Nybörjare på dragspel

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Nybörjare på dragspel

Inlägg av fieldflower »

Tjo!

Blev med dragspel idag då jag fick ta över släktarvet från min far att inte kunna spela på ett gammalt Hagström Granesso pianodragspel med 120 basar och 41 .

Ni som kan - hur attackerade ni den här besten?
Har hajjat ungefär hur basarna funkar och pianotangenterna är ju bekanta.
Jag tänkte inte ta lektioner utan lära mig hemma så det är främst tips och idéer för det som behövs.

Spill it on me.
Medlem i PB50+
shadowskimmer
Medlem+

Re: Sv: Nybörjare på dragspel

Inlägg av shadowskimmer »

Jag spelade mycket dragspel när jag var liten och finessen på bassidan (och melodisidan om man kör knappdragspel) är att man bara kan flytta handen för att transponera - det är samma grepp så att säga.
shadowskimmer
Medlem+

Re: Sv: Nybörjare på dragspel

Inlägg av shadowskimmer »

Om du har ackordbas (vilket är troligast) så är den markerade knappen i mitten ett c och ovanför har du g och under f. Rätt enkelt med växelbas och "blues". ;-) Knapparna utanför är ackord och den närmast grundtonen är dur, sen kommer moll, 7 och dim. Dim finns inte på alla. Intervallen är lika överallt som sagt så ovanför g har du d och ovanför d har du a och sen e. Kolla här för en komplett bild: http://www.accordionpage.com/s_basar.html
HirYoshima
Medlem++

Re: Nybörjare på dragspel

Inlägg av HirYoshima »

Som vanligt, spela till låtar du gillar :)

Kan du redan noter så kolla efter nån sheet music-bok inom någon genre/med något band du gillar. Jag har börjat spela lite irländskt och sånt på senare tiden med mitt dragspel, har kört lite blandat innan.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jo, lajjade 30 min igår och det går ju att hitta runt hyfsat bland basarna.
Lyckades "Dylan-kompa" mig själv på basarna på The rose med (mediokert) melodispel.

Antar att det kommer hyfsat snabbt att hitta bland basarna om man bara håller på lite?
Just nu är det svårt att känna vad som är upp och ned vs diagonal förflyttning.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+

Inlägg av Bachbarian »

Det är relativt (läs: fortfarande svårt som fan) enkelt när man väl lärt sig hitta utifrån knappen med urgröpning att kunna spela enklare låtar. Jag som inte har spelat piano får dock syntax error i hjärnan så fort händerna ska göra saker i olika takt.

Leta upp ett ackordschema för att få det lite enklare att hitta i början. Det här kanske funkar för dig.

Bild

Se också till att inte bo i lägenhet.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Krysopras skrev:Det är relativt (läs: fortfarande svårt som fan) enkelt när man väl lärt sig hitta utifrån knappen med urgröpning att kunna spela enklare låtar. Jag som inte har spelat piano får dock syntax error i hjärnan så fort händerna ska göra saker i olika takt.

Leta upp ett ackordschema för att få det lite enklare att hitta i början. Det här kanske funkar för dig.

Bild

Se också till att inte bo i lägenhet.
Den här kartan tyckte jag var bäst av de jag hittat:
Bild

Jo, lite svårt att göra olika saker, men det känns enklare på dragspel än på piano...
Men det beror förstås på att jag är nöjd med oompa-komp på dragspel men vill kunna köra boogie-woogie på piano...:roll:

Men jag tycker jag hittar lite enklare för varje gång jag lajjar med besten (och då blir det ändå bara 30 minuter här och där.)

Hittade några kul videor och lektioner, varav denna nog är favvo just nu:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Su5BitXzJkg[/youtube]

Jag bor i lägenhet, men jag kan även klockan så det är lugnt...;)
(Dessutom lägger vi barnen 20-21 sisådär, och min självbevarelsedrift är stark så efter det blir det inge spela.)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

Spelar inte själv, men frugan har nyligen börjat. Hon märkte att det funkar väldigt bra att öva framför spegeln om man inte har full koll på var knapparna sitter.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Fredde79 skrev:Spelar inte själv, men frugan har nyligen börjat. Hon märkte att det funkar väldigt bra att öva framför spegeln om man inte har full koll på var knapparna sitter.
Hehe, jo jag blir stående vid hallspegeln då jag inte får fingrarna att göra som jag vill.
Skitsvårt att veta om man flyttar diagonalt eller rakt då man inte ser vad man gör!
Medlem i PB50+
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Jag bor också i lägenhet, tycker det fungerar bra, grannarna klagar mer när jag spelar bas.

Man spelar väl på känsla, då spelar det ingen roll om man ser vad man gör :)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

HirYoshima skrev:Jag bor också i lägenhet, tycker det fungerar bra, grannarna klagar mer när jag spelar bas.

Min känsla i fingrarna ger mig (än så länge) en dålig känsla i öronen och magen...
Medlem i PB50+
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

fieldflower skrev:
HirYoshima skrev:Jag bor också i lägenhet, tycker det fungerar bra, grannarna klagar mer när jag spelar bas.

Min känsla i fingrarna ger mig (än så länge) en dålig känsla i öronen och magen...
Jag förstår dig. ;)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Det var faktiskt mitt första instrument, spelade dragspel sedan jag var 7-8 år tills jag var 13 då jag gick över helt på bas. Ångrar mig idag att man inte fortsatte med klaveret. Som det redan skrivits, "ompa-komp" på bassidan är rätt enkelt och att göra lite skalvandringar. Jag har inte så mycket att tillägga men kämpa på, kul med dragspel :). Jag har 3-4 spel hemma som jag aldrig spelar på.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

fieldflower skrev:
Fredde79 skrev:Spelar inte själv, men frugan har nyligen börjat. Hon märkte att det funkar väldigt bra att öva framför spegeln om man inte har full koll på var knapparna sitter.
Hehe, jo jag blir stående vid hallspegeln då jag inte får fingrarna att göra som jag vill.
Skitsvårt att veta om man flyttar diagonalt eller rakt då man inte ser vad man gör!
Det blir "triangel" när man spelar dur-komp-växelbas så flyttar man ner långfingret för att spela moll och -7 ackord.

*EDIT*
Tror ingen skrivit det men kör med ringfingret på grundtonen och pekfingret på kvinten och långfingret på "ackordsknappen" men det faller sig kanske naturligt :).

HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Svensson skrev:Tror ingen skrivit det men kör med ringfingret på grundtonen och pekfingret på kvinten och långfingret på "ackordsknappen" men det faller sig kanske naturligt :).
På dur-ackord kör jag ringfinger för grundton, pekfinger för kvint och långfingret på ackordsknappen, precis som du säger.

När det gäller moll- och 7-ackord så kör jag ringfinger för grundton, långfingret för kvint och pekfinger för ackordstonen... är det mig det är fel på?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

HirYoshima skrev:
Svensson skrev:Tror ingen skrivit det men kör med ringfingret på grundtonen och pekfingret på kvinten och långfingret på "ackordsknappen" men det faller sig kanske naturligt :).
På dur-ackord kör jag ringfinger för grundton, pekfinger för kvint och långfingret på ackordsknappen, precis som du säger.

När det gäller moll- och 7-ackord så kör jag ringfinger för grundton, långfingret för kvint och pekfinger för ackordstonen... är det mig det är fel på?
Absolut inte fel i att göra det, kanske hur man lär sig :). När jag tänker efter så kan det vara lättare att nå om man kör den varianten!

Skriv svar