In ear!
- Pebbe
- VIP medlem
Re: In ear!
Jag använde ett enkelt db-system senast. Problemet jag hade var att få lurarna att sitta bra i örat. Minsta lilla luren åkte ur minskade basen men i övrigt hade jag inga problem med dropouts o.dyl.
- caulev
- Medlem+
Ok.... vet inte om man kanske kan köra med vanliga in ear lurar för jag har ett par som låter bra och sitter bra.
Undrar mer ifall känslan på scen försvinner?
På de sättet sparar man öronen, får in monitoring från resten av bandet och höjer sig själv hur högt man känner för.
Undrar mer ifall känslan på scen försvinner?
På de sättet sparar man öronen, får in monitoring från resten av bandet och höjer sig själv hur högt man känner för.
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Unicorn Artist 5
-
- Medlem+
Jag brukar använda det vid högljudande spelningar när man har tillgång av att allt mickas ut. Antingen om man har en egen aux och kan ställa precis som man vill eller så tar man på utljudet. Fungerar hyffsat det med. Har i högljudande replokal kört med en mikrofon i en liten mixer och placerat micken så man hör allt i lokalen. Fungerar också hyffsat. I alla fall bättre än att gå hem med tjutande öron. Man har fått placera micken, jag har kört med kondensatormick, ganska nära basförstärkaren vänd från trummorna och att den är i midjehöjd för att slippa diskanten från cymbalerna, som gärna överröstar. Vi hade trummorna mitt emot basen och två gitarren mitt emot varandra och 4 sånghögtalare i varje hörn av rummet, två i öronhöjd och två i sitthöjd. Hoppas beskrivning går att förstå.
Ingemar
Ingemar
- caulev
- Medlem+
Jo jag hänger med.
Spelar oftast med väldigt högt utljud... uppmickade trummor eller i vissa fall eltrummor.
Känner att jag måste dra med värsta riggen för att överhuvudtaget höra något o ändå blir det inte bra tycker jag.
Problemet är att man inte kan pröva ett set utan måste köpa o de kostar inte lite direkt.
Tysken skall ha ca 5000kr för något vettigt från Shure.... Senheizer kostar en del mer.
Sen o andra sidan är det rätt mycket billigare än en värsting rigg samt att det väger en del mindre.
Mest orolig för känslan.
Spelar oftast med väldigt högt utljud... uppmickade trummor eller i vissa fall eltrummor.
Känner att jag måste dra med värsta riggen för att överhuvudtaget höra något o ändå blir det inte bra tycker jag.
Problemet är att man inte kan pröva ett set utan måste köpa o de kostar inte lite direkt.
Tysken skall ha ca 5000kr för något vettigt från Shure.... Senheizer kostar en del mer.
Sen o andra sidan är det rätt mycket billigare än en värsting rigg samt att det väger en del mindre.
Mest orolig för känslan.
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Unicorn Artist 5
-
- Medlem+
Brukar dyka upp begagnade Shure ibland. Absolut värda att prova istället för billigare grejer. Mycket brus i billigt. Men visst tar det lite tid att vänja sig men man tjänar på det i längden. Absolut.
Ingemar
Ingemar
- Grafen
- Hedersmedlem
I mitt tycke:
Fördelar:
-samma ljud oavsett var man står på scenen
-dubblar som hörselskydd (om man har sinnesnärvaro att hålla volymen låg)
-möjlighet att hålla scenvolymen nere
Nackdelar:
-röjer man runt mycket på scenen så lossnar allt, beltpack ramlar, lurar åker ur, kablar går av
-drop-outs gör SKITONT rakt in i öronen
-förtar en hel del av publikkänslan
Fördelar:
-samma ljud oavsett var man står på scenen
-dubblar som hörselskydd (om man har sinnesnärvaro att hålla volymen låg)
-möjlighet att hålla scenvolymen nere
Nackdelar:
-röjer man runt mycket på scenen så lossnar allt, beltpack ramlar, lurar åker ur, kablar går av
-drop-outs gör SKITONT rakt in i öronen
-förtar en hel del av publikkänslan
Stallet är hendekagonalt.
- bootsy
- Medlem+++
Jag får det inte riktigt att funka med in-ear om jag ska sjunga. Intonationen går på lunch.
I övrigt finns det många fördelar, men gör inte missen att inte ha basen förstärkt på annat sätt också - att BARA höra den i lurarna ger inte mycket feeling.
I övrigt finns det många fördelar, men gör inte missen att inte ha basen förstärkt på annat sätt också - att BARA höra den i lurarna ger inte mycket feeling.
Stallet liknar mest ett veteflak.
-
- Medlem+
Fast jag upplever att man hör sin egen röst bättre fast man inte behöver ha så högt på. Bara man stoppar fingrarna i öronen så hör man sig själv bättre. Jag kör med Shurelurar som sitter bra på mig. Visserligen var de dyra men de funkar för mig.
Ingemar
Ingemar
- bootsy
- Medlem+++
Jodå, man hör sig själv. Men min intonation pajar, dvs jag sjunger falskt.Ingemar Sundström skrev:Fast jag upplever att man hör sin egen röst bättre fast man inte behöver ha så högt på. Bara man stoppar fingrarna i öronen så hör man sig själv bättre. Jag kör med Shurelurar som sitter bra på mig. Visserligen var de dyra men de funkar för mig.
Ingemar
- Basmagnus
- Medlem++
Både för- och nackdelar.
Är det en produktion där allt är repat i detalj funkar det bättre än i mer öppna sammanhang med mer improvisation (samspel?)
Det blir väldigt lätt att alla står i sin egen bubbla och spelar då man inte har samma kontakt med vare sig medmusiker eller publik.
Sen spelas, och sjungs, det ofta bättre då alla hör sig själva tydligare så man brukar automatiskt städa upp sig lite.
Men, som Bootsy säger, så kräver det viss vana och övning för att sjunga. Det är inte riktigt samma sak som att höra sig "utifrån".
Sen är det också hopplöst med dropouts, det finns inget som dödar glädje och musik så mycket.
Oftast brukar jag be om trådbundet om det är gig när jag inte behöver röra mig så mycket, det gör en otrolig skillnad för ljudet och man slipper dropouts
Sen är det väldigt viktigt med bra lurar, jag har gjutna lurar från Ultimate Ears som är fantastiska men de kostar en 7-8tusen.
Några åsikter från mig. Hej
Är det en produktion där allt är repat i detalj funkar det bättre än i mer öppna sammanhang med mer improvisation (samspel?)
Det blir väldigt lätt att alla står i sin egen bubbla och spelar då man inte har samma kontakt med vare sig medmusiker eller publik.
Sen spelas, och sjungs, det ofta bättre då alla hör sig själva tydligare så man brukar automatiskt städa upp sig lite.
Men, som Bootsy säger, så kräver det viss vana och övning för att sjunga. Det är inte riktigt samma sak som att höra sig "utifrån".
Sen är det också hopplöst med dropouts, det finns inget som dödar glädje och musik så mycket.
Oftast brukar jag be om trådbundet om det är gig när jag inte behöver röra mig så mycket, det gör en otrolig skillnad för ljudet och man slipper dropouts
Sen är det väldigt viktigt med bra lurar, jag har gjutna lurar från Ultimate Ears som är fantastiska men de kostar en 7-8tusen.
Några åsikter från mig. Hej
- caulev
- Medlem+
Tack för alla tankar.
Det är just känslan jag är rädd för.... som att spela i ett annat rum kanske hehehe.
Jag är den som oftast står stilla och ska i så fall ha trådlöst system så dropouts minskar betydligt.
Ska se vad man kan testa.
Det är just känslan jag är rädd för.... som att spela i ett annat rum kanske hehehe.
Jag är den som oftast står stilla och ska i så fall ha trådlöst system så dropouts minskar betydligt.
Ska se vad man kan testa.
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Unicorn Artist 5
-
- Medlem+
Nä står du stilla kan du lika gärna ha sladd. Det var så han menade.
Ingemar
Ingemar
- Basmagnus
- Medlem++
Exakt.Ingemar Sundström skrev:Nä står du stilla kan du lika gärna ha sladd. Det var så han menade.
Ingemar
- Jan Hellman
- VIP medlem
Det var samma med mig när jag började med gjutna hörselproppar. Men sedan dess har jag kört dom på i princip vartenda gig och man vänjer sig och efter ett tag funkar det. Fast ibland sjunger jag falskt även nu men det kan jag liksom inte skylla på propparna längre....bootsy skrev:Jodå, man hör sig själv. Men min intonation pajar, dvs jag sjunger falskt.Ingemar Sundström skrev:Fast jag upplever att man hör sin egen röst bättre fast man inte behöver ha så högt på. Bara man stoppar fingrarna i öronen så hör man sig själv bättre. Jag kör med Shurelurar som sitter bra på mig. Visserligen var de dyra men de funkar för mig.
Ingemar

- bootsy
- Medlem+++
Jag har försökt ofta med både proppar och in-earlyssning. Nog för att jag inte är någon skönsångare i vanliga fall, men med proppar hamnar intonationen väldigt fel. Det är möjligt att det skulle gå att träna bort, men eftersom jag inte spelar på heltid längre så ges inte massvis med tillfällen att nöta på det.Jan Hellman skrev:Det var samma med mig när jag började med gjutna hörselproppar. Men sedan dess har jag kört dom på i princip vartenda gig och man vänjer sig och efter ett tag funkar det. Fast ibland sjunger jag falskt även nu men det kan jag liksom inte skylla på propparna längre....bootsy skrev:Jodå, man hör sig själv. Men min intonation pajar, dvs jag sjunger falskt.Ingemar Sundström skrev:Fast jag upplever att man hör sin egen röst bättre fast man inte behöver ha så högt på. Bara man stoppar fingrarna i öronen så hör man sig själv bättre. Jag kör med Shurelurar som sitter bra på mig. Visserligen var de dyra men de funkar för mig.
Ingemar![]()
- Jan Hellman
- VIP medlem
Avsaknad av "massvis med tillfällen" brukar sätta sina spår även på sången har jag märkt.... ;( Har aldrig körat så bra som under coverbandstiden. Lägger kör på inspelningar ibland (på tok för sällan) men då brukar jag ta om 300 gånger för att lösa "problemet". Vad är det dom säger? Övning ger träning....? Eller nåt åt det hållet.....bootsy skrev:Jag har försökt ofta med både proppar och in-earlyssning. Nog för att jag inte är någon skönsångare i vanliga fall, men med proppar hamnar intonationen väldigt fel. Det är möjligt att det skulle gå att träna bort, men eftersom jag inte spelar på heltid längre så ges inte massvis med tillfällen att nöta på det.Jan Hellman skrev:Det var samma med mig när jag började med gjutna hörselproppar. Men sedan dess har jag kört dom på i princip vartenda gig och man vänjer sig och efter ett tag funkar det. Fast ibland sjunger jag falskt även nu men det kan jag liksom inte skylla på propparna längre....bootsy skrev:Jodå, man hör sig själv. Men min intonation pajar, dvs jag sjunger falskt.Ingemar Sundström skrev:Fast jag upplever att man hör sin egen röst bättre fast man inte behöver ha så högt på. Bara man stoppar fingrarna i öronen så hör man sig själv bättre. Jag kör med Shurelurar som sitter bra på mig. Visserligen var de dyra men de funkar för mig.
Ingemar![]()

-
- Medlem+
Jag har 2 st Antares Autotune-burkar till salu om nån vill ha hjälp med pitchen.Jan Hellman skrev:Avsaknad av "massvis med tillfällen" brukar sätta sina spår även på sången har jag märkt.... ;( Har aldrig körat så bra som under coverbandstiden. Lägger kör på inspelningar ibland (på tok för sällan) men då brukar jag ta om 300 gånger för att lösa "problemet". Vad är det dom säger? Övning ger träning....? Eller nåt åt det hållet.....bootsy skrev:Jag har försökt ofta med både proppar och in-earlyssning. Nog för att jag inte är någon skönsångare i vanliga fall, men med proppar hamnar intonationen väldigt fel. Det är möjligt att det skulle gå att träna bort, men eftersom jag inte spelar på heltid längre så ges inte massvis med tillfällen att nöta på det.Jan Hellman skrev:Det var samma med mig när jag började med gjutna hörselproppar. Men sedan dess har jag kört dom på i princip vartenda gig och man vänjer sig och efter ett tag funkar det. Fast ibland sjunger jag falskt även nu men det kan jag liksom inte skylla på propparna längre....bootsy skrev:Jodå, man hör sig själv. Men min intonation pajar, dvs jag sjunger falskt.Ingemar Sundström skrev:Fast jag upplever att man hör sin egen röst bättre fast man inte behöver ha så högt på. Bara man stoppar fingrarna i öronen så hör man sig själv bättre. Jag kör med Shurelurar som sitter bra på mig. Visserligen var de dyra men de funkar för mig.
Ingemar![]()

Ingemar
- Dan the Man
- Medlem+
Älskar monitorer!
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
-
- Medlem+
För vissa fungerar monitorer bättre. Jag tror inte det är själva In Ear-en som gör att en del sjunger falskt. De ligger nog inte hundra i monitorer heller. De flesta proffssångarna använder ju In Ear utan att sjunga falskt. Vanesak. Men naturligtvis vill man inte ligga falskt på inspelning. Men lite när man lirar live låter bara naturligt, men inte för mycket. Övning ger träning som nån sa.
Ingemar
Ingemar
- bootsy
- Medlem+++
Jag lovar, det ÄR själva proppen som gör att intonationen pajar. Det går att vänja sig, bevisligen, men det är en stor skillnad. Jag har diskuterat detta med många framstående sångare (betydligt bättre än jag alltså) och de flesta upplever samma sak i varierande utsträckning.Ingemar Sundström skrev:För vissa fungerar monitorer bättre. Jag tror inte det är själva In Ear-en som gör att en del sjunger falskt. De ligger nog inte hundra i monitorer heller. De flesta proffssångarna använder ju In Ear utan att sjunga falskt. Vanesak. Men naturligtvis vill man inte ligga falskt på inspelning. Men lite när man lirar live låter bara naturligt, men inte för mycket. Övning ger träning som nån sa.
Ingemar
- Jan Hellman
- VIP medlem
Ocklusionseffekten ställer till det.bootsy skrev:Jag lovar, det ÄR själva proppen som gör att intonationen pajar. Det går att vänja sig, bevisligen, men det är en stor skillnad. Jag har diskuterat detta med många framstående sångare (betydligt bättre än jag alltså) och de flesta upplever samma sak i varierande utsträckning.Ingemar Sundström skrev:För vissa fungerar monitorer bättre. Jag tror inte det är själva In Ear-en som gör att en del sjunger falskt. De ligger nog inte hundra i monitorer heller. De flesta proffssångarna använder ju In Ear utan att sjunga falskt. Vanesak. Men naturligtvis vill man inte ligga falskt på inspelning. Men lite när man lirar live låter bara naturligt, men inte för mycket. Övning ger träning som nån sa.
Ingemar

"Enharmonisk förväxling" och "ocklusionseffekten" är dom två mest löjliga musikanknytna uttryck jag känner till som inte är teknikrelaterade.
- bootsy
- Medlem+++
Ja, det låter härligt nördigt!Irbit skrev:Ocklusionseffekten ställer till det.bootsy skrev:Jag lovar, det ÄR själva proppen som gör att intonationen pajar. Det går att vänja sig, bevisligen, men det är en stor skillnad. Jag har diskuterat detta med många framstående sångare (betydligt bättre än jag alltså) och de flesta upplever samma sak i varierande utsträckning.Ingemar Sundström skrev:För vissa fungerar monitorer bättre. Jag tror inte det är själva In Ear-en som gör att en del sjunger falskt. De ligger nog inte hundra i monitorer heller. De flesta proffssångarna använder ju In Ear utan att sjunga falskt. Vanesak. Men naturligtvis vill man inte ligga falskt på inspelning. Men lite när man lirar live låter bara naturligt, men inte för mycket. Övning ger träning som nån sa.
Ingemar
"Enharmonisk förväxling" och "ocklusionseffekten" är dom två mest löjliga musikanknytna uttryck jag känner till som inte är teknikrelaterade.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Eller ja..... Ocklusionseffekten är ju faktiskt lite teknikorienterad när jag tänker efter....bootsy skrev:Ja, det låter härligt nördigt!Irbit skrev:Ocklusionseffekten ställer till det.bootsy skrev:Jag lovar, det ÄR själva proppen som gör att intonationen pajar. Det går att vänja sig, bevisligen, men det är en stor skillnad. Jag har diskuterat detta med många framstående sångare (betydligt bättre än jag alltså) och de flesta upplever samma sak i varierande utsträckning.Ingemar Sundström skrev:För vissa fungerar monitorer bättre. Jag tror inte det är själva In Ear-en som gör att en del sjunger falskt. De ligger nog inte hundra i monitorer heller. De flesta proffssångarna använder ju In Ear utan att sjunga falskt. Vanesak. Men naturligtvis vill man inte ligga falskt på inspelning. Men lite när man lirar live låter bara naturligt, men inte för mycket. Övning ger träning som nån sa.
Ingemar