Är det egentligen någon som bryr sig?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+

Inlägg av Assar »

Tarzan08 skrev:Har ju en Roger Waters-Fender som jag är väldigt förtjust i. Den var väldans billig och inte särskilt märkvärdig på nåt sätt, men den passar mig. Jag hade ju tjackat den ÄVEN om det inte stod Roger Waters på den.

Har kollat på Geddy Lee-basen också, men den köpte jag inte. Har letat efter Frank Bello-signaturen, men den var svår att få till Stockholm.
Billy Sheehan-attituden har jag känt på, men den tilltalar mig inte alls.
Kanske svarar du på frågan här?
Hade du ens kommit på tanken att testa de här basarna om de istället hetat G437-Fender, Nosignatur-basen, bas nr 118 och 18XP-attituden?
Bild Bild
christian veltman
Medlem+

Inlägg av christian veltman »

Läste just 4Sound katalog. Knappt några "kändisar"
förutom för BOSE där Lindvall,Lindvall och Astner var med.

Annars sympatiskt sponsorfri katalog. För mig blir det mer trovärdigt.

Fast egentligen borde jag vara tyst...
Var ju själv sponsrad av Warwick och använde Nobby Meidel basar.
Jag gillade dom verkligen och använde dom exklusivt.
Några basnördar blev nyfikna på basarna men märket kanske blev lite mer känt
här i Sverige. Dock inga bilder i kataloger osv ;-)
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Re: Är det egentligen någon som bryr sig?

Inlägg av Nick »

Roland är en ganska stark anledning till att jag spelar på en Iceman idag.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Jag spelar Wal för det fantastiska basljudet på "...and justice for all". Snart måste jag ha en Steinberger pga kompbasisten i Randy Covens instruktionsvideo.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Grafen skrev:Jag spelar Wal för det fantastiska basljudet på "...and justice for all". Snart måste jag ha en Steinberger pga kompbasisten i Randy Covens instruktionsvideo.
[THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN]
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Grafen skrev:Jag spelar Wal för det fantastiska basljudet på "...and justice for all". Snart måste jag ha en Steinberger pga kompbasisten i Randy Covens instruktionsvideo.
Äsch, skaffa en luftbas stället. Billigare och låter ungefär lika mycket/bra. Däremot ska du givetvis skaffa Randy Covens frisyr. Tänk så många groupies du skulle få!
https://www.youtube.com/watch?v=ZDEgrVtrpkA
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

Jag har själv både BG & JO U.S. Lakland. Om man nu skall nämna någon tillverkares namn. Man skulle ju kunna säga att de är verkliga signaturbasar, för det är dom med råge.
Alltså, inte bara deras namn/signatur på en produkt osv. Lakland utgick från deras egna personligen använda instrument, mätte upp bla bla bla...........
Joe Osborn och Bob Glaub är var för sej två fullständigt förkrossande bra basister, inget snack om den saken.
Kolla bara in deras individuella "track records", dom har lagt grunden till så många hits att det inte liknar någon sort.
Skulle jag köpa en bas med utgångspunkt från vilket namn som står på huvudet, typ artist x, y eller z.
ALDRIG I HELVETE, för mej är det mer lyckliga omständigheter som gjorde att jag hittade rätt märke på den tiden.
Signaturena Bob Glaub, Duck Dunn samt Joe Osborn fick man liksom på köpet. Jävligt bra signaturer för övrigt.
Jerry Scheff och Darryl Jones fanns ju också med i stallet en gång i tiden, inga dussinlirare heller precis.
Vad jag vet skrivs knappast sponsorsavtal på livstid heller, och som jag förstår det hela har Lakland i dag inga som helst affärer med nämnda basister. Jag diggar Lakland för att dom tillverkade bra P&J-stylebasar.
Sadowsky har ju sin Will Lee Sig. och man kan väl tämligen riskfritt anta att det ligger lite mer bakom än bara själva signaturen där. Eller varför inte Fender CS Palladino. Det ÄR skillnad på signaturmodeller och signaturmodeller. Signaturmodeller i all ära, men om dom suger stortid kan det ju lika gärna kvittra.
Nothing Chiseled In Stone Here. Bara vad jag tycker skall väl tilläggas. GOD JUL
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

GurraG skrev:
Äsch, skaffa en luftbas stället. Billigare och låter ungefär lika mycket/bra. Däremot ska du givetvis skaffa Randy Covens frisyr. Tänk så många groupies du skulle få!
https://www.youtube.com/watch?v=ZDEgrVtrpkA
Allra mest groupies borde jag få om jag drar upp brallorna på samma sätt som hans kompbasist.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Ljusspektrum
Medlem

Inlägg av Ljusspektrum »

engson skrev:Pratabas är min produktkatalog. ;)
Detta är sanning även för mig.
Jag känner inte till mycket om medlemmarna ännu, men hade nog inte fått upp ögonen för schatz om jag inte visste att det var erfaret folk här som spelade på dem.
Jag gillar blåa basar
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Re:

Inlägg av DoggyD »

Svensson skrev:Det är klart att det funkar annars hade de inte haft några omslagsansikten. Att sedan inte etablerade musiker påverkas nämdvärt av det är väl rätt naturligt men den grå massan lixom...

Vad hade fender Stratocaster varit utan Hendrix och ett stortantal efterföljande gitarrhjältar?
Eller för all del, Buddy Holly.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: Re:

Inlägg av Jan Hellman »

DoggyD skrev:
Svensson skrev:Det är klart att det funkar annars hade de inte haft några omslagsansikten. Att sedan inte etablerade musiker påverkas nämdvärt av det är väl rätt naturligt men den grå massan lixom...

Vad hade fender Stratocaster varit utan Hendrix och ett stortantal efterföljande gitarrhjältar?
Eller för all del, Buddy Holly.
Hur många fiolbasar hade det sålts om inte McCartney spelat på en under en stor del av Beatles-åren (och fortfarande gör lite då och då)?
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Re: Sv: Är det egentligen någon som bryr sig?

Inlägg av joachime »

Jag var ju inte med på den tiden men var det inte rätt stor prisskillnad mellan Höfner/Hagström och andra märken som Fender, Gibson etc?

Via Tapatalk
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
HirYoshima
Medlem++

Re:

Inlägg av HirYoshima »

TDHP skrev:
Rickenbacker skrev:Unfortunately, we have a strict policy against endorsing musicians or special projects. Our products are of the utmost quality and precision and our reputation precedes us. We would like for everyone to play and enjoy our instruments without bias. Endorsing certain projects, or allowing certain musicians to endorse our products, may jeopardize our long-standing reputation.

For more than 70 years we have worked very hard to make the finest guitars possible and we hope that yours will bring you quality sound and enjoyment for many years to come.
http://www.rickenbacker.com/faq_item.asp?faq_id=25" onclick="window.open(this.href);return false;
Fast de har väl gjort en Lemmysignatur nu?

Kanske inte Rick-original iofs..
Bild
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re:

Inlägg av Tarzan08 »

Assar skrev:
Tarzan08 skrev:Har ju en Roger Waters-Fender som jag är väldigt förtjust i. Den var väldans billig och inte särskilt märkvärdig på nåt sätt, men den passar mig. Jag hade ju tjackat den ÄVEN om det inte stod Roger Waters på den.

Har kollat på Geddy Lee-basen också, men den köpte jag inte. Har letat efter Frank Bello-signaturen, men den var svår att få till Stockholm.
Billy Sheehan-attituden har jag känt på, men den tilltalar mig inte alls.
Kanske svarar du på frågan här?
Hade du ens kommit på tanken att testa de här basarna om de istället hetat G437-Fender, Nosignatur-basen, bas nr 118 och 18XP-attituden?
Det hade nog absolut gjort.
Jag känner och klämmer rätt så friskt bland basar som först tilltalar ögat. Jag vet ju liksom vad för sorts bas jag uppskattar efter att ha vandrat runt i hitech-träsk en kort stund. Jag har provat många hårdrocksbasar (läs washburn, warwick, charvel, jackson, ibanez, spector, tobias m.fl) och de är säkert jättebra och fina och allt det där... men de tilltalar inte mig.

Nyfiken är jag trots allt och ger mig på en och annan hokki-klubba även om jag vet att jag aldrig kommer betala för att spela på en sån.
När jag svarade gode herr Veltman så var det efter att ha läst FENDERS produktkatalog (den där tjocka) från 2009 eller vad det var. Där har de ett helt kapitel med bara signaturinstrument för både basister och gitarrister.

När jag blir stor vill jag också ha en egen signatur...
Om det är hos Fender är inte så noga. Man är ju inte gjord av trä.. hehe
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Skriv svar