Är du konfirmerad?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!

Är du konfirmerad?

Ja
30
54%
Nej
26
46%

Antal röster: 56

Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Icke konfirmerad.

Men jag är glad att mina kompisar gjorde det, för dom hade ett musikrum/replokal i församlingshemmet som vi fick vara i (även jag, hedningen) och vi startade vårt första band där.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

daionsavage skrev:Låt oss hypotetiskt anta att någon av oss skulle återfalla i kristendom och återinträdde i kyrkan, skulle vi då behöva rekonfirmera oss?
I princip gör man det varje gång man deltar i en mässa; trosbekännelsen och nattvarden. Undervisningen är ju bara ett led fram till det.

Nu låter jag ju som en gammpräst. Koolt.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Äh, jag tycker nog allt att om man är kristen ska man inte behöva varken konfirmation eller dop för att veta om det, är man kristen så är man kristen, that's it tycker jag...
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

daionsavage skrev:
the_great_alfonzo skrev:Äh, jag tycker nog allt att om man är kristen ska man inte behöva varken konfirmation eller dop för att veta om det, är man kristen så är man kristen, that's it tycker jag...
Men i och med att du konfirmerar dig så talar du om det för resten av världen att du står för det. Det är lite skillnad!
Visstja...
Fast samtidigt så är det antagligen bara gamla gubbar o tanter i 80-årsåldern som faktiskt tror att alla som konfirmerar sig är kristna. Exemplofvis så tror jag inte det är nån jag känner som faktiskt konfirmerar sig p.b.a kristenhet, förutom några tomtar som konfirmerar sig i pingstkyrkan(och OBS, inget "alla pingstkonfirmander är überkristna, bla bla, utan nu är det faktiskt ett par tomtar somsåvitt jag vet konfirmerar sig och är kristna, kanske inte enbart därför, men kristna är dom iaf!).

Så nuförtiden är nog inte konfirmation något vidare bra sätt att tala om det för världen, då majoriteten av konfirmanderna ej är kristna!
Puh...
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

daionsavage skrev:Låt oss hypotetiskt anta att någon av oss skulle återfalla i kristendom och återinträdde i kyrkan, skulle vi då behöva rekonfirmera oss?
Ja, om man skall följa "reglerna" så är det så. Likadant med dopet.
Nu tror jag inte att Svenska Kyrkan ställer några sådana krav i o f s...
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

daionsavage skrev:
the_great_alfonzo skrev:
Så nuförtiden är nog inte konfirmation något vidare bra sätt att tala om det för världen, då majoriteten av konfirmanderna ej är kristna!
Puh...
Där träffade du av problemets kärna. Varför konfirmera sig om man inte tror på gud? Det blir bara en tom gest. Svenska kyrkan skulle kanske fundera på om man inte borde senarelägga konfirmationen till 20-årsåldern. Då borde det inte bli så urholkat som det är idag, tror jag.
Sant, I guess! Fast jag klagar inte, vill det sej väl tjänar jag ju tillräckligt med pengar för en hel bas på den här kuppen! Vill det sej riktigt väl kan jag dessutom gå på Fuzz-mässan!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

jag var konfirmerad. som Macahan sa i första sidan gjorde jag det mest för att alla andra gjorde det och ingen av oss tog det hela på allvar, på gott och ont antar jag, men det var kul att härja med polarna en kväll i veckan. dessutom fick jag en bas bekostad av päronen som en "muta". jag uppskattade aldrig det kristna budskapet i konfirmationen, men som sagt, jag uppskattade gemenskapen. dagarna efter jag fyllt 18 så gick jag ur svenska kyrkan då jag då ansåg, och fortfarande anser, att det inte kommer ge mig något värdefullt i livet. mina skattepengar kan gå till bättre saker tycker jag. om dom sen gör det låter jag vara osagt. men jag ångrar absolut inte att jag inte längre är anknuten till kyrkan. om jag ska gifta mig så är mitt val en borgerlig vigsel och har så alltid varit. mina barn ska få möjligheten att själv få bestämma sig om dom vill döpas eller inte och jag ska inte på något sätt påverka deras val. när jag dör vill jag INTE begravas i kyrkans jord utan få min aska spridd på ett av mig utvalt ställe.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

hosse skrev:jag var konfirmerad. som Macahan sa i första sidan gjorde jag det mest för att alla andra gjorde det och ingen av oss tog det hela på allvar, på gott och ont antar jag, men det var kul att härja med polarna en kväll i veckan. dessutom fick jag en bas bekostad av päronen som en "muta". jag uppskattade aldrig det kristna budskapet i konfirmationen, men som sagt, jag uppskattade gemenskapen. dagarna efter jag fyllt 18 så gick jag ur svenska kyrkan då jag då ansåg, och fortfarande anser, att det inte kommer ge mig något värdefullt i livet. mina skattepengar kan gå till bättre saker tycker jag. om dom sen gör det låter jag vara osagt. men jag ångrar absolut inte att jag inte längre är anknuten till kyrkan. om jag ska gifta mig så är mitt val en borgerlig vigsel och har så alltid varit. mina barn ska få möjligheten att själv få bestämma sig om dom vill döpas eller inte och jag ska inte på något sätt påverka deras val. när jag dör vill jag INTE begravas i kyrkans jord utan få min aska spridd på ett av mig utvalt ställe.
+1

Fast jag tror nog jag är softminded och naturligt stenad nog att inte bry mej om sånt, så länge det funkar... :roll:
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Jag är både döpt och konfirmerad i Svenska kyrkan, av tradition antar jag. Gick ur Svenska Kyrkan när jag fyllde 18 eftersom jag inte står för de saker som SvK står för. Jag gick med i Evangeliska Frikyrkan istället, eftersom jag som kristen känner att de står får samma värderingar som jag.

Dock måste jag erkänna att det var riktigt kul att gå på konfirmation, även fast jag inte var kristen på den tiden och inte brydde mig ett skvatt om vad präst och ledare pratade om. Det som istället betydde något var att alla kompisar gick, och att få följa med på konfirmationsresan till Danmark. Det var stort för en nybilven 14-åring att få åka utomlands utan mamma och pappa. Dessutom var vi ett gäng som lyckades få tag på en flaska Koskenkorva och smög ut på natten och söp oss redlöst fulla utan att ledarna märkte något. Min första riktiga fylla =)
Ett positivt minne? Tja, så här i efterhand vet jag inte, men när jag kom hem och mamma frågade så kunde jag sanningsenligt svara att jag aldrig haft så roligt. :wink:
/Linus
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

the_great_alfonzo skrev:Tänkte bara förtydliga att i mitt fall beror det inte på något sätt på press från föräldrar och traditioner och skit, nä här är det cash:en jag vill åt... :o

Och återigen, även för att jag trodde det skulle vara kul, då att vara med kompisar, inte att snacka om gud och sån skit :x
Jag tycker du ska ta och göra något bättre med din tid.
Om du inte kan hitta en bättre motivation än att få pengar och presenter....
så håll åtminstone det för dig själv.
Det luktar barnmat!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

daionsavage skrev:Varför konfirmera sig om man inte tror på gud?[/i] Det blir bara en tom gest. Svenska kyrkan skulle kanske fundera på om man inte borde senarelägga konfirmationen till 20-årsåldern. Då borde det inte bli så urholkat som det är idag, tror jag.
Om du skulle läsa enkätundersökningar som präster i svenska kyrkan svarat på,
så skulle du säkerligen, precis som mig, tycka att de kunde lägga ner öht.

Det är en minoritet som öht tror på det de håller på med.
Om de vill hjälpa männsikor i själavård kunde de blivit kuratorer istället.

Jag har gått ur den...för jag tycker det är en lekstuga utan dess like.
Självklart finns edet lokala avvikelser.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Geddy_Lee skrev:
the_great_alfonzo skrev:Tänkte bara förtydliga att i mitt fall beror det inte på något sätt på press från föräldrar och traditioner och skit, nä här är det cash:en jag vill åt... :o

Och återigen, även för att jag trodde det skulle vara kul, då att vara med kompisar, inte att snacka om gud och sån skit :x
Jag tycker du ska ta och göra något bättre med din tid.
Om du inte kan hitta en bättre motivation än att få pengar och presenter....
så håll åtminstone det för dig själv.
Det luktar barnmat!
Jag för 6 rader sedan skrev: Och återigen, även för att jag trodde det skulle vara kul
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Geddy_Lee skrev:
daionsavage skrev:Varför konfirmera sig om man inte tror på gud?[/i] Det blir bara en tom gest. Svenska kyrkan skulle kanske fundera på om man inte borde senarelägga konfirmationen till 20-årsåldern. Då borde det inte bli så urholkat som det är idag, tror jag.

Själv ser jag Svenska kyrkan mer som nån sorts organisation som bevarar gamla byggnader och sysslar med visst socialt arbete mer än som en kyrka. I sin jakt på att nå så många människor som det bara går och att vara så politiskt korrekta det bara går så tar man det ena konstiga beslutet efter det andra. Som går precis stick i stäv med kristendom i allmänhet.
Nu finns det såklart undantag. Men Svk i allmänhet är inget som jag har så speciellt höga tankar om.
/Linus
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Punkster skrev:
Geddy_Lee skrev:

Själv ser jag Svenska kyrkan mer som nån sorts organisation som bevarar gamla byggnader och sysslar med visst socialt arbete mer än som en kyrka. I sin jakt på att nå så många människor som det bara går och att vara så politiskt korrekta det bara går så tar man det ena konstiga beslutet efter det andra. Som går precis stick i stäv med kristendom i allmänhet.
Nu finns det såklart undantag. Men Svk i allmänhet är inget som jag har så speciellt höga tankar om.
Du sa det bara lite mer diplomatiskt. :wink:
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Hellish skrev:
bassdude skrev:varför konfirmerade du dig då?
Tja. Dels för att man var nyfiken, dels för att polarna gjorde det, dels för att det var många snygga tjejer där. =)
jag känner igen mig i det :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Punkster skrev:Jag är både döpt och konfirmerad i Svenska kyrkan, av tradition antar jag. Gick ur Svenska Kyrkan när jag fyllde 18 eftersom jag inte står för de saker som SvK står för. Jag gick med i Evangeliska Frikyrkan istället, eftersom jag som kristen känner att de står får samma värderingar som jag.

Dock måste jag erkänna att det var riktigt kul att gå på konfirmation, även fast jag inte var kristen på den tiden och inte brydde mig ett skvatt om vad präst och ledare pratade om. Det som istället betydde något var att alla kompisar gick, och att få följa med på konfirmationsresan till Danmark. Det var stort för en nybilven 14-åring att få åka utomlands utan mamma och pappa. Dessutom var vi ett gäng som lyckades få tag på en flaska Koskenkorva och smög ut på natten och söp oss redlöst fulla utan att ledarna märkte något. Min första riktiga fylla =)
Ett positivt minne? Tja, så här i efterhand vet jag inte, men när jag kom hem och mamma frågade så kunde jag sanningsenligt svara att jag aldrig haft så roligt. :wink:
hahaha! jag hade också en av mina första riktiga fyllor under ett sånt läger. alla killarna smugglade med sin alkohol och på natten smög vi iväg och krökade oss kalas. när vi på morgonen satt och hade någon slags morgonmässa så sov hälften och den andra hälften var vita i ansiktet av bakfylla. undrar fan om inte prällen måste kännt att det luktade sprit och kadaver i det lilla instängda rummet.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Punkster skrev:
I sin jakt på att nå så många människor som det bara går och att vara så politiskt korrekta det bara går så tar man det ena konstiga beslutet efter det andra.
Det sjuka i alla fall där jag bor, är att kyrkan inte verkar vara det minsta intresserad av att få ditt fler männikor. Ett exempel, skolavlutningarna har i alla tider varit i kyrkan, en fin tradition. En väldigt speciell känsla att vara med på sina egna barns avslutningar där man själv en gång suttit.

Nu är det så att kyrkan bestämt att det inte passar sig att sjunga såna "profana" sånger som Rudolf med röda mulen t.ex. så är det ju sånt slitage(!) i kyrkan att ha alla barn och föräldrar som passerar igenom där under avslutningen så man satte helt enkelt stopp för avslutningar i kyrkan!

Vilken annan organisation hade tackat nej till att "gratis" få besök av några hundra skolbarn?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Svensson skrev:
Punkster skrev:
I sin jakt på att nå så många människor som det bara går och att vara så politiskt korrekta det bara går så tar man det ena konstiga beslutet efter det andra.
Det sjuka i alla fall där jag bor, är att kyrkan inte verkar vara det minsta intresserad av att få ditt fler männikor. Ett exempel, skolavlutningarna har i alla tider varit i kyrkan, en fin tradition. En väldigt speciell känsla att vara med på sina egna barns avslutningar där man själv en gång suttit.

Nu är det så att kyrkan bestämt att det inte passar sig att sjunga såna "profana" sånger som Rudolf med röda mulen t.ex. så är det ju sånt slitage(!) i kyrkan att ha alla barn och föräldrar som passerar igenom där under avslutningen så man satte helt enkelt stopp för avslutningar i kyrkan!

Vilken annan organisation hade tackat nej till att "gratis" få besök av några hundra skolbarn?
och helst några som tappar medlemmar
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Svensson skrev:
Punkster skrev:

Haha, egentligen brukar det ju va tvärt om, att skolor eller kommuner sätter stopp för skolavslutning i kyrkan, för att det ska vara jämnställt, är kränkande för muslimer, buddhister osv. Men vill man skjuta sig i foten så visst :lol:
/Linus
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+

Inlägg av Bonehead »

Tacka fan för det, jag vill inte brinna i ett kebabkök
Skriv svar