Bandrasselfrekvens

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Bandrasselfrekvens

Inlägg av Grafen »

Hej hej, är det någon som skulle kunna säga mig EXAKT vilka frekvenser som bandrassel och det där jädra klicket vid anslaget som blir om man inte spelar med fjäder eller blåsrör ligger på?
Jag är så sjukt less på att få den där fullfrekventa DI-signalen i min monitor som inte ens påminner om ljudet från min förstärkare och lika trött är jag på ljudtekniker som vrider bort allt ovanför 800 Hz när jag ber dem runda till lyssningen lite så nu vill jag kunna prata ljudtekniska och säga exakt vilka frekvenser de ska toknotcha och vilka de ska lämna ifred.

Ursäkta min upprörda ton men jag har fått så mycket skräplyssning på sistone att jag blir smått vansinnig.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Re: Bandrasselfrekvens

Inlägg av Aslan »

Jag brukar skära allt över 3-4k (det som en skrika brukar leverera) så brukar jag bli nöjd iaf:)
Prova att spela in lite linad bas hemma om du har möjlighet och lek med EQn:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag skulle nog också prova mig fram med en multibands-eq.
Det borde väl kunna vara lite olika från bas till bas?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

har du så mkt strängrassel så borde du nog överväga att ställa in basen ordentligt...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Now HERE's a tip... Jag ser till att splitta signalen så att foh får en ren stink-DI,om dom vill ,och jag får en kedja med vad jag nu vill ha som bara påverkar min egen lyssning.
På höstens turne så spelade jag i wedge'ar och använde en sån där grön ,fantommatad tech-21-burk-ampeg-sim med 6 program som foh fick och i den så splittade jag och satte en mxr-eq efter tech-21'en som gick till en egen kanal på monitorbordet vilken jag kunde fippla med hur mycket som helst utan att det påverkade varken dom andras lyssning eller foh.

För övrigt så kan jag VERKLIGEN rekommendera ovan nämda sim (du kanske har den) vilken helt förändrat mitt HAT emot monitorer... Senaste turneerna har jag kört bara med 2-4 15-tumswedge'ar. Linar genom den när jag spelar in. Har avsatt min gamla silverrackssansamp.

Splitta och färga själv is the answer.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Jag brukar be teknikern att själv komma upp och lyssna på monitorljudet. Om han inte fattar då brukar det vara kört för då lär han inte fatta vad man än säger.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Flera skitbra tips vid olika förutsättningar, tack!

När jag har min egen förstärkare så brukar jag ljuga och säga att toppens line out är pre eq (vilket den inte är) och så är fimpar jag all äcklig klick-diskant men är i övrigt snäll och lämnar eq:n hyggligt rak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Grafen skrev: När jag har min egen förstärkare så brukar jag ljuga och säga att toppens line out är pre eq (vilket den inte är) och så är fimpar jag all äcklig klick-diskant men är i övrigt snäll och lämnar eq:n hyggligt rak.

Hahaaa! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Jag har testat köra snikvarianten av f-bass tips.
Det vill säga tagit med en preamp med stärkarsimulator med ett passande ljud (jag rattat in i förväg på rep och lugn och ro hemma). Sedan struntat i basförstärkare och uteslutande lyssnat i monitor.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Jo, jag både borde och kommer nog att ta med en liten preamp i pedalformat framöver + be om vanlig förstärkare (med effektloop så jag kan hoppa över den interna preampen) som bara tjänstgör som scenlyssning/byxfladdrare. Gjorde ganska många turnéer med enbart Pod förr men det stupade ibland på ökenställen med kanske två monitorsystem alternativt att man fick en liten Behringerwedge med en 10" + piezohorn. Inte roligt att vara utan förstärkare då... ;) Sen gillade jag iofs inte ljudet Poden heller.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Testat MXR M80? Utmärkt eq på den!
Bara 3 band iof, men den brukar kunna få det mesta att låta bra med "color" och blendfunktionerna!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

I rocksammanhang har jag ALLTID en VTBass i pedalbordet och signalen tas ALDRIG innan det:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Aslan skrev:I rocksammanhang har jag ALLTID en VTBass i pedalbordet och signalen tas ALDRIG innan det:)
Vad har du på pedalbordet om du giggar med Roland Utbult eller Pelle Carlsson då? ;)
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Grafen skrev:Gjorde ganska många turnéer med enbart Pod förr men det stupade ibland på ökenställen med kanske två monitorsystem alternativt att man fick en liten Behringerwedge med en 10" + piezohorn. Inte roligt att vara utan förstärkare då... ;)
Helt sant. Men å andra sidan. Att ställa fram en behringertiotummare till basisten är teknikerns sätt att lämna walkover. Vad för slags bas kan rymmas i den monitorn?
Får man mindre än en wedge-tolva är det nog smartast att överlåta egenlyssningen till stärkare ändå.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Just metallslammer (som det är frågan om i detta fall) brukar vara väldigt bredbandiga. Så jag röstar på något tips baserat på f-bass:s kopplingsmodell.

Bild

Jag gjorde en liten undersökning för några år sedan (http://basgitarr.wordpress.com/2010/01/ ... ika-basar/" onclick="window.open(this.href);return false;). Här ovan ses en waterfall-plot av frekvensspektrumet då jag spelar några toner. Givetvis gjorde jag mitt bästa för att minska slamret, men vid andra tonen kan man se tendens av bredbandigt slammer (försök att tänka bort övertonerna).

/mrbaloo
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Re: Sv: Bandrasselfrekvens

Inlägg av flagg »

Har ju inga erfarenheter av seriösare sammanhang men blir ju fundersam på om ljudgossen nu inte klarar att fixa ett normalt basljud i medhörningen, klarar han verkligen att få till nåt vettigt i utljudet? :-?

Verkar bäst att aldrig lämna ifrån sig ren DI :smile:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Aslan skrev:I rocksammanhang har jag ALLTID en VTBass i pedalbordet och signalen tas ALDRIG innan det:)
VTBASS!! SÅ heter den jag snackar om...;-)
Bra skit. FOH=glad också.
Har inte graf en sån? Isf : SKAFFA. Kostar nada, typ.
Senast redigerad av GandhiMK2 den fre 04 jan 2013, 21:37, redigerad totalt 1 gånger.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

flagg skrev:Har ju inga erfarenheter av seriösare sammanhang men blir ju fundersam på om ljudgossen nu inte klarar att fixa ett normalt basljud i medhörningen, klarar han verkligen att få till nåt vettigt i utljudet? :-?
Skillnad på bas ut i ett pa och ett sound som man kan spela på.
Bas går ju att mixa på så många olika och bra sätt men att som basist få respons av ljudet som passar ut med tanke på lokal etc blah blah är ju inte helt säkert PLUS, den stora grejen, att ens monitorer knappast är lika feta som pa-ljudet ut och kanske inte eq'ade så att dom låter likadant.....go figure...
Det låter ju inte vettigt ens om det är en monitortekniker som rattar om man bara line'ar rakt ut. Generellt då...
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

f-bass skrev:
flagg skrev:Har ju inga erfarenheter av seriösare sammanhang men blir ju fundersam på om ljudgossen nu inte klarar att fixa ett normalt basljud i medhörningen, klarar han verkligen att få till nåt vettigt i utljudet? :-?
Skillnad på bas ut i ett pa och ett sound som man kan spela på.
Bas går ju att mixa på så många olika och bra sätt men att som basist få respons av ljudet som passar ut med tanke på lokal etc blah blah är ju inte helt säkert PLUS, den stora grejen, att ens monitorer knappast är lika feta som pa-ljudet ut och kanske inte eq'ade så att dom låter likadant.....go figure...
Det låter ju inte vettigt ens om det är en monitortekniker som rattar om man bara line'ar rakt ut. Generellt då...
Aha, nu förstår jag bättre problemet, har ju tom haft liknande i vårt lilla covergäng där jag numer brukar lajna från en sansamp före stärkaren, då kan jag själv extrafiffla med ljudet direkt på min stärkare för bättre medhörning utan att det påverkar signalen till PA.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Har ett ganska rakt ljud. Pre / Post påverkar inte ljudet nämnvärt, det är i basens preamp det "händer" så foh får ofta en "rak" signal av mig. Gillar därför tanken på att ha en baslåda som är så lik en monitorlåda i ljudet som möjligt. Låter det rätt på scen låter det antagligen rätt ut.. Lite därför jag tror på Tommys 1126 och D2126.. ".. kan liknas vid en stor studiomonitor, den har en väldigt rak frekvensåtergivning och går längre ned i registret än mycket annat i samma storleksklass".. :nickar:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem

Inlägg av klasextas »

Vad betyder foh? Trodde först det var tryckfel för och...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

klasextas skrev:Vad betyder foh? Trodde först det var tryckfel för och...
Front Of House, dvs ut mot publiken
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem

Inlägg av klasextas »

fieldflower skrev:
Aha, tackar, inte konstigt att jag inte förstod då :-) vad är publik för nåt?
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Liten skrev:Pre / Post påverkar inte ljudet nämnvärt, det är i basens preamp det "händer" så foh får ofta en "rak" signal av mig
Jag skulle vilja påstå att det gör en ordentlig skillnad om foh får en di före eller efter eq från mig eller hur menar du?

Hursomhelst ska jag släpa mitt lata arsle till pedalaffären och verkligen testa en VT och lite andra preamps ordentligt snarast inför framtida hyrbacklinegig. Tack för alla tips om frekvenser och om utrustning!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

klasextas skrev:
fieldflower skrev:
Aha, tackar, inte konstigt att jag inte förstod då :-) vad är publik för nåt?
Vet inte...:hmm:

Och det där "gage" vet jag inte heller vad det är...
Medlem i PB50+
Skriv svar