det här med förvaring av kaffebönor är ett intressant kapitel och det finns många teorier och tankar om detta. Även att jag inte dricker kaffe själv så dammsög jag halva Stockholms kaffebarer på info om hur, var och varför vad det gäller kaffebönor när jag byggde studion när jag insåg att jag måste kunna servera kaffe till folk. Innan detta så visste jag absolut ingenting om kaffe men på några veckor hade jag lärt mig mer än vad som var nyttigt för mig. Det som berättades för mig var ungefär följande, och några saker av det som jag skriver nu är motsatser men det var vad som berättades för mig:
* Man ska inte köpa kaffebönor i lösvikt i någon butik där dom kan ha legat länge och väl i burkar i rumstemperatur. Framförallt inte under vintern då luftfuktigheten är väldigt låg. Detta kan få höljet i kaffebönan att spricka och sen torkar/härsknar bönan.
* En kaffeböna i sig är som ett litet tryckkärl så länge höljet är intakt. Den släpper egentligen inte ifrån sig några aromämnen så länge man förvarar bönan rätt.
* En kaffeböna innehåller 0 % vatten så man kan med fördel slänga in påsen i frysen vid långtidsförvaring.
* Cellväggarna i kaffebönan kan skadas om man fryser bönan så man ska aldrig förvara kaffebönor i frysen.
* Hela bönor, rostade som orostade, håller sig längre än malt kaffe. Vaccumpackat eller inte spelar ingen roll.
* En kaffeböna är egentligen ingen böna utan kärnan på en frukt. På samma sätt som att en jordnöt inte är en nöt. Den är också en frukt.
* Innehållet i en kaffeböna kan härskna vid felaktig förvaring. Kaffebönan (och egentligen allt kaffe) innehåller cirka 12% fett och det är fettet som härsknar.
* Allt kaffe ska förvaras torrt, svalt och lufttätt. Inte FÖR torrt bara.
Av vad jag själv dragit för slutsater av detta och hur jag själv gör är följande:
* En kaffeböna bör inte långtidsförvaras i rumstemperatur eller där luftfuktigheten är
för låg. Har en känsla att 50 % luftfuktighet är lagom. Ungefär samma som för en gitarr.
* Bönor bör (långtids)förvaras svalt eller fryst. Jag har dragit den slutsatsen att det går fullständigt utmärkt att frysa kaffebönor vid långtidsförvaring men vanligtvis har jag dom i kylskåpet, öppnad som oöppnad förpackning.
* Jag köper bönor i påse och aldrig i lösvikt.
* Jag har aldrig fler påsar öppna samtidigt. Jag gör slut på en påse innan jag öppnar nästa och om ingen druckit kaffe i studion under för lång tid och det finns bönor kvar i påsen så slänger jag påsen. Jag skriver datum på påsen när jag öppnar den och försöker hålla mig till tre veckor innan jag slänger påsen. En rätt förvarad påse med bönor håller sig utan problem i tre veckor. Om det dricks mycket kaffe i studion i perioder kör jag på halvkilospåsar, annars 250 g.
Man får normalt ut mellan 60 och 70 koppar på ett halv kilo kaffebönor. En påse med 500 g bönor ligger oftast runt 100:- om man inte handlar på svindyra ställen och det gör att en kopp kostar ca 1.50:- per kopp. Nespresso-kapslar kostar vanligtvis dubbelt så mycket minst (mellan 3 och 3,50 per kapsel där jag kollat) och man får en satans massa mer skräp och det känns inte bra. Så bönor är det som gäller här. Det känns bäst både för plånboken och miljön.