Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.
http://watch.tpbafk.tv/" onclick="window.open(this.href);return false;
- TDHP
- Forumvärd
Musikskaparnas organisation Stim och festivalarrangören Sweden Rock Festival har kommit överens efter en flerårig tvist. Nu återkallar båda parter sin respektive talan från Marknadsdomstolen och Blekinge tingsrätt.
- Vi har haft en serie möten sedan i höstas och har under denna tid utvecklat förståelse för våra respektive utgångspunkter. Nu har vi kommit överens och Sweden Rock Festival kommer att följa Stims gällande priser och villkor enligt pristariffen för 2013, säger Eva Modin, vice vd i Stim.
- Från Sweden Rock Festivals sida tycker vi att det är självklart att låtskrivarna ska ha betalt för sitt arbete. När vi nu kommit överens behöver vi inte lösa tvisten i domstol och kan fokusera på att göra musikfestival, säger Sweden Rocks vd Mats Natvig.
Den nu lösta konflikten är flera år gammal. Sweden Rock och Stim var oense om de avgifter till upphovsmännen som Stim fakturerade till festivalen - så kallade musiklicenser för användandet av musik. Detta ledde till en konflikt mellan parterna. I och med att Stim och Sweden Rock nu är överens drar man tillbaka sin respektive talan.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jepp. Det var ju bra. Vore lite intressant att veta hur överenskommelsen ser ut mer i detalj.TDHP skrev:Musikskaparnas organisation Stim och festivalarrangören Sweden Rock Festival har kommit överens efter en flerårig tvist. Nu återkallar båda parter sin respektive talan från Marknadsdomstolen och Blekinge tingsrätt.
- Vi har haft en serie möten sedan i höstas och har under denna tid utvecklat förståelse för våra respektive utgångspunkter. Nu har vi kommit överens och Sweden Rock Festival kommer att följa Stims gällande priser och villkor enligt pristariffen för 2013, säger Eva Modin, vice vd i Stim.
- Från Sweden Rock Festivals sida tycker vi att det är självklart att låtskrivarna ska ha betalt för sitt arbete. När vi nu kommit överens behöver vi inte lösa tvisten i domstol och kan fokusera på att göra musikfestival, säger Sweden Rocks vd Mats Natvig.
Den nu lösta konflikten är flera år gammal. Sweden Rock och Stim var oense om de avgifter till upphovsmännen som Stim fakturerade till festivalen - så kallade musiklicenser för användandet av musik. Detta ledde till en konflikt mellan parterna. I och med att Stim och Sweden Rock nu är överens drar man tillbaka sin respektive talan.
http://www.musikindustrin.se/2013/01/18 ... k-nu-lost/
- cub
- Medlem++
http://www.dn.se/ekonomi/pengaregn-over-skivbolagen" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jo det där kan ju kanske stämma för dom bolag som är delägare i Spotify."I genomsnitt är 4—5 öre ersättningen för varje gång en låt spelas på Spotify, enligt Per Sundin, vd på skivbolaget Universal Music i Sverige".
- cub
- Medlem++
Inte ett ord om artisterna eller upphovshennarna. Inget regn på dem förmodligen.Irbit skrev:Jo det där kan ju kanske stämma för dom bolag som är delägare i Spotify."I genomsnitt är 4—5 öre ersättningen för varje gång en låt spelas på Spotify, enligt Per Sundin, vd på skivbolaget Universal Music i Sverige".
- engson
- Hedersmedlem
OT - men jag gillade "upphovshennarna". 

- TDHP
- Forumvärd
http://www.svd.se/kultur/gladare-tongan ... 870638.svd" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
TDHP

TDHP
- hitman
- Medlem++
Intäkter på 943 miljoner för musikförsäljningen i Sverige förra året? Eftersom Ifpi och skivbolagen, t.ex. i samband med PirateBay-rättegången, förklarat att de i princip bara drivs av en längtan att ge ordentligt betalt till musiker och upphovs"hen" (tack för den eleganta formuleringen

- GandhiMK2
- Medlem++
Jag har dom senaste åren märkt en liten ökning i producentbudgetarna men dom ligger trots det på ca 55% av vad jag fick 1999-2000 ...hitman skrev:Intäkter på 943 miljoner för musikförsäljningen i Sverige förra året? Eftersom Ifpi och skivbolagen, t.ex. i samband med PirateBay-rättegången, förklarat att de i princip bara drivs av en längtan att ge ordentligt betalt till musiker och upphovs"hen" (tack för den eleganta formuleringen) så måste ju större delen av den vinst dessa enorma intäkter generera slussas vidare till musiker och kompositörer? Ni som lever på musik här, har ni sett till stålarna än? Fast det kanske är eftersläpning precis som med STIM-pengarna.
Sen är det en grej som är HELT åt hekvete som jag inte hört någon nämna alls...
När man pressade fysiska skivor så betalade skivbolagen ca en tiondel av intäkten från butik till NCB, dvs till dom som skrivit låtarna på plattan. Detta betalades vid tillfället då dom pressades.
Dom pengarna får dom i nuläget behålla för sej själva TROTS att intäkten är typ på samma nivå som tidigare. Det är REN vinst in.
Vi låtskrivare missar helt plötsligt 10 % av skivbolagens intäkt från affär....Inte helt najs.
Ja, jag vet att det relaterade till pressning av fysisk skiva MEN det hade inget att göra med kostnad för framställan eller nåt, det var bara en betalmning till låtskrivarna. Den är nu borta.
Borde EVENTUELLT uppmärksammas och göras ngt åt.
Eva Dahlgrens skiva "En blekt blondin" , för att ta ett exempel, sålde runt 400 000 ex. Det innebär ca 4 000 000 till låtskrivare för att folk köpte en skiva med deras låtar.
Jag skulle gissa på att Veronica Maggio haft liknande succé men i hennes fall så har hon och Walz gått miste om en hel del deg som istället gått rakt in till skivbolagen.
LÅT MEJ DOCK POÄNGTERA , innan ngn tanklöst och traditionellt börjar gnälla på skivbolagen, att detta är inte DERAS FEL.
Dom gör HELT rätt. Det är NCB/STIM/Låtskrivare som måste ta tag i det. Och vi är inte så bra på det....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- Taurus
- Medlem++
Fast...ligger det inte i skivbolagens intresse att hitta en långsiktigt hållbar affärsmodell, i dyningarna av nedladdningsspektaklet? Då kanske man inte ska roffa åt sig precis varenda korvöre man kan från låtskrivare och artister, utan medverka till att branschen som helhet kan överleva på sikt.f-bass skrev: LÅT MEJ DOCK POÄNGTERA , innan ngn tanklöst och traditionellt börjar gnälla på skivbolagen, att detta är inte DERAS FEL.
Dom gör HELT rätt. Det är NCB/STIM/Låtskrivare som måste ta tag i det. Och vi är inte så bra på det....
Jag är fullt medveten om att den kommersiella logiken anno 2013 inte funkar så, men i mina ögon är det varken smart eller helt rätt att bolagen pissar på framtida vinster genom att ta bröd ur mun på låtskrivare, och att de måste bitchslappas vid förhandlingsbordet av till exempel låtskrivares branschorganisationer för att de själva ska ha några framtidsutsikter.
Jag kanske bara är naiv, och att det hela enbart handlar om att göra sig en så snabb och stor hacka som möjligt utan tanke på framtida konsekvenser för de egna intäkterna, men för mig verkar skivbolagens agerande sällsynt korkat.
- GandhiMK2
- Medlem++
Jo , i en navismens och rättvisans Utopia så ligger det säkert i skivbolagens intresse....Taurus skrev:Fast...ligger det inte i skivbolagens intresse att hitta en långsiktigt hållbar affärsmodell, i dyningarna av nedladdningsspektaklet? Då kanske man inte ska roffa åt sig precis varenda korvöre man kan från låtskrivare och artister, utan medverka till att branschen som helhet kan överleva på sikt.f-bass skrev: LÅT MEJ DOCK POÄNGTERA , innan ngn tanklöst och traditionellt börjar gnälla på skivbolagen, att detta är inte DERAS FEL.
Jag är fullt medveten om att den kommersiella logiken anno 2013 inte funkar så, men i mina ögon är det varken smart eller helt rätt att bolagen pissar på framtida vinster genom att ta bröd ur mun på låtskrivare, och att de måste bitchslappas vid förhandlingsbordet av till exempel låtskrivares branschorganisationer för att de själva ska ha några framtidsutsikter.
Jag kanske bara är naiv, och att det hela enbart handlar om att göra sig en så snabb och stor hacka som möjligt utan tanke på framtida konsekvenser för de egna intäkterna, men för mig verkar skivbolagens agerande sällsynt korkat.
I verklighetens nuläge så lär det väl handla om att vi låtskrivare måste pipa och gnälla lite för att få tillbaka samma procentuella del av kakan som vi hade förut.
Sen hör det till saken att det troligen inte drabbar Max Martin så skitmycket iom att allt han skriver är garanterade singlar och därmed tjänar multum med stim på radiospelningar så toppskiktet klarar sej kanon och dom som är längst ned hackar i sej vad fan som helst och vi mittemellan , som är duktiga och skriver låtar som kommer ut men kanske inte alltid blir singlar , hamnar i bajskorgen.
Jag önskar att det fanns en starkare sammanhållning mellan oss producenter och låtskrivare MEN samtidigt så är det SJUKT svårt att gå med på grejor som inte riktigt rör en själv eller hjälper en utan kanske ibland bara stjälper, precis som facket ofta gör.
Ett exempel är att jag blev erbjuden att ta hand om alla bakgrunder och skivinspelningar till höstens X-factor. Dom erbjöd mej en budget som var typ EN FEMTEDEL av vad jag begärde för att göra det jobbet dom ville att jag skulle göra på den tiden dom krävde och med den höga kvaliteten dom var ute efter.
Undrar vem fan som tog det jobbet för småsmulor.....Sen lät det rätt ofta som om dom kastat ihop nåt på en kvart. Men man får vad man betalar för. Tyvärr finns det folk som hackar i sej skitbetalt och fuckar upp det för oss andra som försöker jobba upp ersättningarna....
vaffan sitter jag här och skriver för? Måste jobba...Adjöss...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- Taurus
- Medlem++
f-bass skrev:Jo , i en navismens och rättvisans Utopia så ligger det säkert i skivbolagens intresse....Taurus skrev:Fast...ligger det inte i skivbolagens intresse att hitta en långsiktigt hållbar affärsmodell, i dyningarna av nedladdningsspektaklet? Då kanske man inte ska roffa åt sig precis varenda korvöre man kan från låtskrivare och artister, utan medverka till att branschen som helhet kan överleva på sikt.f-bass skrev: LÅT MEJ DOCK POÄNGTERA , innan ngn tanklöst och traditionellt börjar gnälla på skivbolagen, att detta är inte DERAS FEL.
I verklighetens nuläge så lär det väl handla om att vi låtskrivare måste pipa och gnälla lite för att få tillbaka samma procentuella del av kakan som vi hade förut.
Sen hör det till saken att det troligen inte drabbar Max Martin så skitmycket iom att allt han skriver är garanterade singlar och därmed tjänar multum med stim på radiospelningar så toppskiktet klarar sej kanon och dom som är längst ned hackar i sej vad fan som helst och vi mittemellan , som är duktiga och skriver låtar som kommer ut men kanske inte alltid blir singlar , hamnar i bajskorgen.
Jag önskar att det fanns en starkare sammanhållning mellan oss producenter och låtskrivare MEN samtidigt så är det SJUKT svårt att gå med på grejor som inte riktigt rör en själv eller hjälper en utan kanske ibland bara stjälper, precis som facket ofta gör.
Ett exempel är att jag blev erbjuden att ta hand om alla bakgrunder och skivinspelningar till höstens X-factor. Dom erbjöd mej en budget som var typ EN FEMTEDEL av vad jag begärde för att göra det jobbet dom ville att jag skulle göra på den tiden dom krävde och med den höga kvaliteten dom var ute efter.
Undrar vem fan som tog det jobbet för småsmulor.....Sen lät det rätt ofta som om dom kastat ihop nåt på en kvart. Men man får vad man betalar för. Tyvärr finns det folk som hackar i sej skitbetalt och fuckar upp det för oss andra som försöker jobba upp ersättningarna....
vaffan sitter jag här och skriver för? Måste jobba...Adjöss...

- GandhiMK2
- Medlem++
Du menar att upphovsrättsmännen som grupp skulle sluta skriva låtar åt srtister som ges ut av skivbolag?
Då hade dom nog gjort det för några år sedan då ersättnigen från spotify visade en fin framtidsvision....
Folk kommer att skriva låtar och en del av oss kommer att tjäna bra och dom flesta andra kommer att få leva på brödkanter...
Då hade dom nog gjort det för några år sedan då ersättnigen från spotify visade en fin framtidsvision....
Folk kommer att skriva låtar och en del av oss kommer att tjäna bra och dom flesta andra kommer att få leva på brödkanter...
- Taurus
- Medlem++
Nej, det är inte det jag menar. Däremot tycker jag det är bra om fler än en mycket liten elit kan betala hyran genom att arbeta med kultur. Fortsätter skivbolagen med sin nuvarande elitmodell, som du själv beskriver, tror jag att de gräver sin egen grav, eller åtminstone riskerar att tjäna bra mycket mindre stålars framöver än de skulle kunna göra, så även ur ett blått perspektiv verkar det ganska idiotiskt. Folk kommer fortfarande att skriva låtar, inget snack om det, men gör man nåt professionellt på heltid blir det väldigt ofta bättre och av högre kvalitet än om man har det som hobby - och borde också ha potential att sälja mer ur bolagsperpektiv. Även om vi säkert har olika syn om vägen dit hoppas jag vi är överens om att det är bra för alla om fler får möjlighet att skapa schysst kultur och få vettigt betalt för det.f-bass skrev:Du menar att upphovsrättsmännen som grupp skulle sluta skriva låtar åt srtister som ges ut av skivbolag?
- GandhiMK2
- Medlem++
Det tycker jag också men-Taurus skrev:Däremot tycker jag det är bra om fler än en mycket liten elit kan betala hyran genom att arbeta med kultur.f-bass skrev:Du menar att upphovsrättsmännen som grupp skulle sluta skriva låtar åt srtister som ges ut av skivbolag?
Det tror inte jag för att-Taurus skrev:Fortsätter skivbolagen med sin nuvarande elitmodell, som du själv beskriver, tror jag att de gräver sin egen grav,
-vad folk köper inte står i relation med ngn sorts "högre kvalitet", dessvärre.Dom köper det dom blir serverade.Taurus skrev:Folk kommer fortfarande att skriva låtar, inget snack om det, men gör man nåt professionellt på heltid blir det väldigt ofta bättre och av högre kvalitet än om man har det som hobby - och borde också ha potential att sälja mer ur bolagsperpektiv.
Visst, vissa hits , som tex "I kissed a girl" skulle man nog kunna påstå har en hel del att göra med fantastiskt högkvalitativt både melodi-arbete och textskriveri men svensk p3-musik börjar ju nu bli helt SJUKT inriktad på entonighet a'la Devicerski (??) eller för den delen veronica Maggio som tjatar på den lilla tersen i varje mollåt så att man undrar om hon hakat upp sej.
Man skulle dock kunna hävda att dom gör HELT rätt för folk köper det ju men inte fan har det mycket med kvalitet att göra? Eller ...vad är kvalitet? man kan nog framför allt skilja på hantverksmässig skicklighet mellan mej och tex min dotter på 10 år för hon vet inte ännu hur man spikar ihop en hel låt. Hon har en del sjukt bra idéer dock och mer krävs egentligen inte....om man har ngn som förverkligar dom med sin hantverksskicklighet men om man inte har det så blir det nada eller taskigt ihopsatta lapptäcken....
Å andra sidan så tycker jag att det är det som är det fina med konst....det som är bajs för mej är guld för dej....så...well...
- DoggyD
- Medlem++
Upphovssvennarna menar du väl ?cub skrev:Inte ett ord om artisterna eller upphovshennarna. Inget regn på dem förmodligen.Irbit skrev:Jo det där kan ju kanske stämma för dom bolag som är delägare i Spotify."I genomsnitt är 4—5 öre ersättningen för varje gång en låt spelas på Spotify, enligt Per Sundin, vd på skivbolaget Universal Music i Sverige".

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
- hitman
- Medlem++
Det här med ersättningar är tydligen t.o.m krångligare än jag trodde men diskussionen om kostnader contra kvalitet är mycket intressant.
Många konsumenter vill bara ha lättlyssnad massproducerad dagis-popmusik och låtsas-r&b av den typ som de avskyvärda kommersiella radiostationerna spelar dygnet runt. Och jag inbillar mig, utan att ha några som helst kunskaper i ämnet, att kvalitetskraven minskar med den tekniska utvecklingen. Det blir lättare och lättare att åstadkomma detta musikaliska diskvatten med datorer, samplingar, sequensers, auto-tuners osv?
Det kommer alltid göras musik och spelas, eftersom musiken i sig är den största belöningen. Men det finns massor av folk, med eller utan talang, som drömmer om att leva på musik. Så det blir oundvikligen köparens (skivbolagen) marknad. Tyvärr så köper man nog hellre kortsiktiga (?) vinster i Idolfacket än jobbar långsiktigt med kvalitet.
Många konsumenter vill bara ha lättlyssnad massproducerad dagis-popmusik och låtsas-r&b av den typ som de avskyvärda kommersiella radiostationerna spelar dygnet runt. Och jag inbillar mig, utan att ha några som helst kunskaper i ämnet, att kvalitetskraven minskar med den tekniska utvecklingen. Det blir lättare och lättare att åstadkomma detta musikaliska diskvatten med datorer, samplingar, sequensers, auto-tuners osv?
Det kommer alltid göras musik och spelas, eftersom musiken i sig är den största belöningen. Men det finns massor av folk, med eller utan talang, som drömmer om att leva på musik. Så det blir oundvikligen köparens (skivbolagen) marknad. Tyvärr så köper man nog hellre kortsiktiga (?) vinster i Idolfacket än jobbar långsiktigt med kvalitet.
- GandhiMK2
- Medlem++
Och extremt subjektiv, huh?hitman skrev:Det här med ersättningar är tydligen t.o.m krångligare än jag trodde men diskussionen om kostnader contra kvalitet är mycket intressant.
Både ja och nej.....Lättare JA men utan musikalitet så kommer du att bygga ihop ikeabokhyllan kantigt och oftast kommer det då uppfattas som bajs av dom flesta som inte är dina vänner förutom dom speciella fall då klantigheten leder till ngt oväntat ballt. Ska inte underskattas.hitman skrev: Och jag inbillar mig, utan att ha några som helst kunskaper i ämnet, att kvalitetskraven minskar med den tekniska utvecklingen. Det blir lättare och lättare att åstadkomma detta musikaliska diskvatten med datorer, samplingar, sequensers, auto-tuners osv?
Jag verkligen HATADE "Gypsy woman" med dess ladadiiiladidaaaa när den var stor -91 eller vad det var men om jag hör den idag så kan jag verkligen haja att den blev sån megahit. Hon sjunger så enorrrrrrrrrrmt provocerande surt att man,om man är det minsta känslig , blir galen MEN samtidigt....så är det ngt jävligt lockande och spännande....så grattis! Den blinda hönan hittade ett korn!
Sen iom att alla jävlar kan få tag på dom flesta top-notch-studiopluginsen helt gratis så sitter alla med samma teknik och kan välja samma presets.....men rätt så ofta så kanske det blir helt fel virvelsound ÄVEN om jag trycker på stjärnproducentens virvel-preset....och för att ta det till nästa nivå så behövs know how....så...Både ja och nej, skulle jag säga.
Jag tyckr att det är KANON att min dotter kan spela in musik i garageband i sin iphone och det får mej inte att känna mej hotad.
En sak som dock slagit mej på senare tid är hur svårt jag har att tycka att det som produceras just nu är bra...och det gör mej nog till gubbe....Vi får se om jag orkar anstränga mej för att hålla mej current eller om jag ska skriva på mitt sätt och hoppas att en ny cykel där man gillar melodier kommer inom kort...

Det positiva är att om skivbolagen nu får in pengar så ökar chansen att dom chansar på marginalprojekt.hitman skrev:Det kommer alltid göras musik och spelas, eftersom musiken i sig är den största belöningen. Men det finns massor av folk, med eller utan talang, som drömmer om att leva på musik. Så det blir oundvikligen köparens (skivbolagen) marknad. Tyvärr så köper man nog hellre kortsiktiga (?) vinster i Idolfacket än jobbar långsiktigt med kvalitet.
Bra va?
- hitman
- Medlem++
Hm, hoppas verkligen du har rätt om marginalprojekten! Jag älskar att bli angenämt överraskad, på senare år har jag mer och mer börjat gilla lite "kantigare" musik. Där man inte vet en halvminut i förväg vilken harmis som kommer härnäst eller när sticket kommer.f-bass skrev: Jag verkligen HATADE "Gypsy woman" med dess ladadiiiladidaaaa när den var stor -91 eller vad det var men om jag hör den idag så kan jag verkligen haja att den blev sån megahit. Hon sjunger så enorrrrrrrrrrmt provocerande surt att man,om man är det minsta känslig , blir galen MEN samtidigt....så är det ngt jävligt lockande och spännande....så grattis! Den blinda hönan hittade ett korn!
Det positiva är att om skivbolagen nu får in pengar så ökar chansen att dom chansar på marginalprojekt.
Bra va?
Jag håller helt med om Gypsy-woman. Undrar om det är lite av samma fenomen som det sägs att reklambolagen använder: för att nå fram i det extrema flödet av reklam som sköljer över konsumenterna så kör man gärna t.ex. den vansinnigt påfrestande jätteglada tjej-rösten. När jag då blir skitirriterad så har jag ju reagerat - och därmed noterat produkten de vill kränga.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!!
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!!

- GandhiMK2
- Medlem++
Det där är intressant...
Funkar det verkligen? Är det odelat positivt att hag lagt märke till produkten?
Jag blir enormt motvals av dålig reklam. Om så tele2 var det sista telefonbolaget i världen så skulle jag aldrig köpa deras abonnemang pga att dom har en fullständig imbecill som galjonsfigur. Jag kan inte på något sätt känna förbrödring med en sån jävla apa och det skapar INGEN som helst köplust. Usch
Funkar det verkligen? Är det odelat positivt att hag lagt märke till produkten?
Jag blir enormt motvals av dålig reklam. Om så tele2 var det sista telefonbolaget i världen så skulle jag aldrig köpa deras abonnemang pga att dom har en fullständig imbecill som galjonsfigur. Jag kan inte på något sätt känna förbrödring med en sån jävla apa och det skapar INGEN som helst köplust. Usch
- GandhiMK2
- Medlem++
Så bra funkade det tydligen inte..... Var visst Telenor och inte tele2.... Hatar dock skiten intensivt...
- joachime
- Medlem++
Jag som saknar tv, vad är det med telefonbolagets reklam som gör den förkastlig?
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
- GandhiMK2
- Medlem++
Du din skogsmulle!!joachime skrev:Jag som saknar tv, vad är det med telefonbolagets reklam som gör den förkastlig?

"Huvudrollsinnehavaren" i reklamserien spelar en pappskalle ifrån helvetet som gör ointelligenta saker, ointelligenta val och är allmänt osmaklig.
Ska jag känna med honom? Ska jag känna samhörighet? Vad är idén? Jag känner bara "fy fan vilken idiot!Honom skulle jag vilja putta utför ett stup"...

Den känslan har sällamn fått mej att välja en produkt framför ngn annan...Halebops reklam känns vid en jämförelse som en reklam gjord av Einsteins för Einsteins....
USCH.
- Taurus
- Medlem++
Med undantag för vissa klavertramp så tycker jag ändå att merparten av all TV-reklam på riksnivå är skapligt välproducerad och säkert fyller sin funktion gentemot tänkta målgrupper. Problemet är väl bara att just du, och jag, och alla, är väldigt fel målgrupper för en stor del av TV-reklamen. Själv har jag många hatobjekt, särskilt tyskproducerad tvättmedelsreklam och hårvårdsprodukterna med "ny formula" där de envisas med att ha den där tjejen som uttalar hår som "hå-Er" som speakerröst, då är det panikzappning och spyhink som gäller.f-bass skrev:Du din skogsmulle!!joachime skrev:Jag som saknar tv, vad är det med telefonbolagets reklam som gör den förkastlig?
"Huvudrollsinnehavaren" i reklamserien spelar en pappskalle ifrån helvetet som gör ointelligenta saker, ointelligenta val och är allmänt osmaklig.
Ska jag känna med honom? Ska jag känna samhörighet? Vad är idén? Jag känner bara "fy fan vilken idiot!Honom skulle jag vilja putta utför ett stup"...
Den känslan har sällamn fått mej att välja en produkt framför ngn annan...Halebops reklam känns vid en jämförelse som en reklam gjord av Einsteins för Einsteins....
USCH.
Å andra sidan så kan jag stirra mig igenom 20 sekunders reklam för t ex Audi, trots att jag sett den där vintervägen och stilgreppen tusen gånger tidigare, just för att spotten trycker på knappar som funkar för mig.
Så länge vi inte har tokriktad reklam i nån slags storebrors-TV så kommer det antagligen att finnas gazillioner framtida reklamspottar som kommer att få den där ådern i pannan att bulta oroväckande, and that's the beauty of konsumtionssamhället sir