Stora besserwisser-tråden
- Diesel
- Medlem++
Stora besserwisser-tråden
Här är tråden för alla som känner att de bara inte kan hålla tyst över folks okunskap i vissa ämnen.
Jag som har en teknisk utbildning med inriktning på datorer och nätverk kan störa mig på annonser som denna:
http://www.blocket.se/vi/14780295.htm?ca=2_s
"Komplett gamer data" (ska han sälja ett spel? eftersom data är bara 1: or och 0: or)
Eller tråden i detta forum:
http://gameplayer.se/forum.php?thread_id=9062&page=1
Där rubriken är "Låna internet" Man kan inte låna internet, för ingen äger internet utan det är bara ett samlingsnamn på en massa sammankopplade datanät.
Vad har ni för besserwisser-grejor som ni stör er på eller inte kan låta bli att retas med någon och rätta?
Jag som har en teknisk utbildning med inriktning på datorer och nätverk kan störa mig på annonser som denna:
http://www.blocket.se/vi/14780295.htm?ca=2_s
"Komplett gamer data" (ska han sälja ett spel? eftersom data är bara 1: or och 0: or)
Eller tråden i detta forum:
http://gameplayer.se/forum.php?thread_id=9062&page=1
Där rubriken är "Låna internet" Man kan inte låna internet, för ingen äger internet utan det är bara ett samlingsnamn på en massa sammankopplade datanät.
Vad har ni för besserwisser-grejor som ni stör er på eller inte kan låta bli att retas med någon och rätta?
Senast redigerad av Diesel den lör 12 jan 2008, 02:08, redigerad totalt 2 gång.
- Myxomatosis
- Medlem+
- Diesel
- Medlem++
- Noelredding
- Medlem++
- Makten
- Medlem++
- Svensson
- Forumvärd
- Makten
- Medlem++
Jag skulle tro att det till viss del beror på att folk inte gått i skolan (i tillräcklig omfattning).Svensson skrev:Särskrivningar har jag också stört mig på men liksom Knedy så tänker jag inte så mycket på det. Skulle tro att särkrivningar till viss del beror på sammanblandning med engelskan.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
- Svensson
- Forumvärd
Möjligt men det känns som ett relativt nytt fenomen och jag vet inte om skolan blivit så mycket sämre däremot har engelska influenserna blivit större.Makten skrev:Jag skulle tro att det till viss del beror på att folk inte gått i skolan (i tillräcklig omfattning).Svensson skrev:Särskrivningar har jag också stört mig på men liksom Knedy så tänker jag inte så mycket på det. Skulle tro att särkrivningar till viss del beror på sammanblandning med engelskan.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- GurraG
- Medlem++
Vadå besserwisser, messerschmitt heter det ju!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- Kim S
- Medlem++
Makten skrev:Jag skulle tro att det till viss del beror på att folk inte gått i skolan (i tillräcklig omfattning).Svensson skrev:Särskrivningar har jag också stört mig på men liksom Knedy så tänker jag inte så mycket på det. Skulle tro att särkrivningar till viss del beror på sammanblandning med engelskan.
Håller med Svensson här. Det känns som om de som skriver mycket på engelska också särskriver mer. En stor andel av våra föreläsare på universitetet som är ruggigt välutbildade särskriver titt som tätt. Och då menar jag inte typ 10 föreläsare, utan kanske 50-100 stycken. Störde mig i början men lägger inte ner energi på det längre.Svensson skrev: Möjligt men det känns som ett relativt nytt fenomen och jag vet inte om skolan blivit så mycket sämre däremot har engelska influenserna blivit större.
- ferm
- Medlem++
Rättstavningsprogrammen klarar inte ihopskrivna ord, så där finns väl en del av grundorsakenKim S skrev:Makten skrev:Jag skulle tro att det till viss del beror på att folk inte gått i skolan (i tillräcklig omfattning).Svensson skrev:Särskrivningar har jag också stört mig på men liksom Knedy så tänker jag inte så mycket på det. Skulle tro att särkrivningar till viss del beror på sammanblandning med engelskan.Håller med Svensson här. Det känns som om de som skriver mycket på engelska också särskriver mer. En stor andel av våra föreläsare på universitetet som är ruggigt välutbildade särskriver titt som tätt. Och då menar jag inte typ 10 föreläsare, utan kanske 50-100 stycken. Störde mig i början men lägger inte ner energi på det längre.Svensson skrev: Möjligt men det känns som ett relativt nytt fenomen och jag vet inte om skolan blivit så mycket sämre däremot har engelska influenserna blivit större.
För många basar är inte nog
- Makten
- Medlem++
Är det inte välkänt att den svenska skolan numera är ett enda stort fiasko? Elever som pratar i telefon på lektionerna, massor som aldrig blir godkända ens i de mest grundläggande ämnena, med mera. Nu är det ju lyckligtvis ändring på gång tack vare att sossarna åkte ut.Svensson skrev:Möjligt men det känns som ett relativt nytt fenomen och jag vet inte om skolan blivit så mycket sämre däremot har engelska influenserna blivit större.
Att inte kunna behärska sitt modersmål borde man skämmas över (om man inte har läs- och skrivsvårigheter av medfödd art, såsom dyslexi). Men eftersom den totala fördumningen eskalerar så bryr sig tydligen ingen.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
- Svensson
- Forumvärd
Som sagt, det finns många högt utbildade människor som särskriver, ser det nästan dagligen, kan vara ett tecken på att språket förändras.Makten skrev:Är det inte välkänt att den svenska skolan numera är ett enda stort fiasko? Elever som pratar i telefon på lektionerna, massor som aldrig blir godkända ens i de mest grundläggande ämnena, med mera. Nu är det ju lyckligtvis ändring på gång tack vare att sossarna åkte ut.Svensson skrev:Möjligt men det känns som ett relativt nytt fenomen och jag vet inte om skolan blivit så mycket sämre däremot har engelska influenserna blivit större.
Att inte kunna behärska sitt modersmål borde man skämmas över (om man inte har läs- och skrivsvårigheter av medfödd art, såsom dyslexi). Men eftersom den totala fördumningen eskalerar så bryr sig tydligen ingen.
- anli
- VIP medlem
- Svensson
- Forumvärd
En annan sak man kan störa sig på är ju benämningarna på indelningarna av det land vi bor i. Det snackas alltid om Norrland men inte fan är det någon som säger att man bor i Götaland eller Svealand. Norrland består ju liksom av flera landskap och län.
Det är bara väderleksrapporten som är konsekvent men då, efter att ha pratat om "Nordöstra Svealand" som är stort som tre fotbollsplaner gör man ett svep med handen över kartan och säger "Norrland" som är 2/3 av Sverige! Eller "Fjällkedjan", hur lång är den? 150 mil?
Det är bara väderleksrapporten som är konsekvent men då, efter att ha pratat om "Nordöstra Svealand" som är stort som tre fotbollsplaner gör man ett svep med handen över kartan och säger "Norrland" som är 2/3 av Sverige! Eller "Fjällkedjan", hur lång är den? 150 mil?
- fieldflower
- Hedersmedlem
Vi hade en lunchrestaurang i Kista som var mästare på särskrivningar.
Det var nästan värt att ta vägen förbi gatumenyn bara för att se vad de hittat på för kul för dagen..
Nåra skojjiga hittade på nätet:
I affären:
Glad packad räkmacka
Morgon rockar!
Vi har sprätt ägg
På restaurangen:
Är du en paj älskare? Då är detta stället för dig.
Grillad kyckling lever med kul potatis
Hos frisören:
Skum Permanent 395:-
I kontaktannonser och CV:
Jag är en mörk hårig tjej
Jag är inte rädd att visa fram fötterna!
Jag skriver just nu på min doktors avhandling
Jag har bra grund men ingen vidare utbildning
Yrkesgrupper:
Nacka naprapaterna
Sjuk gymnast
Vår kassa personal
Det var nästan värt att ta vägen förbi gatumenyn bara för att se vad de hittat på för kul för dagen..
Nåra skojjiga hittade på nätet:
I affären:
Glad packad räkmacka
Morgon rockar!
Vi har sprätt ägg
På restaurangen:
Är du en paj älskare? Då är detta stället för dig.
Grillad kyckling lever med kul potatis
Hos frisören:
Skum Permanent 395:-
I kontaktannonser och CV:
Jag är en mörk hårig tjej
Jag är inte rädd att visa fram fötterna!
Jag skriver just nu på min doktors avhandling
Jag har bra grund men ingen vidare utbildning
Yrkesgrupper:
Nacka naprapaterna
Sjuk gymnast
Vår kassa personal
Medlem i PB50+
- newheartshadow
- VIP medlem
Till slut kan det ju bli såhär: IdiocracyMakten skrev:Är det inte välkänt att den svenska skolan numera är ett enda stort fiasko? Elever som pratar i telefon på lektionerna, massor som aldrig blir godkända ens i de mest grundläggande ämnena, med mera. Nu är det ju lyckligtvis ändring på gång tack vare att sossarna åkte ut.Svensson skrev:Möjligt men det känns som ett relativt nytt fenomen och jag vet inte om skolan blivit så mycket sämre däremot har engelska influenserna blivit större.
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
- Noelredding
- Medlem++
dom!the_great_alfonzo skrev:Folk som inte skiljer på "de" och "dem". Givetvis är det inte personerna jag stör mej på, men det rycker till någonstans när jag läser sådana felskrivningar.
Och nej, Klopper, INTE där!
fattar inte varför man inte får använda det? Mycket enklare ju.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
- fieldflower
- Hedersmedlem
"Dom" är endast talspråk, men det är bättre att skriva "dom" än att konstant missa på "de/dem".Noelredding skrev:dom!the_great_alfonzo skrev:Folk som inte skiljer på "de" och "dem". Givetvis är det inte personerna jag stör mej på, men det rycker till någonstans när jag läser sådana felskrivningar.
Medlem i PB50+
- Svensson
- Forumvärd
..och skrivspråket är ett verktyg att få ner det talade språket på papper...fieldflower skrev:"Dom" är endast talspråk, men det är bättre att skriva "dom" än att konstant missa på "de/dem".Noelredding skrev:dom!the_great_alfonzo skrev:Folk som inte skiljer på "de" och "dem". Givetvis är det inte personerna jag stör mej på, men det rycker till någonstans när jag läser sådana felskrivningar.