hmm... tänkte först ..."ah, vad larvig!" men kom på sen att det är ju lååååångt snyggare med en sån där än ett traditionellt notställ med någon pärm på.
Det ser ut att vara ett stadigt bygge. Bra jobbat!
Jag har själv känt ett behov av någonting liknande på sistone men jag har börjat köra med en iPad (svart) på en K&M iPad-hållare (svart på svart mickställ) och en app som heter "Set List Maker". App:en kostar 22 riksdaler. Smälter in väldigt snyggt, väldigt lite extra att bära på och fungerar ypperligt. Man kan lägga upp tempon (finns inbyggd metronom), tonarter, låtlängder, texter som scrollar själv, ackordanalyser/noter i pdf-format etc och även köra backingtracks från samma app då man kan importera backingtrack-ljudfiler till varje låt i en låtlista. När man väl lagt upp låtlistan för ett projekt så är det otroligt snabbt och enkelt att skapa olika låtlistor. Och har man skrivit in hur lång varje låt är så får man reda på omedelbart hur långt setet man skapat är. Och då man har Paddan inom armlängds avstånd på mickstativet så är det väldigt lätt att gå till nästa låt under giget. Otroligt smidigt.
Jo, för att lära sig låtarna är det ju inte tal om!
(OBS! Skämt!!! Jag är själv sämst i världen på att komma ihåg vad jag sysslar med i en livesituation.)
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Lestrange skrev:Jo, för att lära sig låtarna är det ju inte tal om!
(OBS! Skämt!!! Jag är själv sämst i världen på att komma ihåg vad jag sysslar med i en livesituation.)
Ha ha ha!!
Jo det ska man ju givetvis göra men det är lite för att underlätta och som ersättning till alla jävla låtlistor man skriver på papper innan varje gig och som man sen slarvar bort.....
Jag brukar klara mig strålande med låttitel och tonart. Det brukar räcka för mig. Men sen är jag med i ett par projekt där vi brottats med backingtracks eller att trummisen velat referenskolla låtarnas tempo med ett klick och andra saker som kan behövas i livesammanhang. Så då började jag kolla runt och "Set List Maker" är den bästa och mest kompletta appen jag hittat som faktiskt har någonting att erbjuda alla i ett band. Oavsett om det handlar om ackordanalyser, noter, texter, tempon/metronom, backingtracks etc..... Jag vet att sångaren i coverbandet jag var med i för 15 år sedan skulle gett sin högra arm för någonting åt det här hållet. Man håller liksom inte låttexterna till 300 låtar i huvudet och att släpa runt på hans pärm var inte helt roligt. Livrädd för att tappa bort den var han också. Han hade definitivt kunnat klara några gig i alla fall om pärmen vart förlorad men det här är väldigt mycket smidigare. Och man kan köra över identiska låtar och låtlistor till andra bandmedlemmars Paddor och sen är det egentligen bara att välja vad av det som är inlagt i låtarna som man vill se på displayen under giget. Och helt STRÅLANDE bra om man ska sätta vick på tex gitarr i ett coverband. Om vicket har en padda så är det egentligen bara att han skaffar appen och sen kör man över repertoaren så kommer det ta rejält mycket mindre tid i anspråk att sätta låtarna. Det är lite pill initialt men har man väl gjort det för varje låt så sparar man rejält mycket tid senare. Funkar faktiskt riktigt bra. "Det papperslösa samhället" pratades det om redan under slutet av 80-talet. Känns som att det faktiskt börjar funka på gig nu i alla fall.
Rätt skönt att slippa alla papper och inte dyr lösning var det inte, värt varenda krona (ca 370)
Irbit: vi var inne på att göra nåt med mobil och ipad men iom att vi hade en dator liggande och lite för mkt tid över... Det som finns i datorn sköts hemifrån via teamviewer och dropbox. Annars så använder vi oss av PowerPoint och pedalbord http://www.dhgate.com/pc-computer-usb-t ... #s1-6-null" onclick="window.open(this.href);return false; på plats.
Tanken med denna prompter-sufflör-notställ-monitor-högtalarlåda feat skärm-screenwedge är att vi ska kunna ta den med oss men även koppla in på en extern lcd i lokalen.
ventus skrev:Rätt skönt att slippa alla papper och inte dyr lösning var det inte, värt varenda krona (ca 370)
Irbit: vi var inne på att göra nåt med mobil och ipad men iom att vi hade en dator liggande och lite för mkt tid över... Det som finns i datorn sköts hemifrån via teamviewer och dropbox. Annars så använder vi oss av PowerPoint och pedalbord http://www.dhgate.com/pc-computer-usb-t ... #s1-6-null" onclick="window.open(this.href);return false; på plats.
Tanken med denna prompter-sufflör-notställ-monitor-högtalarlåda feat skärm-screenwedge är att vi ska kunna ta den med oss men även koppla in på en extern lcd i lokalen.
Det där funkar ju kanon! Och SNYGG är den också! Bra gjort. Jag har funderat i liknande banor men la ner då jag för det första är hyffsat usel på att snickra. Och för det andra så skulle den där inte funka på små skitställen man spelar på allt som ofta där det är tre band samma kväll och man ska dela på backline..... Så jag fortsatte med papper och penna tills jag bara för några månader sedan kom på att sambon har en Padda och hittade den där appen.
Ursäkta trådstöld. Fint bygge. Och hade jag också kunnat snickra så hade jag gjort något liknande för flera år sedan...