112 + 115 i samma låda

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

112 + 115 i samma låda

Inlägg av Ente »

Hejsan.
Jag har en Eminence Beta 12A + en Eminence Kappa 15LFA som jag tänker bygga en låda till.
Ett alternativ är ju självklart att göra två separata lådor, vilket absolut är mest praktist, eller en avdelarvägg.
Men ponera att jag inte 'vill' göra det :-) utan vill bygga en gemensam låda och köra dom parallellt...

Enligt de beräkningar jag har gjort efter valda volymer och avstämnningsfrekvenser så
skulle de separata lådorna ha:

12" = Vb: 70 liter, Fb:50Hz och ett basreflexrör: 11cm(diameter) x 8.24cm(Längd)
15" = Vb: 90 liter, Fb:45Hz och ett basreflexrör: 11cm(diameter) x 7.59cm(Längd)

Om jag kör med gemensam kavitet på 160 Liter tänkte jag ha 2 st basreflexrör på c:a 7.9 cm vardera

MEN !
VAD påverkas (och hur) med denna lådan jämfört med 2 separata (olika stora) lådor ?
Kommer varje element att 'känna av' 80 Liter och hälften av den totala basreflexöppningen dvs L=7,9 cm rör (enligt ovan)
Betyder det också att 12"-arn får en lägre avstämningsfrekvens, och 15"-arn en högre,
än vad som gällt om det varit separata lådor.

(iofs marginella skillnader men TEORETISKT)

Hade elementen varit identiska så hade det ju(väl?) bara varit att dubbla den volymen som gäller för ett element,
och 2 lika rör.

Eller är jag bara dum i huvudet som inte gör 2 lådor ?

mvh
Kenth
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Re: 112 + 115 i samma låda

Inlägg av alexon »

Elementen beter sig olika, och kommer att påverka varandra så att det blir en riktig röra. Avdela till två separata kammare, så att du får minimal akustisk koppling mellan dom.

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Inlägg av Ente »

Hmm, jag anade att det skulle bli något sådant.
Det var bara en tanke, eller rättare sagt ett teoretiskt bygge. Det blir att göra akustisk avskärmning'....
(Ifall det inte blir 2 separata lådor)
:-)
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Kan man inte koppla den ena som slavbas typ? Som i Walkabout Scouten?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Försökte få mina tks 1*12 & 1*15 att låta bra tillsammans.
Inte ens det funkade. För olika karaktärer på lådor, är min åsikt.
Bygg 2*12 eller 2*15, alt. 2 st 1*12 eller 2 st 1*15.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Inlägg av Ente »

Vet inte riktigt hur Walkabout'en har kopplat sin slavbas, men en 'normal' slavbas är ju helt passiv och mer som en basreflexöppning.
Så det skulle ju funka men det känns onödigt att ha ett Eminence-element 'oanvänt' :( som bara sitter och vibrerar med...
Nu har jag ett 112-hembygge i 22mm MDF som väger usch, och så har jag bytt ut elementet i min GK MBX-115.
I bägge dessa sitter nu Eminence (12+15")-elementen som jag tänkte bygga antingen en stor (avdelad) låda,
eller 2 separata lådor i 12mm poppelplywood (a la tks), och sätta tillbaks originalelementet i GK'n.
Det är såå det snurrar i huvudet just nu. :hmm:
All ändring är inte till det bättre, men det är skojsigt att hålla på. :D
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Inlägg av Ente »

Geddan: Har hört flera sagt samma sak som Du, så det blir säkert ett sådant projekt också/istället under våren.
En 215 med Eminence Kappa 15LFA'or klarar ju då av 1200W RMS, vilket iofs ligger långt över min stärkares resurs, men då har man ju för framtiden... :lol:
Skriv svar